Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-19, 13:42
  #1
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag har funderat allt mer på ett vardagligt sätt att tala som jag har uppmärksammat, där man säger något i stil med "Ända sedan han slutade jobba: Han har blivit så deprimerad". Man hoppar alltså över "så har han blivit så deprimerad" och säger meningen med ett liten paus mitt i meningen. Det här har jag märkt bland såväl infödda svenskar som invandrare, men det är nog fler ungdomar som pratar såhär.

I skrift fungerar det såklart inte, men tycker ni att det är okej till vardags eller ogillar ni det här sättet att prata? Har det funnits länge utan att jag har märkt det?
Citera
2017-11-19, 13:50
  #2
Medlem
Aldrig hört. Låter som klockren svengelska dock.
Citera
2017-11-19, 13:57
  #3
Medlem
Det låter som något som kommer från att folk inte kan skilja på engelsk och svensk grammatik.
Citera
2017-11-19, 14:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag har funderat allt mer på ett vardagligt sätt att tala som jag har uppmärksammat, där man säger något i stil med "Ända sedan han slutade jobba: Han har blivit så deprimerad". Man hoppar alltså över "så har han blivit så deprimerad" och säger meningen med ett liten paus mitt i meningen. Det här har jag märkt bland såväl infödda svenskar som invandrare, men det är nog fler ungdomar som pratar såhär.

I skrift fungerar det såklart inte, men tycker ni att det är okej till vardags eller ogillar ni det här sättet att prata? Har det funnits länge utan att jag har märkt det?

"Ända sedan han slutade jobba så har han blivit så deprimerad."
Ganska säker på att det är korrekt svenska.

Edit: Muntligt så förefaller inte dessa regler då svenska språket är mycket slang. Men i text har till och med jag svårt att läsa nyhetstidningarnas rubriker då dom ofta hoppar ord ja.
__________________
Senast redigerad av Hattkast 2017-11-19 kl. 14:04.
Citera
2017-11-19, 14:51
  #5
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
"Ända sedan han slutade jobba så har han blivit så deprimerad."
Ganska säker på att det är korrekt svenska.

Det första "så" är talspråk.
Citera
2017-11-19, 15:11
  #6
Medlem
AA-suiteds avatar
Aldrig hört. Var har du hört detta och i vilken utsträckning? Känns som att det gäller en ganska koncentrerad grupp.

När vi ändå är i språkforumet passar jag på att fråga. Använde jag "var" korrekt här? Visst ska "vart" bara användas när man pratar om en riktning någonting ska?
__________________
Senast redigerad av AA-suited 2017-11-19 kl. 15:13.
Citera
2017-11-19, 15:14
  #7
Medlem
barkenarots avatar
Den huvudsakliga skillnaden är nog att skandinaviska, holländska och kanske ett par andra språk kastar om ordningen på subjekt och predikat i bisatsen:

Om det regnar, dricker vi kaffe. ... i stället för ...
*Om det regnar, vi dricker kaffe.

Franska har typ:
S'il pleut, nous boirons du café. (nous = vi)

Jag tycker mig ha hört många från Jugoslavien använda den oskandinaviska ordföljden, så jag tror inte det är en anglicism utan mer ett resultat av svenska från invandrare. Hur är det med arabiska?
Citera
2017-11-19, 15:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Det första "så" är talspråk.

Har nog med min "stockholmska" att göra. Där vi hellre lägger till ord än tar väck dem.
Allting har att göra med det verbala där man sällan är grammatiskt korrekt.
Citera
2017-11-21, 09:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot

Franska har typ:
S'il pleut, nous boirons du café. (nous = vi)

Mais non:
je bois
tu bois
il boit
nous buvons
vous buvez
ils boivent
Citera
2017-11-22, 21:55
  #10
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Det första "så" är talspråk.

"Ända sedan han slutade jobba __ har han blivit så deprimerad."

Ja, utan "så" ser det ut så som jag lärt mig det i min goda gamla lärobok... Men talar man verkligen såhär nånstans i Sverige nuförtiden?
Citera
2017-11-23, 00:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Aldrig hört. Var har du hört detta och i vilken utsträckning? Känns som att det gäller en ganska koncentrerad grupp.

När vi ändå är i språkforumet passar jag på att fråga. Använde jag "var" korrekt här? Visst ska "vart" bara användas när man pratar om en riktning någonting ska?

Vanligtvis innebär "vart" rörelse / riktning så vitt jag vet.

"Var är vi just nu?"
"Var bor du någonstans?" <- fast många modersmålstalare skulle använda "vart" med verbet "bo" av någon anledning
"Vart tog han vägen?"

Beror också på den del av landet som man befinner sig i.
Citera
2017-11-23, 01:08
  #12
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag har funderat allt mer på ett vardagligt sätt att tala som jag har uppmärksammat, där man säger något i stil med "Ända sedan han slutade jobba: Han har blivit så deprimerad". Man hoppar alltså över "så har han blivit så deprimerad" och säger meningen med ett liten paus mitt i meningen. Det här har jag märkt bland såväl infödda svenskar som invandrare, men det är nog fler ungdomar som pratar såhär.

I skrift fungerar det såklart inte, men tycker ni att det är okej till vardags eller ogillar ni det här sättet att prata? Har det funnits länge utan att jag har märkt det?

Jag skulle plocka bort "ända". "Sedan han slutade jobba har han blivit så deprimerad."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback