Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-12-01, 14:53
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag tror stenhårt på JW:s resonemang kring saken, av den enkla orsaken att "jag" i egenskap av egobildande hög av atomer känner en väldigt ärlig panik inför tanken att dö och sluta existera. Därav sällar "jag" mig mer än gärna till historien att jag har en chans att ändå.

För det är precis så vi människor gör vare sig vi vill eller inte. Vi föds helt ovetande om hela den mänskliga karusellen, och ju längre det går desto mer inser vi att vi inte är mer än en myra på en skitstor myrstack fylld med en massa sagoberättare av olika slag.
Vissa kan man tro på, vissa inte.

Antingen kan man vara vetenskaplig och "se vart spåret leder", och leva den sagan tills man dör, eller så sällar man sig till en "saga" man gillar.

För vad har vetenskapen visat egentligen?
Jo, att vi lever utan mening (eller skapar den själva eftersom mening ju är ett mänskligt koncept enligt de humana vetenskaperna, återigen sagospåret som gör sig påmint) och att vi dör som värdelösa djur, som under livets gång spelar cirkus och plågar varandra på både fysiska och abstrakta sätt, och viftar med morötter och dinglar med pistoler, och låtsas få panik eftersom det känns så och tröstar andra för att de upplever att de behöver det, eftersom det är så JÄVLA roligt, underförstått.
Man behöver förstås inte ens någon genomgående vetenskaplig metod för att undersöka att cirkusen är bedrövlig, utan det räcker med att öppna ögonen och lyssna ibland.

Jag orkar helt enkelt inte låtsas som att det är acceptabelt (utom i de lägen då jag är psykiskt svag av medlidande, hunger eller nån annan känsla, en underlig och ibland svårbeskriven historia i sig). Men ibland måste jag det i syfte att visa på de andra människornas meningslösa idéer (att jaga vindar och sedan abrupt dö, jag tycker det låter både dumt, fåfängt och hemskt) på olika sätt och försöka vara övertygande om att "jag" har rätt.
Mitt ego, sagoläsaren tillika sagoskrivaren är dock en märklig konstruktion som tenderar att vilja raljera med sina rullar i hyllan, men när det börjar uppdagas att rummets andra sagoläsare inte uppskattar sagorna så måste det ges utrymme för deras sagor, eftersom de ju är relevanta för att helhetssagan ska gå ihop.
Eller så blir de sura för att deras sagor suger, precis som jag blir ibland. Då sparkar jag till den lilla teven jag har i mitt hufvudrum så att den ställer sig snett, och så åker nästa rulle fram från hyllan.
Fruktansvärt onödigt, egentligen, men fullt förståeligt i "min lilla saga" ialłafall. Det är satans fel när det suger helt enkelt och that's it.

Så, nästa sagoberättare till stolen.

Det här var ett fantastiskt bra inlägg, och jag kan inte annat än helhjärtat hålla med dig.
Nu accepterar jag visserligen inte längre JWs förklaring av olika anledningar, men om det för argumentets sak inte finns någon egentlig mening med tillvaron, ja då spelar det ju inte heller någon roll vilken saga man än väljer för att förklara tillvaron med.
Så länge ens sagoberättande inte är till skada för de andra egobildande högarna av atomer finns det inte heller någon egentlig anledning att ta ställning till om den ena eller andra sagan är sann.
Citera
2017-12-01, 16:34
  #86
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det här var ett fantastiskt bra inlägg, och jag kan inte annat än helhjärtat hålla med dig.
Nu accepterar jag visserligen inte längre JWs förklaring av olika anledningar, men om det för argumentets sak inte finns någon egentlig mening med tillvaron, ja då spelar det ju inte heller någon roll vilken saga man än väljer för att förklara tillvaron med.
Så länge ens sagoberättande inte är till skada för de andra egobildande högarna av atomer finns det inte heller någon egentlig anledning att ta ställning till om den ena eller andra sagan är sann.
Nåväl att analogin med sagan var ett försök att sarkastiskt peka på mitt eget såväl som alla andras ständiga försök (för det går helt enkelt inte att leva vettigt utan att göra så, egentligen) att förhålla sig till saker och prata om aktuella evenemang som om de egentligen inte bara är egna tolkningar och försök att tillskansa sig fördelar på allehanda sätt.
Vissa nöjs av materiella ting, vissa nöjs av att få sina sagor bekräftade, vissa nöja av att få höra att de har rätt eller gjort någon glad.
Vissa nöjs när andra gör andra glada, och vissa nöjs av att fortsätta prata om att prata. Men det krävs lite.... självdistans (?) för att erkänna att andras galna sagor kan vara lika roliga som ens egna.
Kan man tycka...

För jag tycker tyvärr att allt ska vara roligt, men på mina villkor.
Lite barnsligt kan tyckas, men vissa blir väl helt enkelt lite barnsliga när saker inte går helt precis... Som de vill?

Fast man måste väl inte tro att det är så heller.
Lite galet kan man tycka, men jag tror väldigt ärligt att en förvånande stor del av verkligheten utgörs av tro. Fast bara om man låter den det, förstås.
Annars har man väl bara marken att stå på, eller andra om det nu faller sig så.

Men tackar för komplimangerna
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-12-01 kl. 17:05.
Citera
2017-12-02, 00:47
  #87
Medlem
Apologists avatar
Lite filosofiskt kan jag nog bara konstatera när jag läser tråden att vissa lever varje dag som om det är första dagen i deras liv medans andra lever varje dag som om det är sista dagen i deras liv.
Citera
2017-12-02, 01:00
  #88
Medlem
Jag väljer att vara ateist av samma anledning som en troende väljer att vara troende, det är det upplägg som jag är bekvämast med.

Lyckligtvis är mitt synsätt det som ses som standard i den tid jag lever i, vilket innebär att jag inte behöver kämpa lika hårt för att övertyga mig själv så som dagens troende måste.
Citera
2017-12-02, 02:28
  #89
Medlem
8

Bra sagt. Du anar inte hur många gånger jag som agnostiker/ateist har blivit bedd att hjälpa troende i sina tvivel. Dom vet att jag själv varit troende och litar på mej i det fall, att jag aldrig skulle locka dom "på fall" Prästerna säger dessa att tro utan tvivel är ingen tro!(vet ej om alla gör det), dom nämner också att tvivel är naturligt. Det är nästan allt de får i svarsväg. Sen kommer dom till mej. Jag försöker alltid uppmuntra dom att BARA läsa Jesu ord och söka sig skrifter om kristen djupmedition (Stinnissen), men det finns mycket bättre.
Försöker säga,. tvivla inte på dig själv och inte på Jesus heller, livet bär dig bara du går den rätta vägen. Vägen, sanningen och livet. Håll dej till sanningen, låt nåd gå före rätt, lev och låt leva, se inte till personen utan saken.
Framförallt hålla sig till den jordiske Jesus. Det är himlarna, pinorna, jungfrufödslarna alla obegripligheter som orsakar tvivel och tvivel kan både leda till sinnessjukdom och självmord.
Min livsåskådning som agnostiker/ateist, var som folk följ din väg , se Jesus som en förebild, lev livet och var glad och dela med dej av din kraft och glädje till dom du möter!
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2017-12-02 kl. 02:39.
Citera
2017-12-02, 03:22
  #90
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Lite filosofiskt kan jag nog bara konstatera när jag läser tråden att vissa lever varje dag som om det är första dagen i deras liv medans andra lever varje dag som om det är sista dagen i deras liv.
Tänk om någon trodde båda, ibland.
Hugligen vad jobbigt det skulle vara i längden. Obeslutsamhet är ett smittsamt otyg.
Citera
2017-12-13, 19:04
  #91
Medlem
Freixenets avatar
Att ha ett "öppet sinne" tror jag är mer givande än att ha en benhård förutfattad mening.
Citera
2017-12-13, 19:12
  #92
Medlem
lordofgoodandevils avatar
Jag kan och vet egentligen inte ett skit.

The end.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback