Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-03, 06:44
  #13
Medlem
KiselMupps avatar
Det är svårt att ge vettiga råd när man inte vet VAD du tänker skruva på,
Är det jänkare och gamla traktorer (läs: tumstorlekar) eller europeiska & asiatiska bilar (dvs. metriska storlekar) eller MC?

Den svarta lådan har överlapp mellan 1/4" och 3/8" verktygen dvs. 9-13 mm finns med båda fästena.
Tyvärr börjar hylsorna med 1/2"-fäste på storlekar som man sällan behöver på personbilar.

Mitt tips är att börja med en låda som har verktyg med 1/4 och 1/2 tums fäste,
Då har du 4-13mm med 1/4"-fäste och 10-32mm med 1/2"-fäste.
Senare kan du komplettera med 3/8" sats.
Eller så gör du tvärtom, dvs. börjar med 3/8"
I vilket fall så får du 2 eller 3 hylsor av de vanligaste storlekarna.

Du behöver såklart några skruvmejslar och tänger, en garagedomkraft och ett par pallbockar också.
Ja jag gissar att du skall skruva på bilar...
Citera
2017-12-05, 11:20
  #14
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seyye
Jag tycker du ska köpa den första satsen du länkade. Biltemas verktyg med 10 års garanti håller faktiskt helt ok kvalité. Spara kvittot och tveka inte att byt in och få nya grejer när/om de pajjar.

Jag tycker den första är mer prisvärd, 10 års garantin gör faktiskt jävligt mycket till sig.
Nackdelen med dagens jävla kvitton är att de "bleknar" även om de förvaras på optimalt sätt dvs mörkt. Så ska dagens kvitton bevaras i 10 år då vill det till att ha tagit en kopia på det där kopian består av kolpulver (laser). Då möjligtvis kan det bevaras i 10 år.
Citera
2017-12-05, 12:49
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Nackdelen med dagens jävla kvitton är att de "bleknar" även om de förvaras på optimalt sätt dvs mörkt. Så ska dagens kvitton bevaras i 10 år då vill det till att ha tagit en kopia på det där kopian består av kolpulver (laser). Då möjligtvis kan det bevaras i 10 år.
Jag tar kopia på jobbet, scannar in kvitto't och skickar det till min mailadress som pdf-fil, fruktansvärt bekvämt och skulle jag nån dag behöva kvitto't kan det räcka med att enbart skicka uppgifterna via epost till butiken eller skriver ut på papper och tar med, gjort en reklamation med utskrift på papper och det va inga som helst problem.
Citera
2017-12-07, 22:20
  #16
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Vet inte om du redfan köpt, du kan väl skriva en rad isf?

Gissar att tomten är med på ett spår så du får rätt klappar

Jag brukar gärna ha grejor så man inte behöver öppna en plastask, men när jag ska ta med mig verktyg någonstans så brukar en sats med bara hylsor å blocknycklar åka med, plus lite "ner från väggen" som jag slänger ner i en hink eller murarbalja. Snabbt gjort att få med sig lite av varje till kompisens moppe odyl och jag slipper ha miljoner små olika bits som ska pillas hit o dit för att bli som "riktiga verktyg".

Jag skulle trivas bäst med den andra (71041)

Men tänk på att du kommer kanske meka mer o mer. Och sedan när du köpt lite mer o lite mer så kanske du får lite dubbelt av vissa saker så tänk till lite redan nu.
Djupa hylsor är bra att ha till hands ibland.
Torx vill jag nästan alltid använda som mejsel och har du i stället ngt med en liten klump på skaftet går den inte ner i ett smalt hål med skruven långt nere i botten.
1/4" grejorna har jag märkt att jag ytterst sällan använder.
Samma sak med lednycklar, har man andra grejor så blir dem liggande.
Ofta när det är trångt är blocknycklar med spärrfunktion bra (använder 10 & 13 mest där, kanske 8 rätt ofta oxå), men ska det vara någon vits så får de lov att vara ledade (en hel sats 8-19 blir en bit över tusen spänn).
Högblanka grejor är lättare att torka av = större mysfaktor.

Glöm inte plåster, hahahahaha!!!!
Citera
2017-12-07, 22:22
  #17
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Och en av de grejor som Bilbutteriks faktiskt är bra på är de flesta verktyg! Poppis att gnälla på biltema men allt är inte skräp.
Citera
2017-12-07, 23:03
  #18
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Är de inte rätt dyra för att vara Biltema?

Om du inte har någon brådska kan du ju alltid köpa på internet. Den här från tyska Amazon verkar ganska likvärdig din andra länk och 300 kr billigare.
Eller så köper man "samma" sats från tex wish 265 +107 i frakt.
Har man lite tid att vänta så köper man typ från wish och liknande. Många gånger man sett samma saker som på biltema etc. Ibland finns det dock expressfrakt så man har det på en vecka typ.
Fördelen med speciellt wish är att man kan betala med klarna.
Citera
2017-12-07, 23:38
  #19
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Eller så köper man "samma" sats från tex wish 265 +107 i frakt.
Har man lite tid att vänta så köper man typ från wish och liknande. Många gånger man sett samma saker som på biltema etc. Ibland finns det dock expressfrakt så man har det på en vecka typ.
Fördelen med speciellt wish är att man kan betala med klarna.
Jag brukar räkna med att billiga grejor från de som inte har butik är såna tjackiga jävla verktyg som glappar och slinter. Samma skit som kinesbutikerna i Spanien har.

Men den du länkade till verkar ju riktig bra om man kollar så noga det nu går på hylsorna.
Och sammansättningen är ju inte dum helller.
Citera
2017-12-07, 23:41
  #20
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Han får stålar över till en sån här https://www.amazon.de/TecTake-Ratsch...RG4R3K1P94K82N

Citera
2017-12-08, 09:11
  #21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Eller så köper man "samma" sats från tex wish 265 +107 i frakt.
Har man lite tid att vänta så köper man typ från wish och liknande. Många gånger man sett samma saker som på biltema etc. Ibland finns det dock expressfrakt så man har det på en vecka typ.
Fördelen med speciellt wish är att man kan betala med klarna.
länk?
Citera
2017-12-08, 20:08
  #22
Medlem
Fuzzs avatar
Här är en länk https://www.wish.com/search/socket%2...7c622e5c14f676 men man måste ha ett konto. och produkterna prisändras hela tiden och byts ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback