Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-27, 13:01
  #25
Medlem
Itons avatar
Jag kör old school. Har en liten bok i mitt skrivbord där jag har alla konton, användarnamn samt lösen uppskrivna.
Citera
2017-11-27, 13:59
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du har iofs ganska rätt, men felstavningar och stora bokstäver försvårar ytterligare för knäckarna av lösenord:

1) De kan inte köra "ordlistemetoden" eftersom orden inte finns i någon ordlista. ("hittepåord".)
2) Stora tecken krånglar till det ytterligare, vidare kräver vissa tjänster att man har något stort tecken i lösenordet för att man ska kunna registrera lösenordet "in the first place".
3) Antalet tecken via min metod kan vara i princip hur långt som helst, och jag kan komma ihåg den eftersom det blir en ramsa: "EkkorNsattiGrannenSkulleSkallaKotar1942OjNuRegnar DetUte2017!"

4) Ett sådant lösenord är minst lika säkert som helt random maskingenererade lösen som inte en människa (förutom "Rain Man") kan komma ihåg.
Om du känner dig tillfreds med din metod ska du naturligtvis fortsätta med den.
Citera
2017-11-27, 22:08
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har ett eget sätt att hantera lösenord, som säkert har brister (få lösenord) men är ganska svårt att knäcka ändå: Hittar på små "berättelser" som är ologiska med felstavade hittepå-ord:

"KatenDrogTillMallisFjodertonDagar1945"
"HundenHittadeOlofPalmesSko1986iTokholm" (33 tecken, borde ta tid att brute-force-a!)

Ungefär så gör jag, genererar ganska långa lösenord som jag inbillar mig borde vara rätt svåra att knäcka. Brukar hålla nere antalet lösenord till cirka fem, för att både göra det lätt att minnas för mig, samt man ändå ska ha några olika lösen för olika tjänster. Det är sällan jag glömmer sådana lösenord, tror det faktiskt aldrig har hänt. Ogillar lösenordshanterare.
Finns ett namn för det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Securi...ough_obscurity
Citera
2017-11-28, 09:43
  #28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Finns ett namn för det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Securi...ough_obscurity

Ja, det förlitar sig alla lösenordssystem på, eftersom "obscurity" är A och O för säkerheten. (Lösenordet får inte komma ut).
Citera
2017-11-28, 11:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Jag kör old school. Har en liten bok i mitt skrivbord där jag har alla konton, användarnamn samt lösen uppskrivna.

Det känns ju som ett modernt sätt att lösa problemet men kanske inte så kul när någon får tag i din bok.
Citera
2017-11-28, 11:39
  #30
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
LastPass is scrambling to fix another serious vulnerability

The flaw could allow for remote code execution or password theft.

Själv har jag lagt en textfil på en gammalt USB-minne. USB-minnet används bara när det behövs, ligger annars på sidan om. (stationär dator)
Citera
2017-11-28, 12:20
  #31
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Zazzio
Det känns ju som ett modernt sätt att lösa problemet men kanske inte så kul när någon får tag i din bok.

Det känns ärligt talat tryggare att ha lilla skrivboken i mitt skrivbord än att ha alla lösenord oline. Dessutom handlar det framförallt om lösen till konton såsom facebook, imgur etc

Men bättre detta än som jag sett en man göra en gång; ha sin pinkod uppskriven på en lapp som han förvarade tillsammans med kreditkortet i sin plånbok
Citera
2017-11-28, 12:33
  #32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
Lastpass hela vägen. Bättre lösenordshanterare finns inte

Hur funkar Lastpass på mobilen idag? Sist jag testade det var det ett riktigt elände så jag gav upp det illa kvickt.
Citera
2017-11-28, 20:43
  #33
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur funkar Lastpass på mobilen idag? Sist jag testade det var det ett riktigt elände så jag gav upp det illa kvickt.

bara logga in på lastpass och så sköter den resten av inloggningarna på resten av apparna. mao på samma sätt som på hemsidorna på datorn.

testa och se själv ännu en gång...
Citera
2017-11-29, 10:03
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Det känns ärligt talat tryggare att ha lilla skrivboken i mitt skrivbord än att ha alla lösenord oline. Dessutom handlar det framförallt om lösen till konton såsom facebook, imgur etc

Men bättre detta än som jag sett en man göra en gång; ha sin pinkod uppskriven på en lapp som han förvarade tillsammans med kreditkortet i sin plånbok

Jag känner personer som har skrivit koden direkt på kortet
Citera
2017-11-30, 03:37
  #35
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur funkar Lastpass på mobilen idag? Sist jag testade det var det ett riktigt elände så jag gav upp det illa kvickt.
Funkar jätte bra. De hade en gratis app för länge sedan som hette "LP Wallet" som inte var bra. Nu är apparna alla gratis och den nya heter kort o gott "Lastpass" och är jätte bra. Om du har en iPhone så loggar du in med antingen Touche ID eller Face ID. Smidigt!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback