Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 23:09
  #1
Medlem
spyder123s avatar
Denna tråd är en utstickare från Grotesco-tråden, där deras senaste (tredje) avsnitt väcker en fråga hos mig. Avsnittet handlar, om man utesluter det satiriska, om att särskilja på manlig och kvinnlig humor, där männen i avsnittet inte tycker att den enda kvinnan i manusgänget är rolig. I förlängningen menas att kvinnlig humor inte är roligt. Jag skulle vilja undersöka vad detta beror på. Jag citerar mitt inlägg i den tråden som är relaterad här:

Citat:
Tredje avsnittet var extremt intelligent, helt otroligt genialiskt. Så många lager här. Det är en sån svår fråga att behandla. Är det en jämställdhetsfråga när skämtet inte uppfattas som roligt? Skulle humor kunna existera utan att vara inbakat i en kultur? Eller är humor något universellt? Eller handlar det om att kvinnor är förtryckta är anledningen till att de inte är roliga? Humor är till skillnad från mycket annat något som upplevs som essentiellt, med humor kan man tala om det som annars inte fås tala om. Precis som Grotesco gör så brakar man förbi alla elefanter i rummet. Och om man nu gör det; vad finns då kvar i det kulturella paradigmet som humorn då ska innefattas i? Samtidigt så skiljer ju sig humor mycket i olika länder. Är det ett bevis på det komiska paradigmet vi lever i? Eller är helt enkelt Svensk humor objektivt bättre än humor i till exempel Indien? Är humor subjektivt eller objektivt? Subjektivt svarar någon såklart instinktivt, men det löser inga problem. Tvärtom ger det många nya knepiga frågeställningar.

För att fördjupa mig i det sista jag skriver, så menar jag alltså att det finns frågeställningar om huruvida humor är subjektiv eller inte. Det intuitivt självklara är att säga att humor givetvis är subjektivt. Detta eftersom folk skrattar åt olika saker. Problemet är att humor är mer än att skratta. Det man måste fråga sig är varför man skrattar. Jag har utformat tre punkter som jag tror krävs:

1. Det ska komma oväntat.
2. Det måste ha någon kontext till omgivningen (t.ex. till konversationen man har).
3. Det måste gå att relatera till (inte nödvändigtvis personligen, men på ett allmänt plan).

Dessa premisser (och kanske fler) menar jag är objektiva! Så när man då återgår till påståendet, att vad folk tycker är roligt är subjektivt. Ja, då strider ju det mot dessa universella premisser. Det handlar bara om att om man är korkad, ja då blir man överraskad av fler skämt än en mer intelligent som kan "förutspå" uppkommande skämt. Så då har man "olika" humor på ytan, även om premisserna alltid är desamma.

Någon åsikt i frågan? Vill också passa på att fråga om det finns någon filosof som skriver om humor?

EDIT: Hjälper mig själv: https://plato.stanford.edu/entries/humor/
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-11-18 kl. 23:37.
Citera
2017-11-19, 00:40
  #2
Medlem
Kortfattat skulle jag särskilja kvinnlig humor som något mer "gemenskaplig" och något lägre rent intellektuellt. Alltså att de spelar specifikt mot tjejgänget och inte verkar plågas av sina komplexa intellekt. Undantagen jag uppskattar är Christina Paszitsky och Joe Rogan. De är dessa tendenser jag främst märker.

Jag väljer att fokusera på stand up då det är något jag ägnar extremt mycket tid och tankeverksamhet åt. Jag tycker inte att humor är subjektivt då jag ser det roliga som syftas åt i nästan varje skämt (ofta efter research av udda referenser). Däremot skrattar jag sällan ljudligt. Det krävs, som du skriver, ett överraskningsmoment för att jag skall skratta rejält. Paradoxalt så gillar jag även att invänta poängen till skämt jag förutser utifrån premissen om jag relaterar till komikern.

Jag tror att frågan måste ställas utifrån antagandet att komikern som levererar även skrivit skämtet. Därför är en serie föga intressant i mitt tycke.

Jag gissar att jag är sällsynt insnöad på komik men efter att ha skrivit med punchlines i olika nischer i 18 år är det enormt underhållande att dissikera en komiker och skämt. Det finns inget rätt svar då alla har olika grejer i bagaget och ofta finns det mer än en möjlig poäng i många skämt. Har klurat på om detta är en gardering för vissa komiker för att fånga upp halvdana skratt som sammanlagt ger illusionen att skämtet gått hem när sanningen är att alla halvskrattar åt olika poänger.

Jag vet inte ens om jag svarade på frågan din. Jag ville nog bara skriva om det här.
Citera
2017-11-19, 11:14
  #3
Medlem
SituationReports avatar
Eftersmak humor är nästan det roligaste. När komikern tystnar och ser lite nonchalant ledsen ut och publiken bara börjar asflabba för att han ser så rolig ut efter "skämtet". Sen börjar det kopplas vad skämtet egentligen handlade om och då skrattar man så man kiknar.

Jag vet inte om det är subjektivt eller objektivt då, eller om det är både och.
Citera
2017-11-19, 18:20
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
Filosofi --> Diskussioner om humor
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback