Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 13:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
En sak i taget. Du måste vara 'prisvis' TS;
Fjärrutlöst, tidsutlöst eller manuellt utlöst detonation?
Fjärrutlöst låter väl bäst? Hur spårbart är det? Hur skulle en manuell utlöst detonation gå till?
Citera
2017-11-19, 13:25
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madwolf
Hur skulle du spränga en bil på bästa sätt? Vilken typ av bomb skulle du använda?

Shooot
Om jag hade ett gammalt bilvrak och en stor gård med långt till tjuriga grannar så skulle jag fylla kupén med lagom mängd acetylen och antända med en gnisttändare med lång kabel. Jag har sprängt många plast- och plåtdunkar på så sätt och med andra bränslen med och det smäller utav helvete och flyger grejer. Rätt kul.

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Totalt noob på detta. Men något som reagerar med bensinen kanske? Fast det beror väl på syftet.
Bensinen i tanken kan du nog glömma så länge den är i tanken.

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Vad spelar det för roll?
Det spelar ju stor roll om det ska vara en bomb som man inte märker att den är i bilen eller om det kvittar. Acetlyentricket är lite svårt att fixa om det är någon i bilen som inte gillar idén.

Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Släng in något med en öppen låga (tändare t.ex) i bensintanken
Citat:
Ursprungligen postat av madwolf
Hmm.. Hur tänkte du då? Du kommer mest troligt spränga dig själv med då. Om du inte gör en liten "linbana" och skickar en tändsticka ner i tanken på det viset.
Jag trodde alla över 10 års ålder visste att det normalt inte händer någonting mer än att tändstickan slocknar. Det är för lite syrgas i tanken varför bensinångorna där inte är brännbara.

I mina pyromanförsök med att spränga dunkar som jag nämnde ovan har jag bl a testat med bensin. Tar man för mycket bensin så händer ingenting, det måste vara lagom blandning. Ungefär en matsked i en 25 l dunk brukar bli bra och man måste dessförinnan blåsa ur den med luft så det inte är kvar för mycket gamla bränsleångor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Om man sätter någon form av professionell bomb, baserad på typ högexplosivt TNT eller pentyl nära bensintanken. Hinner bensinen fatta eld då? Eller går det så snabbt att allt bara sprids ut?
Jag tror bensinen i det fallet skulle fatta eld men helt säker kan man ju inte vara förrän man har testat.
Citera
2017-11-19, 13:29
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revealeroftruths
Fjärrutlöst låter väl bäst? Hur spårbart är det? Hur skulle en manuell utlöst detonation gå till?
För manuell tändning av gaser (acetylen, gasol, bensinångor etc.) har jag tagit en vanlig tändare med piezoelektrisk gnistmojäng (en sån som säger klick när man tänder), ungefär som http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jul/...re-2000036638/ och lött på en lång sladd på anslutningarna. Sedan lämnar man kabelns ändar med några mm avstånd så får man en fin gnista på behagligt avstånd från där man står.
Citera
2017-11-19, 14:05
  #16
Medlem
Hade använt en fjärrutlöst eltändarkrets som triggas via VHF-/komradio-anrop. Tillsammans med en så kallad safe to arm-fördröjningskrets för en säker aptering.

En fördel med komradio är att en sådan inte kräver något abonnemang. Den registrerar sig därför inte på något nätverk och lämnar inga digitala spår i jämförelse med en mobil.
Citera
2017-11-19, 14:56
  #17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För manuell tändning av gaser (acetylen, gasol, bensinångor etc.) har jag tagit en vanlig tändare med piezoelektrisk gnistmojäng (en sån som säger klick när man tänder), ungefär som http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jul/...re-2000036638/ och lött på en lång sladd på anslutningarna. Sedan lämnar man kabelns ändar med några mm avstånd så får man en fin gnista på behagligt avstånd från där man står.
När jag sprängde acetylenballonger använde jag ett litet motstånd som jag tejpade på ballongen.

Sen anslöt jag 230 volt. Pang.
Om det var dålig beräkning av motståndet, vet jag inte men jag fick byta säkring efter varje smäll.
Eftersom det var nyår var min hjärna inte i form för att tänka ut något smartare.
Citera
2017-11-19, 15:27
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
När jag sprängde acetylenballonger använde jag ett litet motstånd som jag tejpade på ballongen.

Sen anslöt jag 230 volt. Pang.
Om det var dålig beräkning av motståndet, vet jag inte men jag fick byta säkring efter varje smäll.
Eftersom det var nyår var min hjärna inte i form för att tänka ut något smartare.
Jag har använt motståndstråd också fast då med 12 V motorcykelbatteri som strömkälla, c:a 15 m kabel 2x0,5 mm² och en liten stump tunn kromnickeltråd.

Det funkar ju det med och ska man tända fast sprängämne så duger nog inte det där med gnista. Gnista är däremot bra för att tända gas och den jättehöga spänningen gör att man kan ha lång och tunn kabel utan att spänningsfallet blir kritiskt.
Citera
2017-11-19, 16:49
  #19
Medlem
Beror ju på vad som menas med att spränga. Det är väl inte så svårt att blåsa ut några bilrutor eller att få bilen att brinna upp hastigt så att den ser litet förvriden ut med hjälp av lättantändliga vätskor eller hemmagjort fastbränsle.

Men om ni avser att spränga fordonet så att det sönderdelas till mindre bitar så krävs en avsevärd mängd med sprängmedel av rätt sort och då är det främst experter inom sprängningsbranschen och militären och liknande som kan tillhandahålla materielen tyvärr. Stor risk för personskada om detta projekt görs i närheten av bebyggt område. Fordonets metall i kaross och särskilt i drivlina är oerhört stryktålig, så delarna riskerar att flyga iväg kanske upp till i storleksordningen 1 km från detanationsplatsen om fordonet ska sönderdelas på riktigt med större laddning.

Risk att säpo blir griniga vid oproffetionellt agerande också tyvärr t.ex. vid inköp av olika hjälpmedel misstänker jag.

En spontan tanke är dock att införskaffa en gammal stridsvagnsmina och bygga en fjärrutlösare till densamma. Förflytta fordonet till obebyggt område. Samt ev. täcka över med en matta gjord av gamla bildäck och kätting för att försöka minska spridningen av bildelarna om det anses nödvändigt.
Citera
2017-11-19, 19:42
  #20
Medlem
Bergakungens avatar
En vanlig bil?

Skall den förstöras oerhört grundligt, eller skall den "bara" göras obrukbar och ekonomiskt värdelös?

I det första fallet (om man använder sprängmedel) krävs att man apterar alla vitala delar av bilen, det gäller ju att säkerställa att alla delar som kan återanvändas blir förstörda. Till exempel behöver man slå sönder hjulen, motorn, transmissionen, karossen, inredningen, styrningen etc etc. "Grundlig förstöring" kräver eftertanke och gott om tid (eftersom så mycket skall apteras). Men då flyger bitarna inte onödigt långt, och det finns ingen risk att något går att ta vara på.

Skall man spränga en bil litet kvickt är det enklare. En enkel laddning med (kanske) två hg pentyl gör susen. Det går att göra skada med enklare medel än så: https://www.youtube.com/watch?v=pSLcucF-0Wo
Citera
2017-11-20, 18:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En vanlig bil?

Skall den förstöras oerhört grundligt, eller skall den "bara" göras obrukbar och ekonomiskt värdelös?

I det första fallet (om man använder sprängmedel) krävs att man apterar alla vitala delar av bilen, det gäller ju att säkerställa att alla delar som kan återanvändas blir förstörda. Till exempel behöver man slå sönder hjulen, motorn, transmissionen, karossen, inredningen, styrningen etc etc. "Grundlig förstöring" kräver eftertanke och gott om tid (eftersom så mycket skall apteras). Men då flyger bitarna inte onödigt långt, och det finns ingen risk att något går att ta vara på.

Skall man spränga en bil litet kvickt är det enklare. En enkel laddning med (kanske) två hg pentyl gör susen. Det går att göra skada med enklare medel än så: https://www.youtube.com/watch?v=pSLcucF-0Wo

Jo fordonet blir troligen obrukbart för transportändamål om ett par hg pentyl placeras optimalt i.a.f. tror jag också. Laddningen kan kanske i så fall placeras under instrumentpanelen inne i bilen. I och med det så borde vindruta och ev. övriga rutor pulvriseras, och motorhuv och torpedvägg (vägg mellan kupé och motorrum) m.m. blir stukade. Stora delar av bilens elsystem kommer då att slås ut. Även andra placeringsalternativ kanske funkar.

När det gäller alternativet stridsvagnsmina så blir resultatet olika beroende på vilken typ av mina som används. Finns de med riktad sprängverkan och en del är så att säga oriktade. Om man placerar någon av dessa under fordonet så borde det i.a.f. bli en effektiv skrotning av bilen oavsett mintyp. Visst mottryck ska minan helst ha så att det inte blir att tryckvågen läcker ut åt sidorna misstänker jag, så ev. blir det bäst resultat om man gräver i ordning marken så att bilen sänks ned ett par dm.
Citera
2017-11-20, 20:25
  #22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo fordonet blir troligen obrukbart för transportändamål om ett par hg pentyl placeras optimalt i.a.f. tror jag också. Laddningen kan kanske i så fall placeras under instrumentpanelen inne i bilen. I och med det så borde vindruta och ev. övriga rutor pulvriseras, och motorhuv och torpedvägg (vägg mellan kupé och motorrum) m.m. blir stukade. Stora delar av bilens elsystem kommer då att slås ut. Även andra placeringsalternativ kanske funkar.

När det gäller alternativet stridsvagnsmina så blir resultatet olika beroende på vilken typ av mina som används. Finns de med riktad sprängverkan och en del är så att säga oriktade. Om man placerar någon av dessa under fordonet så borde det i.a.f. bli en effektiv skrotning av bilen oavsett mintyp. Visst mottryck ska minan helst ha så att det inte blir att tryckvågen läcker ut åt sidorna misstänker jag, så ev. blir det bäst resultat om man gräver i ordning marken så att bilen sänks ned ett par dm.

Två hg pentyl placerat som bulldosa på motorblockets insida (växellåda/motorblock, oavsett fram eller bakhjulsdriven bil) gör nog susen, skall du se.

Stridsvagnsminan har definitivt kvaliteten "effektiv", medan den kanske inte kan beskrivas som "ekonomisk" :-) 5:an har tio kilo trotyl, vilket motsvara ca 6-7 kg pentyl. Whoa!
Citera
2017-11-21, 05:27
  #23
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Två hg pentyl placerat som bulldosa på motorblockets insida (växellåda/motorblock, oavsett fram eller bakhjulsdriven bil) gör nog susen, skall du se.

Stridsvagnsminan har definitivt kvaliteten "effektiv", medan den kanske inte kan beskrivas som "ekonomisk" :-) 5:an har tio kilo trotyl, vilket motsvara ca 6-7 kg pentyl. Whoa!

Precis, en liten bulldosa md M/46 på motorblocket raserar bilen i sin helhet.

Kostnad för en civilperson, ca: 50 kr, då det räcker med hälften.
Fast å andra sidan är den här tråden (ja, jag spekulerar, men för mig är det ganska tydligt) antagligen avhandlande en kriminell styrkedemonstration, så det är bara att ladda friskt och blåsa av i ett villaområde..(nej, såklart )

Att använda stridsvagnsminor vid "Breaching" är väldigt bra, då detta ökar säkerheten när man tittar in lite senare..ja, om bärande väggar står kvar alltså..

Rekommenderat i lurarna under aptering:
https://www.youtube.com/watch?v=7J11...AVM-sQ9-93hAmo
Citera
2017-11-21, 05:32
  #24
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo fordonet blir troligen obrukbart för transportändamål om ett par hg pentyl placeras optimalt i.a.f. tror jag också. Laddningen kan kanske i så fall placeras under instrumentpanelen inne i bilen. I och med det så borde vindruta och ev. övriga rutor pulvriseras, och motorhuv och torpedvägg (vägg mellan kupé och motorrum) m.m. blir stukade. Stora delar av bilens elsystem kommer då att slås ut. Även andra placeringsalternativ kanske funkar.

När det gäller alternativet stridsvagnsmina så blir resultatet olika beroende på vilken typ av mina som används. Finns de med riktad sprängverkan och en del är så att säga oriktade. Om man placerar någon av dessa under fordonet så borde det i.a.f. bli en effektiv skrotning av bilen oavsett mintyp. Visst mottryck ska minan helst ha så att det inte blir att tryckvågen läcker ut åt sidorna misstänker jag, så ev. blir det bäst resultat om man gräver i ordning marken så att bilen sänks ned ett par dm.

Det fetade behöver du inte tänka på.

En stridsvagnsmina, eller motsvarande mäng HE i vilken form som helst sodomerar en bil ordentligt.
https://www.youtube.com/watch?v=7ceZ2nFPDE8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback