Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-19, 15:35
Medlem
En olja är som sämst innan man byter den och förmodligen är täta byten med en billig olja bättre än glesare byten med en dyr olja.

Däremot är det nog inte enbart positivt om motorn slutar förbruka olja efter ett byte. En frisk motor skall förbruka olja genom att den smörjande hinnan längs cylinderväggen förbrukas. I en ny motor brukar oljan suga åt sig kondens lika snabbt som den förbrukas, så att nivån inte sjunker. När motorn blivit sliten så förbrukar den mer olja än vad det tillkommer vatten och nivån sjunker successivt. Gör den inte det efter ett byte så kan man undra om den nya oljan verkligen smörjer som den skall?
Citera
2017-11-19, 15:47
Medlem
record-collectors avatar
TS... lätta lite på gasen och kör som om du hade ett ägg under högerfoten så har du bara på några mil tjänat in vad prishöjningen på 20 kronor för en 5-liters dunk olja kommer att kosta dig.
Citera
2017-11-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
TS... lätta lite på gasen och kör som om du hade ett ägg under högerfoten så har du bara på några mil tjänat in vad prishöjningen på 20 kronor för en 5-liters dunk olja kommer att kosta dig.
Hade det inte funnits folk som köpt den billigaste oljan så skulle de dyra oljorna varit ännu dyrare. Om inga köpare agerar rationellt så havererar marknadsekonomin.

Du borde skicka honom 20 kronor för att han gör så att din olja blir billigare.
Citera
2017-11-19, 16:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Finns få produkter som är så specificerade som motoroljor, det hela är binärt. Antingen uppfyller en olja sin klassning eller så gör den inte det.

Skit i märke och fyll på med en olja som har rätt viskositet och klassning, byt olja ofta. Svårare än så behöver man aldrig göra det.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Köper dessutom från Tyskland:
https://www.motoroel100.de/
Skaplig olja för €3/liter och då har man den på bron. Oslagbart. Vad den sen heter bajsar jag i.
Citera
2017-11-19, 16:13
Medlem
Fraktavgiften från utlandet kommer på sikt att äta upp det du tror dig spara. Att hålla på med allt detta velande bara för att Ullared höjt priset med 20 kr... haha!
Citera
2017-11-19, 16:34
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Självklart är prismedvetenhet en bra sak.
Det jag reagerar på är att du är så känslig för en höjning på 20kr för en dunk olja.
Hur har du löst prisökningen på drivmedel, som även den är en petroliumprodukt? Även där har en fulltank ökat med mer än de där katastrofala summorna på 20kr/5liter olja.

Jag löste de höga bränslekostnaderna genom att köpa en Nissan Micra som bara drar 0,53 liter mil, istället för Volvons 1,05 liter per mil. Jag kör inte Volvon så mycket längre, utom vid finare tillfällen.
Det där med priset är mer en principsak, ungefär som när de höjde priset på ett tuggummi från 50 öre till 1 kr och man fattade att en era var över.
Men för att vara seriös, jag hade fortsatt betalt 179 kr för 5 liter av oljan om den hade haft de exakta specifikationerna som efterfrågades av bilen, dvs 5W-30 ACEA A5 istället för det uppfyllda 5W-40 ACEA A3 som bara rekommenderas vid hård körning i bergslandskap och vid dragande av tunga släp (jag bor i södra Sverige och saknar dragkrok). Men nu har jag hittar en billigare olja som uppfyller de exakta kraven, så varför inte gå över till den? ACEA A5 kanske till och med förbättrar bränsleekonomin med någon procent.
Citera
2017-11-19, 16:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag löste de höga bränslekostnaderna genom att köpa en Nissan Micra som bara drar 0,53 liter mil, istället för Volvons 1,05 liter per mil. Jag kör inte Volvon så mycket längre, utom vid finare tillfällen.
Det där med priset är mer en principsak, ungefär som när de höjde priset på ett tuggummi från 50 öre till 1 kr och man fattade att en era var över.
Men för att vara seriös, jag hade fortsatt betalt 179 kr för 5 liter av oljan om den hade haft de exakta specifikationerna som efterfrågades av bilen, dvs 5W-30 ACEA A5 istället för det uppfyllda 5W-40 ACEA A3 som bara rekommenderas vid hård körning i bergslandskap och vid dragande av tunga släp (jag bor i södra Sverige och saknar dragkrok). Men nu har jag hittar en billigare olja som uppfyller de exakta kraven, så varför inte gå över till den? ACEA A5 kanske till och med förbättrar bränsleekonomin med någon procent.
Tack. Ditt sista stycke gör att jag inte har mer att tillägga.
Citera
2017-11-19, 16:47
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workeatsleeprepeat
Fraktavgiften från utlandet kommer på sikt att äta upp det du tror dig spara. Att hålla på med allt detta velande bara för att Ullared höjt priset med 20 kr... haha!

Du verkar vara väldigt påläst..
Jag köpte nyligen 20l olja från Tyskland. 5l Castrol Magnatech, 10l Shell Helix och 5l 10-40W.
Det var alltså bara de sista 5 litrarna som var av mera okänt märke (men hade rätt klassning för mitt ändamål).
Jag betalade ca 900,- för alltihopa och då stod paketet utkört hemma på bron. Det gör i snitt 45,-/l och då är merparten märkesoljor.

Ett exempel: Castrol 10W-40 GTX ULTRACLEAN - ACEA A3 / B4 kostar alltså €18 för en 5 litersdunk. Sug på det, Ullared!

Frakten är €20 sammanlagt för upp till 25 liter.
Citera
2017-11-19, 16:54
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hade det inte funnits folk som köpt den billigaste oljan så skulle de dyra oljorna varit ännu dyrare. Om inga köpare agerar rationellt så havererar marknadsekonomin.

Du borde skicka honom 20 kronor för att han gör så att din olja blir billigare.
Nu berörs inte jag personligen varken av prishöjningar på lågprisolja i Sverige eller de höga priserna på märkesolja i Sverige eftersom jag själv importerar märkesolja enl länken ovan för privat bruk.
Citera
2017-11-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du verkar vara väldigt påläst..

Och du verkar vara dålig på matte.
Citera
2017-11-19, 17:46
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

Citat:
Och du verkar vara dålig på matte.

Fraktpriset blev ungefär 7 kr litern, eftersom jag beställde 20 liter med frakten 12,90 Euro. Oljans grundpris när man som jag köpte 4 st 5-litersdunkar var 2,30 Euro.

Alltså kostade oljan totalt ungefär 32 kr litern av vilket 7 kr var frakt. Ullaredsoljan kostar 36 kr litern men har som sagt inte helt rätt specifikationer. Hade jag som märkesolja beställt Castrol Magnatech med exakt rätt specifikation från Tyskland hade det kostat runt 75 kr litern med frakt.

Alltså sparar jag 43 kr litern eller 430 kr om året på att köpa ett okänt märke istället för Castrol Magnatech, då jag gör av med ungefär 10 liter motorolja årligen.
Citera
2017-11-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Fraktpriset blev ungefär 7 kr litern, eftersom jag beställde 20 liter med frakten 12,90 Euro. Oljans grundpris när man som jag köpte 4 st 5-litersdunkar var 2,30 Euro.

Alltså kostade oljan totalt ungefär 32 kr litern av vilket 7 kr var frakt. Ullaredsoljan kostar 36 kr litern men har som sagt inte helt rätt specifikationer. Hade jag som märkesolja beställt Castrol Magnatech med exakt rätt specifikation från Tyskland hade det kostat runt 75 kr litern med frakt.

Alltså sparar jag 43 kr litern eller 430 kr om året på att köpa ett okänt märke istället för Castrol Magnatech, då jag gör av med ungefär 10 liter motorolja årligen.

Inte samma information här som i första inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in