Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-20, 18:53
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så jävla vidrigt att slå katter!

Det gör att dom blir skygga o rädda! De förstår inte att de har gjort fel. Man kan lära dem att inte vara på vissa platser på andra sätt, t.ex. en del lär sig om man sprutar lite vatten på dem. Det är inte heller snällt, men bättre än att slå dom!
Hur exakt skiljer sig principen?

En katt finner både vatten på kroppen och fysiskt våld obehagligt, du säger att en katt lär sig genom att man sprutar vatten på de varför skulle inte våld då funka?

Om något skulle det bara maximera lärandet i katten då ageri är mer obehagligt än vatten.
Citera
2017-11-20, 22:35
  #38
Medlem
Gastropodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Ganska lustigt, hunden satte inte alls bestraffningen i samband med något den själv hade gjort, utan den lärde sig att när det ser ut så här då får jag spöd!

Men det är klart, den förstår inte att den har gjort något fel, vad är det som är fel med det? Och en katt kan man ju absolut inte slå och tro att denne ska förstå varför. Man blir bara ovänner. Om man blir klöst, det kan man lätt bli, av olika orsaker, oftast då under lek. Dom förstår att dom klöser, men det är en naturlig lek, ett sätt att kommunicera. Och då tror jag att den skulle ha väldigt svårt att förstå att det är fel.

Boken är intressant. Animals in translation, finns som ljudbok i en digital bukt nära dig.

Iaf. Vill man bestämma över ett djur så ska man vara den som ses som dominant. Och vill man nå den positionen så gör man det bäst utan våld.
Katter vet jag inte exakt. En ex om man dominerar en hund via våld så kommer hunden ändå se att den kan överta ledarrollen själv via våld. Bättre är att lura den till att underkasta sig. Ex via lek göra att den självmant lägger sig ner och visar magen. Man ska göra detta tidigt. Klappa den på magen osv. Visar djuret magen så visar den ofta undergiven.
Grisar kan man putta lite på. Så gör de själva för att visa dominans.

Katter måste dock bli domesticerade väldigt tidigt. Tidigare än hundar för att ens acceptera människor.
Citera
2017-11-21, 09:14
  #39
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Hur exakt skiljer sig principen?

En katt finner både vatten på kroppen och fysiskt våld obehagligt, du säger att en katt lär sig genom att man sprutar vatten på de varför skulle inte våld då funka?

Om något skulle det bara maximera lärandet i katten då ageri är mer obehagligt än vatten.

Du ska inte ha katt. Du är ingen kattmänniska. Ingen katt lär tycka om dej.

Anta att din tjej kommer fram till dej och ger dej en rak höger och sen går därifrån. Vad har du lärt dej av det? Naturligtvis inget.
Du frågar varför men du får bara gibberish till svar. Har du lärt dej nåt nytt? Knappast.
Detta pågår, av och till. Och du fattar ingenting. Plötsligt får du en rak höger bara, av ingen självklar orsak. Du vet aldirg när du får nästa smäll. Du vet bara att den kommer när du minst anar det. Du blir strykrädd med tiden.

Vad gör du? Slår du tillbaka? Lämnar du henne? Självklart.

Det gör din katt också. Din katt kommer att fly dej och hitta sej en ny bättre människa. Eller så river den dej och försvarar sej. Eller så blir den strykrädd och drar sej undan.

Du gillar inte katter. Du förstår dom inte. Köp en hund istället!
Citera
2017-11-21, 09:30
  #40
Medlem
GlennGBGs avatar
TS, om du inte är beredd att höra något annat svar än det du vill höra, så ska du låta bli att fråga.
Trolltråd!
Citera
2017-11-21, 19:50
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
En katt ska lyda sin ägare som ska vara tacksam att han inte jagar råttor som badat i duvavföring, håller du inte med?

En katt är ett fritt djur och det äger dig!
Citera
2017-11-25, 02:24
  #42
Medlem
Fioreens avatar
Även om katten klöser dig har du ingen rätt till att skada katten. Katten har inte bett om att få vara runt dig, du skaffade katten och tvingade med den hem till dig. Katten skiter i dig, den är bara ute efter föda och om du inte klarar av det; ge bort katten till ett katthem eller till någon annan som klarar av att ta hand om en katt (hur jävla svårt det nu är ). Katten verkar ju inte direkt trivas i ditt sällskap iallafall och är antagligen stressad, därav klösandet.

Människor som dig är så jävla dumma. Ni tror att ni köper hem en jävla färdigprogrammerad leksak när ni väljer att skaffa ett djur, en levande varelse med egen vilja och känslor. Katten är inte domesticerad, fatta! Den vill inte leva utefter dina villkor. Skaffa fan inte djur.
Citera
2017-12-13, 10:01
  #43
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioreen
Även om katten klöser dig har du ingen rätt till att skada katten. Katten har inte bett om att få vara runt dig, du skaffade katten och tvingade med den hem till dig. Katten skiter i dig, den är bara ute efter föda och om du inte klarar av det; ge bort katten till ett katthem eller till någon annan som klarar av att ta hand om en katt (hur jävla svårt det nu är ). Katten verkar ju inte direkt trivas i ditt sällskap iallafall och är antagligen stressad, därav klösandet.

Människor som dig är så jävla dumma. Ni tror att ni köper hem en jävla färdigprogrammerad leksak när ni väljer att skaffa ett djur, en levande varelse med egen vilja och känslor. Katten är inte domesticerad, fatta! Den vill inte leva utefter dina villkor. Skaffa fan inte djur.

Jag måste hålla med,alltför många skaffar för lättvindigt en katt.
En katt som inte trivs.....blir ingen rar katt ....
Tyvärr är det en del som tycker det är sött m.en kattunge....vuxen ...njaaa.
Billigt....oftast gratis el symbolisk summa
Om det inte är raskatt.
Citera
2017-12-13, 22:00
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Förstår katter ageri?

Om jag slår en katt när den inte beter sig normalt, fattar han att jag vill att han ska bete sig normalt?

Man slår INGET djur, och du kan inte lära en katt genom att slå den, man använder olika knep som varierar efter vilket temperament katten har.
Om du skulle slå min Norska Skogskatt på 8 kilo kan jag garantera att han skulle se till att du skulle få uppsöka sjukhuset och sy en hel del stygn.
Man får ta en katt som den är, med alla fel och brister, precis som med sina mänskliga vänner.
Citera
2017-12-28, 02:25
  #45
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Men din mentalt inkapabla neandertalare.

Du lär dig rätt och fel genom att äta konsekvenserna, blir man nedslagen varje gång man snattar inser man att det inte är värt risken. Hundar tänker precis exakt likadant, även större djur som lejon och elefanter (se cirkusdjur). Om det fungerar på dessa däggdjur skulle det vara konstigt om det inte gjorde det på katter.

Uppenbarligen har du ju inte lyckats ändra beteenden på dina katter för du vägrar tänka utanför lådan.
Och du tänker uppenbarligen sånt som katten lämnar till dig i lådan dvs bajs.

Såklart inte katten fattar aga. Resultatet du får (med ALL rätt) är en labil rebell som blir mer utagerande ju mer du skitar ner dig själv med såna idiotiska idéer som 'djuraga'.

Rätt åt dig.
Citera
2018-02-02, 22:07
  #46
Medlem
En polare har 3 katter varje gång man sitter vid köksbordet med laptopen på bordet så kan kattjävlarna hoppa upp när som helst o promenera över datorn. Riktigt jävla irriterande då det handlar om teknik 10dubblade priset vad en katt kommer upp i då de brukar vara gratis men till saken itsället för skriva en roman så brukar jag ta katt skitet och slänga ut den genom fönstret nu kan ni vara lugna då polaren bor på markplan men det hjälper inte då katter är efterblivna

nästa gång slänger jag in den i väggen, kanske lär sig till slut att det är fel att hoppa upp på köks bordet ännu värre om det finns en dator där för 25k
Citera
2018-02-06, 18:51
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Förstår katter ageri?

Negativ förstärkning fungerar inte på katter. Positiv förstärkning fungerar utmärkt på katter.

Om du sprutar vatten på en katt när den går in i din trädgård så lär den sig inte att hålla sig borta från trädgården, utan den lär sig att det är ok att vara i trädgården så länge DU inte är där.


Jag berömde min katt varje gång hon använde sin kattlåda, och nu kommer hon och anmäler att hon varit och skitit i lådan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback