Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-19, 14:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Men nu befinner du dig i litteraturforumet. Här har vi synpunkter på böcker och författare. Positiva och negativa. Om du anser att det är att "gråta ut i varandras famnar" om "icke-frågor" så låt gå för det.

Men vill man kritisera Lidls pålägg så finns det förmodligen ett forum för det också

Ledsamt nog är det bara gråt utan aktion.
Kritisera på men förstå också att ingen lösning kommer att ske.
Om det är diskussionen ni vill föra så skall jag avlägsna mig snarast
Citera
2017-11-19, 14:19
  #14
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Ledsamt nog är det bara gråt utan aktion.
Kritisera på men förstå också att ingen lösning kommer att ske.
Om det är diskussionen ni vill föra så skall jag avlägsna mig snarast

Ja, det är en diskussion läsare emellan. Jag tror inte att någon avser att påverka författaren. Speciellt med tanke på att de flesta som avhandlas förmodligen är döda.
Det är väl ungefär lika meningslöst eller meningsfullt som att diskutera sport. Inte heller där kan man påverka resultatet.
Citera
2017-11-19, 14:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ja, det är en diskussion läsare emellan. Jag tror inte att någon avser att påverka författaren. Speciellt med tanke på att de flesta som avhandlas förmodligen är döda.
Det är väl ungefär lika meningslöst eller meningsfullt som att diskutera sport. Inte heller där kan man påverka resultatet.

Då är jag med på noterna. Och mitt bidrag till tråden ligger isåfall i att jag med tycker det är löjligt att en författare med stor kunskap inte kan relativisera ålder och tidslinje till en konkret grund. Att detta förlöjligar berättelsen i helhet ur vissa personers perspektiv är självklart.
Det kan till och med sägas att dessa personer avbryts i en fluten läsning och tappar den röda tråden av just detta.
Vidare är det ett eget ställningstagande, och om man kan eller inte kan ställa krav på författaren får vara flytande tills dessa författare anammar frågan.
Citera
2017-11-19, 16:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Det är en produkt som skall konsumeras precis såsom andra produkter: enligt egen tillfredsställelse.
Jag kan absolut tycka att det inte är svårt att ändra ålder eller tidslinje för att skapa realism.
Trots det sagt så måste inte författaren förklara någonting. Om du inte tycker om boken så behöver du inte köpa den nej.

Om du köpt boken och är missnöjd så känner jag stor sorg för dig. Men det är nog dags att vänja sig.
Man kan inte vara nöjd med alla produkter i ett konsumtionssamhälle.

Om du menar på att detta är ett så pass stort missnöje som det tydligen verkar vara, så borde väl dessa inte kunnat göra sig en karriär inom litteraturen? Därav menar jag på att folk ser förbi detta eftersom det är en fiktiv berättelse, och låter det vara som det är skrivet utan att haka upp sig på.

Okej men du verkar inte förstå frågeställningen i den här tråden.
Frågeställningen är inte: "Har en förtfattare rätten att skapa orealism genom åldersförändringar".
Frågeställningen är: Varför gör författaren det?
Citera
2017-11-19, 21:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Det är en produkt som skall konsumeras precis såsom andra produkter: enligt egen tillfredsställelse.
Jag kan absolut tycka att det inte är svårt att ändra ålder eller tidslinje för att skapa realism.
Trots det sagt så måste inte författaren förklara någonting. Om du inte tycker om boken så behöver du inte köpa den nej.

Om du köpt boken och är missnöjd så känner jag stor sorg för dig. Men det är nog dags att vänja sig.
Man kan inte vara nöjd med alla produkter i ett konsumtionssamhälle.

Om du menar på att detta är ett så pass stort missnöje som det tydligen verkar vara, så borde väl dessa inte kunnat göra sig en karriär inom litteraturen? Därav menar jag på att folk ser förbi detta eftersom det är en fiktiv berättelse, och låter det vara som det är skrivet utan att haka upp sig på.
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Man kan absolut värdera sina produkter och även jag håller med om att tidslinjerna i vad TS beskriver inte stämmer.
Men till skillnad så ser jag att absolut ingenting kan göras åt frågan, förutom att bojkotta författaren du inte tycker om.

Precis som jag citerade, så skiter GW i hur du tycker om dennes böcker och uppmanar kritiker att "skriva en bokjävel själv". Ni kan väl sitta här och gråta ut i varandras famnar eller helt enkelt ty er till en annan författare.

Om jag inte tycker om ett pålägg jag köpt på t.ex Lidl så går jag inte hem och klagar i en tråd på FB. Jag köper helt enkelt ett annat pålägg nästa gång.

Enligt mig är det här en icke-fråga i ett konsumtionssamhälle.

Varför blandar du in konsumtionssamhället? För mig som övertygad kapitalist (i motsats till kommunist) känns det som att du antingen raljerar över kapitalismen alternativt är en alltför övertygad kapitalist, på gränsen till det överdrivna.

Kultur är en egenart av konsumtionsvaror som det finns all anledning att bedöma och diskutera.

Självklart ska ingen författare bojkottas på grund av detta problem. Så stort är problemet inte. Problemet förhindrar heller inte min läsning, jag tar mig igenom böckerna jag nämnde ändå, och gillar dem. Däremot är det en intressant företeelse, och något som jag tycker är svårförklarligt och därför vill diskutera. Du har ju själv sagt att det inte är svårt att ändra ålder eller tidslinje.

Ytterligare ett exempel i Anders Jallais böcker:
Chris Loklinth är i 60-årsåldern. Han beskrivs ha haft en ganska lysande karriär som militär, och är chef för underrättelsetjänsten. Men han är överstelöjtnant. Är man något över 60, nära pensionsåldern, och bara överstelöjtnant, så tycker i varje fall inte jag att karriären verkar lysande. Det känns snarare som en avstannad karriär. (I detta fall är den dock nog lysande, varför det hade passat bättre att ge genom en högre grad, kanske konteramiral, flottiljamiral eller åtminstone överste. I Jan Guillous böcker är chefen för underrättelsetjänsten en kommendör (alltså motsvarar överste i armé och flygvapen) så det kanske hade passat med överste/kommendör, även om jag tycker att avsteg borde göras med en högre grad pga Loklinths höga ålder.
Loklinths ställföreträdare, Bob Lundin, är i fyrtioårsåldern och kapten. Det är inte lika orimligt, det finns nog en del fyrtioåringar som är kaptener. Men även där måste jag säga att karriären nog känns smått avstannad om man inte nått längre.

Nu har jag klagat mycket på Jallai i denna tråd, vilket inte är meningen. Det råkar bara vara just det jag läser för tillfället, och det som fick mig att skapa tråden.

Sen gör inte alla författare dessa misstag: till exempel Hamilton-serien (av Guillou) som jag lyssnat på nyligen har inga orimligheter alls enligt min mening. Ibland kan det vara bättre att inte nämna ålder alls (bara antyda åldern), vilket Guillou kanske har gjort för vissa karaktärer.
Citera
2017-12-11, 10:41
  #18
Medlem
Gambias avatar
Har alltid stört mig väldigt mycket på att Ove i Fredrik Backmans En man som heter Ove ska vara 59 år. För det första är det ingen 59-åring han beskriver, utan snarare en pensionerad 70-åring. Mina erfarenheter av teknisk support har lärt mig att 95 %+ av svenska 60-åringar har en mailadress och kan använda datorer, mobiltelefoner och tv-boxar. Även Oves klädstil är alldeles för gammal. För det andra så skulle Oves ålder innebära att han var född i mitten av 50-talet och därmed placera hans uppväxt till 60- och 70-talet. Det är väldigt ont om 60- och 70-tal i beskrivningen av Oves uppväxt, istället börjar Ove som bara barn att arbeta på järnvägen - vilket känns betydligt mer 30/40/50-tal än 60/70.
Citera
2018-02-25, 06:30
  #19
Medlem
Ett till exempel:

Thomas Arvidsson, han som skrev Enkelstöten, Dubbelstöten osv som blivit populära tv-serier om studierektor Bertilsson, har också skrivit Andras Pengar, Den poetiska hunden och Prinsessan, väldigt roliga böcker som kan rekommenderas. Huvudkaraktärerna heter Svenne Mattsson och Kenneth Lind.

Den senare, Kenneth, är 28 år gammal. Han har dock suttit i fängelse sex år av sitt liv och har sedan kommit ut och hunnit skaffat sig en familj och två barn. Med tanke på att man knappt dömer yngre personer till fängelse i detta land så ställer jag mig frågan om han inte är lite väl ung. Hinner han allt det? Det är flera olika fängelsestraff dessutom.

30 år, så hade det varit mer rimligt. Bara en smådetalj förvisso.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback