• 1
  • 2
2017-11-18, 18:11
Medlem
Anser att en egen tråd för Sveriges trupp inför VM 18 går att motivera. Här diskuteras alltså inte generella saker kring landslaget såsom Lustigs ordval efter nationalsånger eller Hamrens inverkan på landslaget, med mera. Det hålls i tråden om det svenska landslaget.

Inte heller andra lag ska diskuteras här utan det hålls förslagsvis i VM-tråden. Fokus här är alltså att försöka utröna vilka spelare som kan tänkas vara aktuella i en slutgiltig trupp och således värda att hålla ett extra öga på kommande halvår. Se det som ett komplement till tråden "Utlandskollen", men lite mer djupgående.

Här har ni en länk till Wiki där ni kan se Sveriges senaste trupp samt inkallade spelare senaste 12 månaderna. Som synes många i sammanhanget ointressanta namn från januariturnen, men det är väl inte orimligt att vi har någon där som kommer kunna bli högaktuell fram til sommaren.

Jag tänker mig att spelare bör kunna skrivas in i olika kategorier enligt nedan, men det finns säkerligen roligare och bättre alternativ som kan föreslås:
Självskrivna Ex. Forsberg
Troliga Ex. Augustinsson
Bubblare Ex. Ishak
Wildcards Ex. Zlatan, Wernbloom
Avskrivna Spelare som kommer vara skadade eller definitivt tackat nej eller av annan anledning inte kommer deltaga, fast att det är rimligt att de annars varit med i diskussionerna.

Bidra gärna med era tankar och kunskaper så får vi se hur nära vi landar i slutändan!
2017-11-18, 18:42
Medlem
GurkPorrs avatar
Ja du, om vi bortser från risken att någon blir skadad så bör väl alla som spelade playoffmatcherna vara mer eller mindre högaktuella för truppen åtminstone.

Med andra ord: Olsen, Lustig, Krafth, Granqvist, Nilsson Lindelöf, Augustinsson, Larsson, Ekdal, Svensson, Forsberg, Berg, Toivonen.

Återhämtar sig Jakob Johansson i tid lär även han få en plats, men det är väl en smula tveksamt med tanke på skadan.

När det gäller reservmålvakterna bör det vara Nordfelt och Johnsson om inte någon av dem har en dålig vårsäsong eller någon annan har en fantastisk sådan. Har svårt att se att en allsvensk målvakt (t.ex. Dahlin) hinner imponera så mycket under vårhalvan att de får en plats och så mycket spännande målvakter har vi inte ute i Europa.

På backsidan känns Lustig och Krafth givna på högerkanten, där även någon mittback och S.Larsson kan vikariera i nödfall. I Mitten lär det bli Granen, VNL, Helander och Jansson, med viss reservation för att Jansson kan få en tuff säsong i Leeds och eventuellt bli ersatt av någon annan. Ser dock inga jätteklara alternativ till honom i nuläget, men någon av de yngre (Dagerstål, Brorsson, Une Larsson, Holmén) kanske har en möjlighet, eller möjligen någon mer rutinerad som kallas in för att de anses vara erfarna nog att klara av att slängas in i hetluften vid skador (Rasmus Bengtsson, Per Karlsson?). På vänstersidan borde Augustinsson och Olsson komma med till Ryssland, med en liten möjlighet att den senare går sönder eller har en dålig vår och får kliva åt sidan till förmån för Hult (som dock troligen ses som för offensiv, precis som Johan Larsson på högerkanten).

På mittfältet är Ekdal (skadeläget?), Forsberg och Larsson helt givna. I övrigt beror det till stor del på hur bra säsonger som görs och vilka spelartyper Janne vill ha. Durmaz, Gustav Svensson och Claesson bör få en plats på grund av att Janne vet vad han får av dem och verkar gilla det. Även Rohdén verkar vara uppskattad. Resterande platser ser jag som ännu mer osäkra men skulle tro att Sema, Hiljemark, Sam Larsson och Alexander Fransson kan finnas med i tankarna. Eventuellt även Lewicki om man känner att det behövs fler spelförstörande alternativ än G.Svensson. Mittfältet, i synnerhet ytterplatserna, känns som den lagdel som kan påverkas mest av spelarprestationer från nu och fram till truppen behöver tas ut.

Toivonen och Berg lär vara givna i truppen. Guidetti, Kiese Thelin, Nyman, Ishak och Armenteros lär få slåss om resterande platser (eventuell reservation för någon som uppvisar god form under säsongen). Guidetti och Kiese Thelin lär ha förtur pga att de varit med mycket, Nyman för att han är en gammal Janne-favorit. Men i synnerhet Guidetti behöver få mer speltid och vassare form, men hans positiva inverkan på gruppen ska inte heller underskattas. Jag tror att Ishak och Armenteros har svårt att få en plats då de inte varit särskilt aktuella tidigare. Yngre "stjärnskott" eller habila allsvenska anfallare brukar inte ha mycket i VM att göra.

I övrigt handlar det mycket om en handfull högkvalitetsspelare själva vill, och om Janne vill bjuda in dem. Till denna grupp räknas Källström som hade kunnat tillföra något på ett ganska tunt mittfält, Wendt som hade kunnat vara ett bra alternativ på hela vänsterkanten (i synnerhet om Olsson är skadedrabbad/petad i klubblaget), Rosenberg (som åtminstone med tanke på vad han visat i Mff är en bra mästerskapsspelare) och självklart Zlatan. I frågan om Zlatan handlar det om flera aspekter. Dels hur väl han hittar tillbaka efter en svår knäskada vid 36 års ålder, även hur han själv känner kring att kliva in i ett landslag han "aldrig spelat i" (mycket nytt sedan Hamrén), men kanske framförallt om Janne vill riskera att skifta fokus från laget till jaget, som det lätt blir med Zlatan i närheten. Detta gäller allt från media till taktik och övriga spelares agerande (Minns med rysningar hur det var när Durmaz och Zengin spelade samtidigt som Zlatan och VARENDA boll måste till honom). Min gissning, kanske mer med hjärtat än hjärnan, är att Zlatan inte spelar VM.

Jag följde visst inte mönstret men nåja.
2017-11-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
Ja du, om vi bortser från risken att någon blir skadad så bör väl alla som spelade playoffmatcherna vara mer eller mindre högaktuella för truppen åtminstone.

Med andra ord: Olsen, Lustig, Krafth, Granqvist, Nilsson Lindelöf, Augustinsson, Larsson, Ekdal, Svensson, Forsberg, Berg, Toivonen.

Återhämtar sig Jakob Johansson i tid lär även han få en plats, men det är väl en smula tveksamt med tanke på skadan.

När det gäller reservmålvakterna bör det vara Nordfelt och Johnsson om inte någon av dem har en dålig vårsäsong eller någon annan har en fantastisk sådan. Har svårt att se att en allsvensk målvakt (t.ex. Dahlin) hinner imponera så mycket under vårhalvan att de får en plats och så mycket spännande målvakter har vi inte ute i Europa.

På backsidan känns Lustig och Krafth givna på högerkanten, där även någon mittback och S.Larsson kan vikariera i nödfall. I Mitten lär det bli Granen, VNL, Helander och Jansson, med viss reservation för att Jansson kan få en tuff säsong i Leeds och eventuellt bli ersatt av någon annan. Ser dock inga jätteklara alternativ till honom i nuläget, men någon av de yngre (Dagerstål, Brorsson, Une Larsson, Holmén) kanske har en möjlighet, eller möjligen någon mer rutinerad som kallas in för att de anses vara erfarna nog att klara av att slängas in i hetluften vid skador (Rasmus Bengtsson, Per Karlsson?). På vänstersidan borde Augustinsson och Olsson komma med till Ryssland, med en liten möjlighet att den senare går sönder eller har en dålig vår och får kliva åt sidan till förmån för Hult (som dock troligen ses som för offensiv, precis som Johan Larsson på högerkanten).

På mittfältet är Ekdal (skadeläget?), Forsberg och Larsson helt givna. I övrigt beror det till stor del på hur bra säsonger som görs och vilka spelartyper Janne vill ha. Durmaz, Gustav Svensson och Claesson bör få en plats på grund av att Janne vet vad han får av dem och verkar gilla det. Även Rohdén verkar vara uppskattad. Resterande platser ser jag som ännu mer osäkra men skulle tro att Sema, Hiljemark, Sam Larsson och Alexander Fransson kan finnas med i tankarna. Eventuellt även Lewicki om man känner att det behövs fler spelförstörande alternativ än G.Svensson. Mittfältet, i synnerhet ytterplatserna, känns som den lagdel som kan påverkas mest av spelarprestationer från nu och fram till truppen behöver tas ut.

Toivonen och Berg lär vara givna i truppen. Guidetti, Kiese Thelin, Nyman, Ishak och Armenteros lär få slåss om resterande platser (eventuell reservation för någon som uppvisar god form under säsongen). Guidetti och Kiese Thelin lär ha förtur pga att de varit med mycket, Nyman för att han är en gammal Janne-favorit. Men i synnerhet Guidetti behöver få mer speltid och vassare form, men hans positiva inverkan på gruppen ska inte heller underskattas. Jag tror att Ishak och Armenteros har svårt att få en plats då de inte varit särskilt aktuella tidigare. Yngre "stjärnskott" eller habila allsvenska anfallare brukar inte ha mycket i VM att göra.

I övrigt handlar det mycket om en handfull högkvalitetsspelare själva vill, och om Janne vill bjuda in dem. Till denna grupp räknas Källström som hade kunnat tillföra något på ett ganska tunt mittfält, Wendt som hade kunnat vara ett bra alternativ på hela vänsterkanten (i synnerhet om Olsson är skadedrabbad/petad i klubblaget), Rosenberg (som åtminstone med tanke på vad han visat i Mff är en bra mästerskapsspelare) och självklart Zlatan. I frågan om Zlatan handlar det om flera aspekter. Dels hur väl han hittar tillbaka efter en svår knäskada vid 36 års ålder, även hur han själv känner kring att kliva in i ett landslag han "aldrig spelat i" (mycket nytt sedan Hamrén), men kanske framförallt om Janne vill riskera att skifta fokus från laget till jaget, som det lätt blir med Zlatan i närheten. Detta gäller allt från media till taktik och övriga spelares agerande (Minns med rysningar hur det var när Durmaz och Zengin spelade samtidigt som Zlatan och VARENDA boll måste till honom). Min gissning, kanske mer med hjärtat än hjärnan, är att Zlatan inte spelar VM.

Jag följde visst inte mönstret men nåja.
Väl skrivet. Överlag är jag med dig och har också svårt att se speciellt många förändringar defensivt och det faktum att vi har vår-höst i Sverige gör att det nog blir svårt för nya genombrott för allsvenska spelare. Källström har däremot jag räknat bort och ser Wernbloom som det rutinerade alternativet på det i övrigt väldigt tunna centrala mittfältet. Rosenberg som aldrig lyckades i landslaget när det begav sig har jag också väldigt svårt att se kallas in. Har han verkligen så mycket att tillföra? I mitt tycke nej.

Hur har Wendt varit senaste två sägongerna? Under Hamren var det ju en lång tid lite av en skandal att han inte var given då han hade ett väldigt gott rykte i Tyskland, men är han fortfarande ett lika kompetent alternativ? Som du skriver så skulle det i så fall vara ett väldigt intressant alternativ som komplement för vänsterkanten.

Vad är generell status på herrarna i Panathinaikos, Hult & Hiljemark. Någon som har koll på grekiska?
2017-11-18, 19:39
Medlem
OvissFramtids avatar
Vore häftigt med Dahlberg som tredje målvakt. Han är trots allt en av våra största målvaktstalanger och dessutom framtiden. Om Sebastian Andersson fortsätter som han gör i Bundesliga 2 är han ett hetare kort än Ishak. Janne känner honom bättre sedan tidigare med. Ev att Karl Holmberg eller Magnus Eriksson kan komma med som jokrar med. Thelin ligger pyrt till. Inte imponerat i Italien-matcherna alls.
2017-11-18, 19:51
Medlem
Swe1227s avatar
Är Rasmus Elm utfasad ur landslaget eller? För gammal?
2017-11-18, 20:05
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Är Rasmus Elm utfasad ur landslaget eller? För gammal?
Absolut inte för gammal. Är inte ens 30 ännu. Däremot är han ständigt sjuk/sliten med jämna mellanrum så det går knappt att räkna med honom. Inte många matcher han spelar i allsvenskan heller. Däremot alltid riktigt bra som han brukar när han väl spelar.
2017-11-18, 22:40
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Absolut inte för gammal. Är inte ens 30 ännu. Däremot är han ständigt sjuk/sliten med jämna mellanrum så det går knappt att räkna med honom. Inte många matcher han spelar i allsvenskan heller. Däremot alltid riktigt bra som han brukar när han väl spelar.

Han opererades för vad jag tror var höften i slutet av sommaren. Så han kanske är tillbaka till våren men som du säger är det alltid något med honom...

För övrigt håller jag inte med TS om att den här tråden behövs. Det finns redan VM 2018-tråd, VM-kvaltråd och Zlatantråd * 2 som innehåller hel del snack om truppen utöver honom. Blir svårt att hänga med och diskussionerna i trådarna är ganska lika. Tycker trupp-snack bör tas i den befintliga landslagstråden, den är ju ändå i princip död när det inte är landslagsuppehåll.
2017-11-19, 00:13
Medlem
Hiljemark och Nyman är väl en bubblare säger jag, troligen kommer de inte med men kanske.. Rosenberg hade varit kul att se i blågult igen, men han har tackat för sig vad jag vet.
2017-11-19, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Han opererades för vad jag tror var höften i slutet av sommaren. Så han kanske är tillbaka till våren men som du säger är det alltid något med honom...

För övrigt håller jag inte med TS om att den här tråden behövs. Det finns redan VM 2018-tråd, VM-kvaltråd och Zlatantråd * 2 som innehåller hel del snack om truppen utöver honom. Blir svårt att hänga med och diskussionerna i trådarna är ganska lika. Tycker trupp-snack bör tas i den befintliga landslagstråden, den är ju ändå i princip död när det inte är landslagsuppehåll.
Ser det som helt orimligt att Elm kommer tillbaka, är hel och är villig. Han har vältidigare uttalat sig i stil med att han inte tackar ja ens om han är inbjuden till truppen om han inte kan ge 100.

Just de trådarna som du nämner är anledningen till att jag tycker en separat tråd behövs. VM-kvalet är över och det här är definitivt inte avsett att vara en Zlatantråd. Just eftersom snacket redan är utspritt och det dessutom i dessa trådar diskuteras precis allt annat än Sveriges trupp också så är den här ett förslag på att renodlat behandla truppen, för att även slippa att det snacket felaktigt ska störa de andra trådarna. Men, om ni anser annorlunda så är det bara för mod att flytta inläggen till förslagsvis tråden om landslaget.
2017-11-19, 11:57
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Här har ni en länk till Wiki där ni kan se Sveriges senaste trupp samt inkallade spelare senaste 12 månaderna. Som synes många i sammanhanget ointressanta namn från januariturnen, men det är väl inte orimligt att vi har någon där som kommer kunna bli högaktuell fram til sommaren.
Om jag har räknat rätt så har totalt 38 spelare blivit uttagna under kvalets gång. Så minst 15 spelare som har bidragit till vår succé kommer inte att följa med till Ryssland. Wendt har ju redan slutat, medan Jakob Johansson får svårt att tillfriskna tills sommar, så egentligen ska 13 friska och/eller ej landslagspensionerade spelare bort.

Kvalspelare:

Sen finns det de spelare som är aktiva och har mästerskapsrutin men som inte varit med under kvalet av olika anledningar. Vore en rejäl skräll ifall någon av dem blev uttagna...

Spelare med mästerskapsrutin men ej med under kvalet:

Sen har vi de spelare som varken har varit med under kvalet eller har någon som helst mästerskapsrutin, men som ändå tillhör relativt bra klubbar/ligor i utlandet.

Utlandsproffs ej med i kvalet och utan mästerskapsrutin:

Det lär kräva gott om speltid och övertygande spel för sina respektive klubblag under våren för att dessa ska bli aktuella för VM. Hopf, Quaison, Molins, Hrgota & Isak är förmodligen de med störst chans.
Senast redigerad av Roibot 2017-11-19 kl. 12:03.
2017-11-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Hiljemark och Nyman är väl en bubblare säger jag, troligen kommer de inte med men kanske.. Rosenberg hade varit kul att se i blågult igen, men han har tackat för sig vad jag vet.

vad hände med hiljemark egentligen?

skar det sig mellan han och janne eller presterade han helt enkelt för dåligt?

utifrån det jag kommer ihåg så var han en ganska stabil spelare...
2017-11-19, 16:51
Medlem
400Bens avatar
Om vi räknar med att alla är friska borde truppen om den togs ut idag se ut:

Målvakter
Robin Olsen
Kristoffer Nordfeldt
Karl Johan Jonsson

Backar
Mikael Lustig
Emil Kraft
Andreas Granqvist
Victor Nilsson Linedelöf
Pontus Jansson
Filip Helander
Ludwig Augustinsson
Martin Olsson

Mittfältare
Jacob Johansson/Oskar Hiljemark
Gustav Svensson
Albin Ekdahl
Sebastian Larsson
Emil Forsberg
Jimmy Dumaz
Victor Cleasson
Ken Sema

Anfallare
Marcus Berg
Isak Thelin
Mikael Ishak
Christoffer Nyman

Reserver:
Johannes Hopf
Johan Larsson
Alexander Milosevic
Niklas Hult
Pierre Bengtsson
Oscar Lewicki
Robin Quison
Astrid Ajdarevic
Alexander Fransson
Marcus Rohden
Simon Tibbling
Ola Toivonen
John Guidetti
Sam Larsson
Samuel Amainos

Försök övertala Pontus Wernblom och Oscar Wendt.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback