Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 18:07
  #1
Medlem
Helsnurrigs avatar
Lyfte upp krukan med min Aloe Vera växt och en gren lossnade ifrån den. Tänkte försöka plantera om den som en egen växt. Frågan är hur man får den att gro rötter. Har satt den i ett glas med vatten men är inte säker på att det är rätt.

Bilder:

https://ibb.co/gQ8YF6
https://ibb.co/jaYdhm

Några förslag?

Edit: Tänkte att det nog var dumt med vatten då det ju är en kaktusväxt så jag satte tillbaka den löst i krukan så länge.
__________________
Senast redigerad av Helsnurrig 2017-11-18 kl. 18:18.
Citera
2017-11-19, 00:37
  #2
Medlem
DirtyNorths avatar
Plantera den direkt i jorden även fast den inte har rötter, låter du den stå i ett glas vatten kan den ruttna.
Citera
2017-12-26, 02:25
  #3
Medlem
lägg hela grenen i ett mörkt, torrt och svalt skåp. Vänta i några veckor tills stället där den gick av "läkt" och det har bildats typ en skorpa, plantera sedan om den med skorpan neråt. Vattna lite mer än du brukar medans den slår rot.

Detta gäller alla suckulenta växter, alltså även kaktusar.

Det går även att skära loss en bit kaktus för att sedan göra så här.
Citera
2018-01-20, 22:50
  #4
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
lägg hela grenen i ett mörkt, torrt och svalt skåp. Vänta i några veckor tills stället där den gick av "läkt" och det har bildats typ en skorpa, plantera sedan om den med skorpan neråt. Vattna lite mer än du brukar medans den slår rot.

Detta gäller alla suckulenta växter, alltså även kaktusar.

Det går även att skära loss en bit kaktus för att sedan göra så här.

som han/hon sa. Eventuellt lägga aloe veran ovanpå jorden istället för att gräva ner den? brukar göra så med mina suckulenters blad (ej testat med aloe)
Citera
2018-01-20, 22:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefelibata
som han/hon sa. Eventuellt lägga aloe veran ovanpå jorden istället för att gräva ner den? brukar göra så med mina suckulenters blad (ej testat med aloe)
Gör alltid så med mina suckulentblad också, men med kaktusar planterar jag alltid den då den kan ruttna om man ger dom lika mycket vatten som en suckulent.
Citera
2018-01-20, 22:56
  #6
Medlem
Och med kaktusar så menade jag såklart kaktusar och aloe.
Citera
2018-01-21, 22:45
  #7
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Gör alltid så med mina suckulentblad också, men med kaktusar planterar jag alltid den då den kan ruttna om man ger dom lika mycket vatten som en suckulent.

aha! äger ingen kaktus då jag inte tror att den skulle trivas så bra i mitt hem. Aloen verkar tolerera det dock
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback