Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 17:43
  #1
Medlem
JDAMs avatar
Här rankar vi våra topp fem favo journalister, spelar ingen roll vänster-höger skalan, inte heller någon rangordning. Sakfrågor-trovärdighet-avslöjanden.

Ivar arpi
Per Gudmundson
Alice teodoresco
Janne Josefsson
PM Nilsson
Citera
2017-11-18, 17:51
  #2
Medlem
Europes avatar
Jag skulle nog lägga till Thomas Gür när det gäller seriösa samhällsdebatterande journalister, samt Chang Frick när det gäller journalister ute på fältet.

Edit: Jag höll alltså med om att Josefsson har gjort en del vettiga saker, samt att PM Nilsson, Gudmundson och Arpi tillhör de mer vettiga rösterna. Men Gür har nog sagt mer sakkunniga saker under senaste årtiondena än de alla tillsammans, om vi bortser nu från insatser inom granskande journalistik.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-11-18 kl. 17:54.
Citera
2017-11-18, 17:54
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Sådana här listtrådar är icke godkända så kommer stängas inom kort.

Men till dess:
Jens Ganman
Janne Josefsson
Josephine Freje
Ivar arpi
Per Gudmundson
Citera
2017-11-18, 17:59
  #4
Medlem
Europes avatar
Jens Ganman uppskattar jag snarare för hans samhällskommentarer och samhällssatir. Han är journalist, men jag vet inte om det i första hand är hans journalistiska insatser jag värderar.
Citera
2017-11-18, 21:18
  #5
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sådana här listtrådar är icke godkända så kommer stängas inom kort.

Men till dess:
Jens Ganman
Janne Josefsson
Josephine Freje
Ivar arpi
Per Gudmundson


Ur en demokratisk synvinkel är tråden väldigt befogad.
Citera
2017-11-18, 21:30
  #6
Medlem
Pratar vi invandringsfrågor finns endast en och det är Per Gudmundson. Det är den ende journalist som hållt samma linje hela tiden och inte vikit en tum. Visst finns det journalister som nu skulle platsa på en lista, men de har under tiden bytt åsikt är och därmed diskvalificerade.

Pratar vi allmänpolitik är väl Daniel Öhman och Mikael Holmström bra journalister. Jag gillar också Frida Sundkvist på Svd, hon verkar tuff. Alla dessa tre är grävande journalister, och även hur mycket vi hatar gammelmedia behövs det murvlar som gräver.

Egor Putilov på Samhällsnytt verkar ha talang också.
__________________
Senast redigerad av NeoFlexer 2017-11-18 kl. 21:42.
Citera
2017-11-18, 21:31
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jens Ganman uppskattar jag snarare för hans samhällskommentarer och samhällssatir. Han är journalist, men jag vet inte om det i första hand är hans journalistiska insatser jag värderar.


Han är inte rädd för fem öre och skriver det andra inte vågar. Det gör han till en toppjournalist i mina ögon. Vi måste liksom ha sådana orädda journalister för att det ska funka.
Citera
2017-11-18, 21:31
  #8
Medlem
Swinglines avatar
Tycker att många av namnen som nämnts är bra kandidater. Min lista utgår från dom som vågat utmana där dom står eller tagit konsekvenserna av att dom inte fått utöva bra journalistik och sökt andra vägar. Personer som visat det mod och civilkurage som majoriteten av sveriges journalistkår saknar:

Jan Josefsson
Alice Teodorescu
Ivar Arpi
Jörgen Huitfeldt
Jens Ganman
Citera
2017-11-18, 21:36
  #9
Medlem
hahatamejomnikans avatar
Kul att alla gillar Janne Josefsson så mycket. Mannen som med sitt antirasistiska valstugereportage stoppade det sociala brännjärn i elden med vilket Reinfeldt använde för att brännmärka moderat självförsvar som rasism. Manövern är inte ny inom politiken, särskilt inte inom det judedyrkande socialdemokratin, men ny för moderaterna.

Så-hjälpte-Josefsson-Reinfeldt-att-ersätta-moderat-rasistisk-lågskattenationalbevarande-med-antirasi stisk-negerälskande-totalskattebetald-människoimport-och-sålde-sig-som-försvarare-av-förortskonsekve nserna, som Heidegger skulle benämnt begreppet.

Folk är helt enkelt dummare än vad man tror.
__________________
Senast redigerad av hahatamejomnikan 2017-11-18 kl. 22:12.
Citera
2017-11-18, 21:49
  #10
Medlem
Provokatörs avatar
Här kommer min lista på topp 5 journos.

  • Alexandra Palsaliidou
  • Martin Shibyue
  • Eva Mellin
  • Helena Gierrtta
  • Sofia Ollson Olsen

Det är dom finaste av fina, nu kan tråden låsas!

/Provokatör
Citera
2017-11-18, 22:15
  #11
Medlem
hahatamejomnikans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Här kommer min lista på topp 5 journos.

  • Alexandra Palsaliidou
  • Martin Shibyue
  • Eva Mellin
  • Helena Gierrtta
  • Sofia Ollson Olsen

Det är dom finaste av fina, nu kan tråden låsas!

/Provokatör

Svartingar, judar och tattare.

Vilken nationell ryggrad du måste ha som kan lätta dig själv när skatteförsörjada avskrapet säljer andra sidan? Å-ja, förutom i frågan om det moraliskt förkastliga i att privat försörja sig på att härbärgera det importerade avskrapet.
__________________
Senast redigerad av hahatamejomnikan 2017-11-18 kl. 22:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback