Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 13:57
  #1
Medlem
Pirreboys avatar
Hej.

Har en dator här hemma som har slutat snurra på alla kärnorna. När jag försöker starta den med
alla 4 kärnor så blir de BSOD. Detta börja hända när jag satt o spela att datorn börja helt plötsligt krascha. Trodde personligen de var något mjukvarufel på spelet så la inte mkt energi till de.
sen blev de mer o mer och tillsist gick den inte o starta. Lyckades lösa de igenom att låta cpun köra på 3 kärnor och då boota den.

Ska erkänna att processorn har gått hårt på 5ghz i cirka 95 grader när ja spelat. hade en polare som sa till mig att de va lugnt sålänge den inte gick över 100 . så ja var nöjd med de....

jag har provat resetta bios och klocka olika till höger o vänster. Ja har nu klockat ner dessa tre kärnor till 4.6 så de ska nog gå lugnt och datorn går på full load nu på cirka 60 grader.

men min fråga är . Kan processorns ena core endast paja??

eller kan de vara något mjukvarufel? eller vad ska Ja göra? Datorn hittar bara 6 cores i msconfig och resterande test . så den känns helt död
Citera
2017-11-18, 14:03
  #2
Medlem
Du har nog dödat den, ja. Hur mycket voltage ger du CPUn?
Citera
2017-11-18, 14:20
  #3
Medlem
Pirreboys avatar
ligger på auto
Citera
2017-11-18, 15:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirreboy
ligger på auto

Det säger ingenting. När man överklockar den så ska man inte ha på auto för det är lätt att det ger för mycket ström. Hur som helst så verkar den död. Sedan ska man inte låta en cpu nå 80C ännu mindre 95.
Citera
2017-11-19, 16:21
  #5
Medlem
Kan man stänga av moderkortets temperatur säkerhet? Min dator stänger av automatiskt vid 85 om det skulle hända så inte processorn tar skada..
Citera
2017-11-20, 22:39
  #6
Medlem
Rixxzs avatar
En processor ur den serien bör inte låtas gå högre än ~80 Celsius. Spänningen har dock en än större påverkan vad gäller livslängd, och om du nu överklockat upp till 5GHz och låtit BIOS automatiskt ställa in VCore så är den tyvärr körd.
Citera
2017-12-15, 00:25
  #7
Medlem
Pirreboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxz
En processor ur den serien bör inte låtas gå högre än ~80 Celsius. Spänningen har dock en än större påverkan vad gäller livslängd, och om du nu överklockat upp till 5GHz och låtit BIOS automatiskt ställa in VCore så är den tyvärr körd.


Men finns de något jag kan göra? Datorn går klockrent på 3 cores . Men så fort jag ställer in till ''All'' Så dör den. Kan man verkligen döda en kärna endast?? Låter skumt för mig. Borde jag upgradera nu till 7700k eller vad ska jag göra? Finns de något sätt och fixa detta ? Spelen funkar iofs bra på 3 kärnor med men de känns endå störande att datorn inte fungerar fulllt ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback