Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 11:10
  #1
Medlem
https://mitti.se/nyheter/hundratals-...oner-overvaka/
Stockholmspolisen ska stoppa brott i Järvaområdet med mikrofoner.

Mikrofonerna, som inte kommer vara synliga för allmänheten, ska användas för att fånga upp ljud från till exempel skottlossningar, explosioner, skrik och glaskrossning.

Ljuddetekteringen kopplas direkt till polisens ledningscentral

Systemet väntas vara i gång under nästa år.
Vad säger ni om detta? Bra eller dåligt?

Varför satsar man just på Järva, och inte Östermalm? (DN vill ju göra gällande att Stureplan är det farligaste området i Stockholm: https://webcache.googleusercontent.c...ient=firefox-b, samtidigt som många hävdar förortens alla goda sidor)

Ingen som reagerar på det absurda i att man från vänstern hyllar förorten, samtidigt som man nu behöver dold mikrofonövervakning för att råda bot på skottlossningar?


Sanningen är att vi återigen ser Sverige lösa problem med plåster. Krav på individer, kännbara, fleråriga fängelsestraff, även för unga kriminella, snabb lagföring, hög polistäthet, och poliser som får göra sitt jobb, är det som skulle fungera. Av outgrundlig lösning satsar politiker och polisledning återigen på saker som kommer ha en marginell påverkan på kriminaliteten, istället för att åtgärda grundproblemet.
Citera
2017-11-18, 11:49
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ingen som reagerar på det absurda i att man från vänstern hyllar förorten, samtidigt som man nu behöver dold mikrofonövervakning för att råda bot på skottlossningar?
Du får skilja på vänstern och polismyndigheten. Vänstern vill fortfarande kärleksbomba och "ha dialog". Det vill inte polisen.

OnT: Självklart hjälper det, på den platsen. Men man flyttar nog bara runt problemet. Nu väntar vi bara på en mur också.
Citera
2017-11-18, 11:58
  #3
Medlem
mmais avatar
ett till bevis på att polismyndigheten inte hänger med!
ljud från till exempel skottlossningar, explosioner, skrik och glaskrossning.
då har ju brottet redan skett?
Citera
2017-11-18, 12:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du får skilja på vänstern och polismyndigheten. Vänstern vill fortfarande kärleksbomba och "ha dialog". Det vill inte polisen.
De flesta enskilda poliser och befäl vill agera. Polisledningen visar inga tecken på att vilja agera. Rikspolischefen rekommenderar exempelvis armband med hashtag mot sexuella ofredanden.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
OnT: Självklart hjälper det, på den platsen. Men man flyttar nog bara runt problemet. Nu väntar vi bara på en mur också.
Det gör möjligen att polisen snabbare kan vara på plats, men råder knappast bot på den kriminalitet människor i brottsbelastade förorter tvingas leva med i svenska politikers goda minne.
Citera
2017-11-18, 16:06
  #5
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
ett till bevis på att polismyndigheten inte hänger med!
ljud från till exempel skottlossningar, explosioner, skrik och glaskrossning.
då har ju brottet redan skett?

Övervakningen är inte till för att förhindra brott. utan för att göra utryckning tidigare

läste artikel i DN om just detta , polisen tror man kan tjäna upp til 2 minuter i kortare utryckningstid på detta .

2 minuter är väl ganska mycket när brott begåtts.
Citera
2017-11-18, 16:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Övervakningen är inte till för att förhindra brott. utan för att göra utryckning tidigare

läste artikel i DN om just detta , polisen tror man kan tjäna upp til 2 minuter i kortare utryckningstid på detta .

2 minuter är väl ganska mycket när brott begåtts.
Det stora felet ligger i att man satsar på små plåster istället för att göra en seriös ansats mot förövarna.
Citera
2017-11-18, 16:55
  #7
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det stora felet ligger i att man satsar på små plåster istället för att göra en seriös ansats mot förövarna.


håller med .

sär dom sätter upp dessa är redan förlorade områden
Citera
2017-11-18, 20:20
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Kulturpolitik kanske

Citat:
Eyo jag rimmar på från undergroundnivå
Jag siktar mot toppen så långt jag kan nå
Och jag kommer in rullar hårt i stockholmsterräng
Det är titeln jag vill åt
Jag är Mikrofonkåt
Mikrofonkåt
Jag är Mikrofonkåt
Citera
2017-11-20, 22:10
  #9
Medlem
Haha de där var nog inte så genomtänkt, kommer blir komedi när alla små bebeks nya favorit syssla blir att slänga bängers runt om i orten för att driva med polisen.. Känns som ett väldigt desperat handlande för att försöka minska skjutningarna runt om västerort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback