Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 05:46
  #1
Medlem
Har haft fiber 10 månader i min villa nu cirka och alltid fått ut mellan 900-950ner/100-125 upp på bredbandskollen,speedtest osv (betalar för 1000/100mbps bahnhof). Men sen 2 veckor tillbaka får jag inte ut mer än 100/100 är det Bahnhof som snålar eller vafan är det frågan om? Gjorde en support ticket häromdagen och då fick jag svaret att dom inte kunde se ngn anledning att jag skulle ha lägre hastighet osv från deras sida och samma dag fick jag min utlovade hastighet och sen nästa dag gick det tillbaka till vanliga. Testat start om routern,direkt i fiber boxen,andra uttag osv. Kör självfallet med internet kabel.

Känns som det är bahnhof som snålar men man vet ju inte om ngn windows10 update som rullat ut som fuckar lr liknande. Såhär ser det ut i internet alternativ iaf; https://imgur.com/a/e7IgX

Tacksam för svar Mvh
Citera
2017-11-18, 06:15
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Har haft fiber 10 månader i min villa nu cirka och alltid fått ut mellan 900-950ner/100-125 upp på bredbandskollen,speedtest osv (betalar för 1000/100mbps bahnhof). Men sen 2 veckor tillbaka får jag inte ut mer än 100/100 är det Bahnhof som snålar eller vafan är det frågan om? Gjorde en support ticket häromdagen och då fick jag svaret att dom inte kunde se ngn anledning att jag skulle ha lägre hastighet osv från deras sida och samma dag fick jag min utlovade hastighet och sen nästa dag gick det tillbaka till vanliga. Testat start om routern,direkt i fiber boxen,andra uttag osv. Kör självfallet med internet kabel.

Känns som det är bahnhof som snålar men man vet ju inte om ngn windows10 update som rullat ut som fuckar lr liknande. Såhär ser det ut i internet alternativ iaf; https://imgur.com/a/e7IgX

Tacksam för svar Mvh

Ditt nätverkskort är inställt på 100Mbps enligt din bild. Så, inget konstigt med dina hastigheter. Fixa. (Nej, jag tänker inte lägga en sekund på att googla på hur man gör med just ditt nätverkskort.).

Alternativt är din mediaomvandlare inställd på 100Mbps, men det skulle supporten ha sett.

Alternativt så har du trasiga kabelpar i kabeln. Men då måste man ha lite ”tur” för om fel par går sönder funkar kabeln inte alls. Går ”rätt” par sönder så begränsas man till 100Mbps.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-11-18 kl. 06:24.
Citera
2017-11-18, 06:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ditt nätverkskort är inställt på 100Mbps enligt din bild. Så, inget konstigt med dina hastigheter. Fixa. (Nej, jag tänker inte lägga en sekund på att googla på hur man gör med just ditt nätverkskort.).

Alternativt är din mediaomvandlare inställd på 100Mbps, men det skulle supporten ha sett.

Alternativt så har du trasiga kabelpar i kabeln. Men då måste man ha lite ”tur” för om fel par går sönder funkar kabeln inte alls. Går ”rätt” par sönder så begränsas man till 100Mbps.
Tack för svar. Grejen är att jag inte har ändrat ett jota på datorn eller nätverkskortet eller ens fifflat i bios så mycket märkligt att det skulle bara ändras sådär har ju som sagt fått utlovade hastigheter i 10 månader. Och på mitt nätverkorts har det stått 1000/100 tidigare när jag fick hastigheterna jag payar för så.
Kan va så att min hundvalp bitit på kabeln så ska testa med en ny internetkabel och se om det ändras
Citera
2017-11-18, 07:08
  #4
Medlem
ihelps avatar
relativt irrelevant, men av intresse för mig, vad fan gör man med 1gb internet? känns rent spontant att 100 redan är mer än tillräckligt.
Citera
2017-11-18, 07:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
relativt irrelevant, men av intresse för mig, vad fan gör man med 1gb internet? känns rent spontant att 100 redan är mer än tillräckligt.

Ladda ned stora filer. Har du funderat på hur jobbigt det är att vänta på att ladda ned en film på 30+gig? Sedan streama, ladda upp skit på YT, seeda. 100 är tillräckligt för 95% av befolkningen. Är man sedan en familj på 4-5 personer så går det att bottlenecka 1000/1000.
Citera
2017-11-18, 07:35
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Får inte heller ut vad jag betalar för. Det handlar inte om kort eller om någonting man själv kan ställa in. Det handlar enbart om att operatörer erbjuder en sak som de inte kan leverera sedan skyller de på skit som egna inställningar och hårdvara. Jag betalar 600 spänn per månad för ett bredband som jag liksom aldrig varit nära att ha enligt vad man ska ha haft enligt produktinformationen.
Citera
2017-11-18, 09:12
  #7
Medlem
Jag utgår från att du har kopplat. PC i router/switch och inte direkt till ISP.

Det är i så fall fel på din router/switch eller PC.

Koppla direkt till ISP om möjligt och se om du får samma.
Citera
2017-11-18, 22:49
  #8
Medlem
xitunos avatar
Eftersom ditt nätverkskort endast kör på 100Mbps kan du inte få ut mer än 100Mpbs.

Det framgår inte hur du kopplat ditt nätverk, om det sitter något mellan Bahnhofs överlämningspunkt och din dator.

Felet ligger med 99% sannolikhet på din sida.
När två enheter ska kommunicera måste först länkhastigheten förhandlas fram.
De väljer automatiskt den högsta möjliga hastigheten. Om kabeln inte uppfyller de elektriska kraven kan länkhastigheten bli lägre än den högsta möjliga hastigheten som enheten egentligen klarar av.

Din kabel mellan datorn och Bahnhofs överlämningspunkt kanske inte sitter i ordentligt efter att någon städat eller ryckt i kabeln, eller så kan den vara skadad invändigt, eller så är det fel på dina drivrutiner.
Citera
2017-11-19, 00:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
relativt irrelevant, men av intresse för mig, vad fan gör man med 1gb internet? känns rent spontant att 100 redan är mer än tillräckligt.
Precis som Postgrinder1 sa är vi flera som använder internet laddar ner,streamar,mobiler/ipads som är igång med wifi etc. 100/100 räcker inte enligt mig om ovannämnda faktorer är med i bilden då det segar ner
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Jag utgår från att du har kopplat. PC i router/switch och inte direkt till ISP.

Det är i så fall fel på din router/switch eller PC.

Koppla direkt till ISP om möjligt och se om du får samma.
Det löste sig efter jag startat om routern,startat om fiber omvandlaren och kopplat ur och i nätverkskablarna. Gjorde det häromdagen men då funka det ej
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Eftersom ditt nätverkskort endast kör på 100Mbps kan du inte få ut mer än 100Mpbs.

Det framgår inte hur du kopplat ditt nätverk, om det sitter något mellan Bahnhofs överlämningspunkt och din dator.

Felet ligger med 99% sannolikhet på din sida.
När två enheter ska kommunicera måste först länkhastigheten förhandlas fram.
De väljer automatiskt den högsta möjliga hastigheten. Om kabeln inte uppfyller de elektriska kraven kan länkhastigheten bli lägre än den högsta möjliga hastigheten som enheten egentligen klarar av.

Din kabel mellan datorn och Bahnhofs överlämningspunkt kanske inte sitter i ordentligt efter att någon städat eller ryckt i kabeln, eller så kan den vara skadad invändigt, eller så är det fel på dina drivrutiner.
Vad pratar du om? 99% av alla stationära datorer pallar av mer än 100/100 såvida du har en hyffsat ny dator, det stod så enbart för att jag inte fick ut mer just då nu står det 1000/1000 https://imgur.com/a/zA22t
Anyways det löste sig efter jag startat om routern,startat om fiber omvandlaren och kopplat ur och i nätverkskablarna. Gjorde det häromdagen men då funka det ej
Citera
2017-11-19, 01:09
  #10
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Precis som Postgrinder1 sa är vi flera som använder internet laddar ner,streamar,mobiler/ipads som är igång med wifi etc. 100/100 räcker inte enligt mig om ovannämnda faktorer är med i bilden då det segar ner

Det löste sig efter jag startat om routern,startat om fiber omvandlaren och kopplat ur och i nätverkskablarna. Gjorde det häromdagen men då funka det ej

Vad pratar du om? 99% av alla stationära datorer pallar av mer än 100/100 såvida du har en hyffsat ny dator, det stod så enbart för att jag inte fick ut mer just då nu står det 1000/1000 https://imgur.com/a/zA22t
Anyways det löste sig efter jag startat om routern,startat om fiber omvandlaren och kopplat ur och i nätverkskablarna. Gjorde det häromdagen men då funka det ej
Vad händer om du kopplar in din dator direkt i fiberomvandlaren? Det är där ifrån vi kan börja diskutera vilken hastighet du får ut. Där ska du få ut närliggande hastigheter från vad du betalar.
Citera
2017-11-19, 03:08
  #11
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Vad pratar du om? 99% av alla stationära datorer pallar av mer än 100/100 såvida du har en hyffsat ny dator, det stod så enbart för att jag inte fick ut mer just då

Du förstår inte vad du pratar om.

Det kvittar vad du har för dator. Du kan ha en gammal 8-bitars dator med ett 10Gbps nätverkskort eller en superdator med en serieport med endast 300 bitar per sekund. Du kan aldrig får en högre hastighet än vad länken klarar av.

Ditt nätverkskort (Intel i219-V med mac 4c:cc:6a:??:??:??) kan köras i 10Mbps i halv eller full duplex, 100Mbps i halv eller full duplex samt i 1GBps i full duplex.

När du tog bilden var ditt nätverkskort satt till 100Mbps och kunde därför inte skicka data snabbare än så, oavsett hur snabb dator du har.

Länkhastigheten förhandlas fram mellan de två anslutna enheterna innan länken går upp. De två enheterna är i det här fallet din dator och enheten den är ansluten till, vilket fortfarande är oklart vilken enhet det är. Eventuellt är det din router.

Din länkhastighet mot Bahnhof påverkar inte vilken länkhastighet du har mellan din dator och enheten den är ansluten mot. Länkhastigheten mot Bahnhof kan vara 10Mbps eller 10Gbps, men länkhastigheten mellan din dator och enheten den är ansluten mot (routern) kan, med det nätverkskort du har idag, aldrig någonsin bli högre än 1Gbps eller lägre än 10Mbps.

Eftersom du har någon form av router, och jag gissar på att din dator är ansluten till denna, så är felet till att du endast får en länkhastighet på 100Mbps i ditt lokala nätverk.

Det vanligaste felet är att det är fel på kabeln.

Är det något som är oklart?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback