Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-17, 21:43
  #1
Medlem
Hej
Jag har en hårddisk som jag tyvärr tappade från skrivbordet ned på golvet.
Den startar, men jag får inte kontakt med den när jag ansluter USB sladden till datorn.
Finns det något jag kan prova att göra?
Finns det någon firma i Karlstadsområdet som kan få fart på den, alternativt plocka ut all data?

Iomega MDHD320-U
Citera
2017-11-17, 22:08
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Var hårddisken igång när den föll i golvet ?
Citera
2017-11-17, 22:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Var hårddisken igång när den föll i golvet ?

Nej
Citera
2017-11-17, 22:18
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Nej
Jag skulle testa att plocka ur hårddisken och köpa ett nytt kabinett på Kjell och testa om den startar med det. Eftersom disken var avstängd så är troligtvis läshuvudena ok men den landade och knäckte något på usb-sata kortet...
Citera
2017-11-17, 22:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag skulle testa att plocka ur hårddisken och köpa ett nytt kabinett på Kjell och testa om den startar med det. Eftersom disken var avstängd så är troligtvis läshuvudena ok men den landade och knäckte något på usb-sata kortet...

Tack, det skall jag prova.
Har alla familjens filmer, från det att sonen föddes och framåt, totalt 15 års inspelningar på hårddisken.....
Citera
2017-11-17, 23:50
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag skulle testa att plocka ur hårddisken och köpa ett nytt kabinett på Kjell och testa om den startar med det. Eftersom disken var avstängd så är troligtvis läshuvudena ok men den landade och knäckte något på usb-sata kortet...
Kanske räcker att plocka ut hårddisken och sätta i den igen, ibland rubbas kontakten när det våldas.

Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Har alla familjens filmer, från det att sonen föddes och framåt, totalt 15 års inspelningar på hårddisken.....
för en pizza i månaden kan du köpa plats "på internet" för att lagra känslig data, till exempel comhem cloud och jottacloud
Citera
2017-11-18, 10:20
  #7
Medlem

Tack för tips!
Jag skruvade isär skiten, maserade allt jag kom åt med fingrarna, kopplade in den i datorn utan kabinett och hör hur hårddisken snurrar, men samtidigt hör jag ett knäppande ljud. Blir förbannad och är påväg att ge upp. Knackar lite på hårddisken och vips DEN STARTAR !!!
I skrivande stund kopieras alla filmer.
Bara den funkar till det är klart så är detta en av de bästa stunderna på mycket mycket länge 😁
Citera
2017-11-18, 17:21
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Bara den funkar till det är klart så är detta en av de bästa stunderna på mycket mycket länge 😁
Om det skiter sig så kan du som en sistahandsåtgärd lägga hårddisken i en påse som du lägger i frysen, ibland kan kylan sparka igång en trilskandes hårddisk.
Citera
2017-11-18, 17:37
  #9
Moderator
memymos avatar
Och för framtiden är antagligen en molntjänst värd att investera i.

Alternativt en billigare nas med flera diskar i en raid configuration där du kan ha 2 diskar som kan gå sönder utan att förlora data.

Men molntjänster är klart billigast att köra med.
Citera
2017-11-18, 17:47
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Och för framtiden är antagligen en molntjänst värd att investera i.

Alternativt en billigare nas med flera diskar i en raid configuration där du kan ha 2 diskar som kan gå sönder utan att förlora data.

Men molntjänster är klart billigast att köra med.
Nas har nackdelen att brinner huset, då brinner datan också, risk att hårddiskarna bränns vid blixtnedslag.
Citera
2017-11-18, 17:52
  #11
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nas har nackdelen att brinner huset, då brinner datan också, risk att hårddiskarna bränns vid blixtnedslag.

Sant. Därför kör jag själv med nas och offsite backupper för det allra viktigaste samtidigt som jag inte är 100% internett beroende.

Samt att en nas sliter ut diskar snabbare än en vanlig dator gör då alla diskar ska hela tiden hållas i sync.
Citera
2017-11-18, 21:30
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Låter diskar så här kan man fixa själv:
https://www.youtube.com/watch?v=Zcr0ah8hjAk
https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-18 kl. 21:33.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback