Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-17, 21:26
  #1
Medlem
Onan-erarens avatar
Enligt legenden så begick Kleopatra självmord genom att frivilligt låta sig bitas av en giftig orm, eller, gjorde hon verkligen det? Eller var det något annat som orsakade hennes död? Ja vad som egentligen hände vet vi inte säkert idag men man kan ju spekulera. Vad tror ni?
Citera
2017-11-17, 21:44
  #2
Medlem
Ja, troligen biten av en aspisorm, Naja haje, eftersom dess giftverkan inte är lika smärtsam som den hos andra egyptiska giftormar. Kan vi vara säkra på det? Nej.
Citera
2017-11-17, 22:19
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Nej, hon dog troligtvis inte av en orm, det är bara historiemakarnas sätt att göra Kleopatra till en ännu mer ikonisk figur än vad hon redan var. Det enda sättet man i dagsläget kan fastställa hennes död är att analysera hennes kvarlevor (om de nu finns kvar vilket jag inte kan uttala mig om).
Citera
2017-11-17, 22:22
  #4
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, troligen biten av en aspisorm, Naja haje, eftersom dess giftverkan inte är lika smärtsam som den hos andra egyptiska giftormar. Kan vi vara säkra på det? Nej.

Var ett tag sen jag pysslade med ormar men är inte aspis en huggorm "vipera" och "Naja" är väl ett kobra släkte?
Citera
2017-11-17, 22:38
  #5
Medlem
Moramannens avatar
Enligt en tysk forskare är det troligare att hon tog livet av sig med en giftcocktail:

http://www.telegraph.co.uk/news/scie...nake-bite.html
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Var ett tag sen jag pysslade med ormar men är inte aspis en huggorm "vipera" och "Naja" är väl ett kobra släkte?
Enligt vad jag hittar på nätet verkar aspisorm vara en synonym till egyptisk kobra, men jag har ju aldrig jobbat med dem.
Citera
2017-11-17, 22:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Var ett tag sen jag pysslade med ormar men är inte aspis en huggorm "vipera" och "Naja" är väl ett kobra släkte?
Det är lite komplicerat. Vi har aspisvipera, Vipera aspis. Den finns i Frankrike och Italien. Den är nära släkt med vår huggorm men har en upphöjd nos. Därtill finns ett annat huggormsläkte, tidigare benämnt Aspis, numera Cerastes, hornhuggormar, men ordet aspisorm avser Naja haje, också kallad egyptisk kobra. I egyptisk mytologi är just denna orm synonym med en aspis(orm).
Citera
2017-11-17, 23:35
  #7
Medlem
Apologists avatar
Tror mycket väl att hon dog genom att bli biten av en orm. Det var antagligen en självmordstrend då.

Självmord har vissa trender genom historien. Exempelvis är det vanligt i Sverige att hoppa framför tåget trots att det är ett av de värsta sätten att ta livet av sig. Har själv sett några sådana fall då där de får lida något fruktansvärt.

I Asien, där jag bor, har det varit en trend med att klättra upp i elledningar o hoppa därifrån. Antingen mot marken eller mot elen. Också ett dåligt sätt att ta livet av sig.

Det där med ormgift är nog inte så dåligt jämfört med dagens självmordstrender.
Citera
2017-11-18, 01:09
  #8
Medlem
Hon använde sig av en giftfylld hårnål.
Citera
2017-11-21, 22:31
  #9
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag har hört både om ormar, giftiga hårnålar å giftcoctail som självmordsredskap.
Citera
2017-12-01, 23:19
  #10
Medlem
SionsSegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Enligt legenden så begick Kleopatra självmord genom att frivilligt låta sig bitas av en giftig orm, eller, gjorde hon verkligen det? Eller var det något annat som orsakade hennes död? Ja vad som egentligen hände vet vi inte säkert idag men man kan ju spekulera. Vad tror ni?
Med risk för att låta autistisk: ifall det var en giftorm så var det en djurattack, inte ett självmord
Citera
2017-12-01, 23:52
  #11
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SionsSeger
Med risk för att låta autistisk: ifall det var en giftorm så var det en djurattack, inte ett självmord

Ööh, jo det lät autistiskt, hon använde sig ju av den för att hon skulle dö, hon var nog inte ute å promenerade å råkade trampa på ormen å ormar attackerar bara för att försvara sig när de känner sig hotade, inte för att de tycker det är kul eller just siktat in sig på henne. Där är hon, nu ska bitchen dö.
Citera
2017-12-01, 23:55
  #12
Medlem
SionsSegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Ööh, jo det lät autistiskt, hon använde sig ju av den för att hon skulle dö, hon var nog inte ute å promenerade å råkade trampa på ormen å ormar attackerar bara för att försvara sig när de känner sig hotade, inte för att de tycker det är kul eller just siktat in sig på henne. Där är hon, nu ska bitchen dö.
Jo men det var fortfarande tekniskt sett ormen som mördade henne. Allt hon gjorde var att ge den ett tillfälle. Tillfället gör giftmördaren heter det ju
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback