Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-17, 20:38
  #1
Medlem
Lillarapunzels avatar
Vet inte alls var jag ska lägga denna tråd, aldrig varit på datorforumet. Men aja.

Köpte för någon vecka sedan en sån här:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/...t-1298008.html
Då min 4 år gamla dators tangentbord packade ihop för gott.

Ovan länkande visade sig dock vara rena skräpet, gick enormt trögt, hårddisken vibrerade och vid ett tillfälle när jag försökte starta den var skärmen helt blå samtidigt som hårddisken lät som en gammaldags skrivmaskin
Till och med den 10 år gamla, uttjänta Lenovon som jag sitter med nu känns stundtals bättre än ovanstående skit.
Så jag vill ha något annat.
Kravprofil:
- 8 GB ramminne (pappa säger att man ska ha det!)
- Klara att ha 5 Chrome flikar (varav 1-2 st är YT!) + 1-2 st Word-dokument uppe samtidigt utan att börja bråka.
- Prisbild: Max 7 000 kr.
Citera
2017-11-17, 20:45
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vet inte alls var jag ska lägga denna tråd, aldrig varit på datorforumet. Men aja.

Köpte för någon vecka sedan en sån här:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/...t-1298008.html
Då min 4 år gamla dators tangentbord packade ihop för gott.

Ovan länkande visade sig dock vara rena skräpet, gick enormt trögt, hårddisken vibrerade och vid ett tillfälle när jag försökte starta den var skärmen helt blå samtidigt som hårddisken lät som en gammaldags skrivmaskin
Till och med den 10 år gamla, uttjänta Lenovon som jag sitter med nu känns stundtals bättre än ovanstående skit.
Så jag vill ha något annat.
Kravprofil:
- 8 GB ramminne (pappa säger att man ska ha det!)
- Klara att ha 5 Chrome flikar (varav 1-2 st är YT!) + 1-2 st Word-dokument uppe samtidigt utan att börja bråka.
- Prisbild: Max 7 000 kr.

Det är en helt ok dator, men byt ut HDD`n till en SSD så blir den precis så som du förväntat dig. SSD är såå mycket snabbare och funktionsdugligare.

Det blir billigare också, en bra SSD kostar bara c:a 500-800kr.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2017-11-17 kl. 20:48.
Citera
2017-11-17, 20:49
  #3
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är en helt ok dator, men byt ut HDD`n till en SSD så blir den precis så som du förväntat dig. SSD är såå mycket snabbare och funktionsdugligare.

Det blir billigare också, en bra SSD kostar bara c:a 500-800kr.

1. Jag hänger inte alls med i det du säger
2. Datorhelvetet ska åka tillbaka dit det kom ifrån, så nej.
Citera
2017-11-17, 20:57
  #4
Avstängd
56Kmodems avatar
Du behöver inte 8 gig ram men visst vill du ha det så köp denna och köp till ett minne på 4 gig.

Nedsatt en tusenlapp.
https://www.elgiganten.se/product/da...ator-gra-svart


Du har inte sagt vad du ska använda datorn till!?
Citera
2017-11-17, 21:14
  #5
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Du behöver inte 8 gig ram men visst vill du ha det så köp denna och köp till ett minne på 4 gig.

Nedsatt en tusenlapp.
https://www.elgiganten.se/product/da...ator-gra-svart


Du har inte sagt vad du ska använda datorn till!?

Det står i TS vad jag förväntar mig av datorn.
Citera
2017-11-17, 21:32
  #6
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Det står i TS vad jag förväntar mig av datorn.

Då tycker jag att du ska slå till på Acern som jag länkade, prova att köra den med 4 gig vill du sen ha mer så är det väldigt lätt att uppgradera.
Citera
2017-11-17, 22:10
  #7
Medlem
Du är inte den första som jag hört som köpt laptops av Mediamarkt som visar sig vara rena rama skräpet.
Citera
2017-11-17, 23:14
  #8
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vet inte alls var jag ska lägga denna tråd, aldrig varit på datorforumet. Men aja.

Köpte för någon vecka sedan en sån här:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/...t-1298008.html
Då min 4 år gamla dators tangentbord packade ihop för gott.

Ovan länkande visade sig dock vara rena skräpet, gick enormt trögt, hårddisken vibrerade och vid ett tillfälle när jag försökte starta den var skärmen helt blå samtidigt som hårddisken lät som en gammaldags skrivmaskin
Till och med den 10 år gamla, uttjänta Lenovon som jag sitter med nu känns stundtals bättre än ovanstående skit.
Så jag vill ha något annat.
Kravprofil:
- 8 GB ramminne (pappa säger att man ska ha det!)
- Klara att ha 5 Chrome flikar (varav 1-2 st är YT!) + 1-2 st Word-dokument uppe samtidigt utan att börja bråka.
- Prisbild: Max 7 000 kr.

Har ju inte fått så fina recensioner, nej. Hoppas du skickar tillbaka den, mediamarkt har ju 30 dagars öppet köp på sänt där så.
Kör på en bättre begagnad speldator; snabbare, bättre kylning, bättre byggkvalitet men kanske inte så mycket bärbar utan mer släpbar egentligen dock.

https://www.tradera.com/item/340256/...y-gamer-laptop
https://www.tradera.com/item/340260/...tb-gtx970m-3gb
https://www.tradera.com/item/340823/...-gaming-laptop
Kanske lite utanför din buget och den understa är väl något överpris (lär inte få mycket bud) kan jag tycka men schyssta grejor från tre riktigt bra tillverkare och som garanterat lätt klarar det du verkar vilja med datorn.
Annars har du de här som säljer allt från demoex och nedåt: http://www.elgreen.se/sv/

Värdelöst att handlar från mediamarkt, netonnet å liknande om man inte vet exakt vad man ska ha utan enbart litar till deras annonser/säljsnack.
Citera
2017-11-17, 23:23
  #9
Medlem
Ja har man varit där - så är man alltid kvar där.. Dvs frågan om att välja dator..

Din pappa har rätt när det gäller ramminnet

En sak till som jag lärde mig vid senaste köpet - det ska vara separat grafikkort. S.k. dedikerat grafikkort/grafikminne. (vissa kör med att datorns processor ska hantera grafiken - men det är inte bra - blir för mycket för stackars processorn helt enkelt.

Enligt min son som jobbar med skiten så är det inte så stor skillnad på märkena längre. Men IBM/Lenovo har varit ett strå vassare.
Citera
2017-11-18, 01:20
  #10
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja har man varit där - så är man alltid kvar där.. Dvs frågan om att välja dator..

Din pappa har rätt när det gäller ramminnet

En sak till som jag lärde mig vid senaste köpet - det ska vara separat grafikkort. S.k. dedikerat grafikkort/grafikminne. (vissa kör med att datorns processor ska hantera grafiken - men det är inte bra - blir för mycket för stackars processorn helt enkelt.

Enligt min son som jobbar med skiten så är det inte så stor skillnad på märkena längre. Men IBM/Lenovo har varit ett strå vassare.

Varför har hans pappa rätt?

Man kan aldrig få för mycket ram så är det ju men för användandet som TS har så kommer han inte märka någon skillnad på 4 eller 8 gig.
"Normalt" användande av Photoshop tex så räcker 4 gig bra länge!

Hade han skrivit att han skulle redigera riktigt högupplösta bilder och högupplöst video så hade jag sagt 8 direkt, men det har han/hon inte skrivit något om!
Citera
2017-11-18, 01:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Varför har hans pappa rätt?

Man kan aldrig få för mycket ram så är det ju men för användandet som TS har så kommer han inte märka någon skillnad på 4 eller 8 gig.
"Normalt" användande av Photoshop tex så räcker 4 gig bra länge!

Hade han skrivit att han skulle redigera riktigt högupplösta bilder och högupplöst video så hade jag sagt 8 direkt, men det har han/hon inte skrivit något om!


Det är klart det borde räcka - men min erfarenhet säger att det ändå blir strul om man inte har tillräckligt med ramminne. (Nu finns det väl dom som kör med ändå mer).
Jag kollade just nu hur mycket ramminne jag hade - för jag kom inte ihåg läget. Och det visade sig att jag har åtta gigabytes. Och ändå laggar datorn när jag har ett hundratal sidor öppna - alltså vanlig surfning. Och inte några andra krävande program.. Alltså vanliga hemsidor drar väl inte mer än några hundra kilobytes vardera. I teorin skulle ju en gigabyte räcka men vad är det som gör att inte ens åtta gigabytes räcker?
Citera
2017-11-18, 02:02
  #12
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är klart det borde räcka - men min erfarenhet säger att det ändå blir strul om man inte har tillräckligt med ramminne. (Nu finns det väl dom som kör med ändå mer).
Jag kollade just nu hur mycket ramminne jag hade - för jag kom inte ihåg läget. Och det visade sig att jag har åtta gigabytes. Och ändå laggar datorn när jag har ett hundratal sidor öppna - alltså vanlig surfning. Och inte några andra krävande program.. Alltså vanliga hemsidor drar väl inte mer än några hundra kilobytes vardera. I teorin skulle ju en gigabyte räcka men vad är det som gör att inte ens åtta gigabytes räcker?

Det är inte ramminnet som är flaskhalsen iaf, jag har också 8 gig ram i en 2.4 I5 med fyra kärnor, med ett klent grafikkort 512MB ATI AMD Radeon R5 och givetvis en SSD-hårdisk jag har nästan alltid två webläsare uppe och kan utan problem ha 25-30 flikar i varje läsare alltså 60 flikar i två olika browsers helt utan lagg!

Vad har du för hårddisk, gammal dator, längesedan du ominstallerade OS?
__________________
Senast redigerad av 56Kmodem 2017-11-18 kl. 02:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback