Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-17, 18:42
  #1
Avstängd
Jag skulle vilja fixa så jag kan ha musik i 3 olika rum men använda samma ljudkälla. Det är rätt stort avstånd mellan de 3 olika rummen dock.*

Finns det något sätt som gör att det inte kostat skjortan?

Trådlöst eller sladd...
Citera
2017-11-17, 18:52
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Inget hindrar dig att koppla de i serie, ljudeffekten blir lägre men så länge du inte ska ha värsta festen funkar det.

Koppla inte parallellt, impedansen blir för låg och kan skada förstärkaren.

Vanlig lamp-sladd funkar utmärkt som högtalarkabel, säkert billigaste kabeln också!
Citera
2017-11-17, 19:19
  #3
Avstängd
Tack för svar.
Är extremt okunnig i frågan så hänger inte riktigt med i hur du tänker att jag kan göra, orkar du förklara lite mer? ♡
Citera
2017-11-17, 19:29
  #4
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandri
Tack för svar.
Är extremt okunnig i frågan så hänger inte riktigt med i hur du tänker att jag kan göra, orkar du förklara lite mer? ♡

Med serie menas att man låter en ledning gå från förstärkarens plusutgång (eller rödmarkerad) till plus ingången på första högtalaren och från minusutgången på högtalaren till nästa högtalares plusingång. Sedan vidare från minusutgång till nästa plusingång. Slutligen tillbaka till förstärkarens minus (ibland svartmarkerad).

Alltså INTE dra alla ledningar tillbaka till förstärkaren och där koppla in flera till plusutgången och flera till minus. Då får du för låg impedans och kan skada förstärkaren.
__________________
Senast redigerad av another-devil 2017-11-17 kl. 19:33.
Citera
2017-11-17, 20:57
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vad är det för förstärkare och vad är det för högtalare till att börja med?
Citera
2017-11-17, 21:18
  #6
Medlem
Tvonds avatar
Naturligtvis är det en Multiroom lösning du ska ha .

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2380
Citera
2017-11-18, 13:54
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Med serie menas att man låter en ledning gå från förstärkarens plusutgång (eller rödmarkerad) till plus ingången på första högtalaren och från minusutgången på högtalaren till nästa högtalares plusingång. Sedan vidare från minusutgång till nästa plusingång. Slutligen tillbaka till förstärkarens minus (ibland svartmarkerad).

Alltså INTE dra alla ledningar tillbaka till förstärkaren och där koppla in flera till plusutgången och flera till minus. Då får du för låg impedans och kan skada förstärkaren.


Tusen tack för din förklaring! Nu förstår jag! :-)
Men gällande högtalare, går det bra att blanda hejvilt eller måste det vara speciella eller samma?
Citera
2017-11-18, 13:54
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Naturligtvis är det en Multiroom lösning du ska ha .

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2380


Hade ju varit kanon om jag hade haft råd 😯
Citera
2017-11-18, 13:55
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad är det för förstärkare och vad är det för högtalare till att börja med?

Idags lägsläget har jag ingenting men har en second hand i närheten som har en hel del så tänkte kanske kan köpa något där och kanske då fixa billigt...
Citera
2017-11-18, 15:31
  #10
Medlem
Seriekoppling påvekar ljudet för att den första högtalarens talspole fungerar...som en spole med induktans och resistans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spole

Citera
2017-11-18, 16:01
  #11
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandri
Tusen tack för din förklaring! Nu förstår jag! :-)
Men gällande högtalare, går det bra att blanda hejvilt eller måste det vara speciella eller samma?

Helst ska de ha samma impedans om de ska spela ungefär lika starkt. Sedan gör det inget om impedansen är låg, då kan du spela högre.
Citera
2017-11-18, 16:07
  #12
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Seriekoppling påvekar ljudet för att den första högtalarens talspole fungerar...som en spole med induktans och resistans

Om vi tänker oss att TS seriekopplar flervägshögtalare blir påverkan liten eftersom spolarna i de mindre elementen är mycket mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback