Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 17:26
  #1
Medlem
Precis köpt denna externa SSD

Hade Föregångaren i 2TB för ett par år sedan och kan inte påminna mig om att jag någonsin noterade att den var högljudd. Däremot den nya 4TB låter lite som att den har en fläkt som går på typ 3000 RPM hela tiden, fast mer tjutande, väldigt irriterande? Dessutom får jag för mig känns den vibrerar betydligt mer än den förra.

Någon mer som noterat det? Får man kanske räkna med högre ljud vid större storlekar? Eller kanske bara ett måndagsexemplar?
Citera
2017-11-17, 18:22
  #2
Medlem
x12s avatar
Det som länkats där är ingen SSD, det är en simpel mekanisk 5400rpm 2.5" hårddisk, och av lägsta kvalitet därtill.
Den ska inte tjuta, då är det nåt fel utöver det vanliga, returnera på garanti.
Att den vibrerar litegranna är normalt och att den avger ett svagt susande/knaprande medan den är i drift är också normalt.
Citera
2017-11-17, 19:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det som länkats där är ingen SSD, det är en simpel mekanisk 5400rpm 2.5" hårddisk, och av lägsta kvalitet därtill.
Den ska inte tjuta, då är det nåt fel utöver det vanliga, returnera på garanti.
Att den vibrerar litegranna är normalt och att den avger ett svagt susande/knaprande medan den är i drift är också normalt.
När det kommer till externa hårddiskar så har jag bevisligen gjort en del antaganden som inte stämmer. Gick t ex i den tron att alla mekanisk hårddiskar behövde fläkt.

Hur som, jag får returnera den.
Citera
2017-11-17, 19:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
...det är en simpel mekanisk 5400rpm 2.5" hårddisk, och av lägsta kvalitet därtill.
Har du någon portabel 2,5-tumskvalitetshårddisk du kan tipsa om, behöver definitivt inte vara 4TB?
Citera
2017-11-17, 22:08
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har du någon portabel 2,5-tumskvalitetshårddisk du kan tipsa om
Nej, faktiskt inte.. De enda externa hårddiskar jag råder till är 3,5"-baserade och med egen strömförsörjning, d.v.s de strömmatas från 230v-uttag och inte via usb-sladden.
Det finns gott om färdiga sådana i handeln, men du kan med fördel koppla ihop en sådan själv också, då vet du vad du har sedan, ingen "gris i säcken". Behövs ett tomt hdd-kabinett för usb (se till att 230v-12v strömadapter ingår) och välj en kvalitativ 7200 rpm 3.5" hdd för stationär dator att lägga in i det.
Citera
2017-11-18, 14:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nej, faktiskt inte.. De enda externa hårddiskar jag råder till är 3,5"-baserade och med egen strömförsörjning, d.v.s de strömmatas från 230v-uttag och inte via usb-sladden.
Det finns gott om färdiga sådana i handeln, men du kan med fördel koppla ihop en sådan själv också, då vet du vad du har sedan, ingen "gris i säcken". Behövs ett tomt hdd-kabinett för usb (se till att 230v-12v strömadapter ingår) och välj en kvalitativ 7200 rpm 3.5" hdd för stationär dator att lägga in i det.
Har en bra hårddisk som sitter i en gammal mediespelarkabinett som har fungerat klockrent i flera år och är en suverän lösning för hemmabruk. 2,5-tummaren köpte jag för att ha som alternativ till att alltid behöva ta med laptoppen på resor, och för jag trodde den var stöttålig. Nu får det bli en riktig SSD istället, trots att dom är äckligt dyra i jämförelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback