Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 16:49
  #1
Medlem
Jag har fått jobb som säljkonsult. Ska sälja via telefon typ Företagsförsäljare. Men grejen är nu att jag blivit anställd och kommer få månadslön. Han pratade om garantilön som jag skulle få den här månaden som jag börjar. Är det här hokus pokus eller är de vanligt att få sin första månadslön samma månad som anställd? Fattar inget och orkar inte ta upp det här med chefen igen då jag hatar att prata om lön.

Är mest nyfiken hur det fungerar..
Citera
2017-11-17, 16:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
Jag har fått jobb som säljkonsult. Ska sälja via telefon typ Företagsförsäljare. Men grejen är nu att jag blivit anställd och kommer få månadslön. Han pratade om garantilön som jag skulle få den här månaden som jag börjar. Är det här hokus pokus eller är de vanligt att få sin första månadslön samma månad som anställd? Fattar inget och orkar inte ta upp det här med chefen igen då jag hatar att prata om lön.

Är mest nyfiken hur det fungerar..

Ja det är inget konstigt att få sin lön samma månad som man arbetar. Allt handlar om hur företaget valt att lägga upp det.

Vissa har exempelvis brytdatum den 20e, dvs allt du jobbat fram till den 20e får du ut den 25e. Medans vissa företag har brytdatum den 31 och väljer att låta lönen släpa efter en månad.
Citera
2017-11-17, 17:02
  #3
Medlem
jag blev anställd 6 november och min chef babblar om att jag ska få en del av garantilönen 25 november.. fattar inte varför man lägger upp det så.. Men det är väl inget hokuspokus att få lön samma månad. för jag skulle verkligen inte vilja betala tillbaka efter 6mån
Citera
2017-11-17, 17:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
jag blev anställd 6 november och min chef babblar om att jag ska få en del av garantilönen 25 november.. fattar inte varför man lägger upp det så.. Men det är väl inget hokuspokus att få lön samma månad. för jag skulle verkligen inte vilja betala tillbaka efter 6mån

När jag jobbat som timanställd har lönen kommit månaden efter.
Med månadslön har den kommit samma månad, förutom OB som alltid kommer månaden efter.
Så det är helt normalt.
Citera
2017-11-23, 11:02
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
Jag har fått jobb som säljkonsult. Ska sälja via telefon typ Företagsförsäljare. Men grejen är nu att jag blivit anställd och kommer få månadslön. Han pratade om garantilön som jag skulle få den här månaden som jag börjar. Är det här hokus pokus eller är de vanligt att få sin första månadslön samma månad som anställd? Fattar inget och orkar inte ta upp det här med chefen igen då jag hatar att prata om lön.

Är mest nyfiken hur det fungerar..

Shit. Du måste verkligen blåsa kunderna hårt å företagets vägnar om du stenhårt utgår ifrån att chefen ljuger för dig om en sådan här sak.
Citera
2017-11-23, 16:38
  #6
Medlem
Om du exempelvis börjar den 9'e januari så kan de se ut så här: Första lönen får du utbetalt den 25 januari. Den lönen avser grundlön för perioden 9-31 januari. Vid lönen den 25 februari fås grundlön för februari och eventuella justeringar för januari. Det kan handla om sjukfrånvaro, ob-lönen, övertid, traktamente, bonus mm som behöver justeras. Det kallas ibland att man får förskottslön. Detta är vanligt när man har månadslön.

Alternativet är att man får vänta tills den 25 februari innan man får sin första lön som då avser perioden 9-31 januari. Man får då båda grundlön och alla justeringar på samma gång. Vanligt om man har timlön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback