Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 16:24
  #1
Medlem
Jag har en lenovo H151s som jag tänkt speeda upp lite och ska köpa ett nytt grafikkort. Men de flesta grafikkort nu kräver lite watt. Jag tänkte då kolla vad det finns för nätagg i min PC men jag hittar fan inget nätagg i den. Hur fungerar det? Jag hittar alla komponenter utom just nätagget.
Citera
2017-11-17, 17:02
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Siffrorna som grafikkortstillverkaren anger är för hela datorn. De kan ju inte veta vad du har för grejer i din dator så de tar i lite för mycket. De flesta nya grafikkort drar mindre än de gamla.

Ser du inte nätaggregatet är det nog ingen idé att du rör något inuti datorn.

h151s finns inte på Lenovos hemsida och ingen googleträff heller.. Vad är det för något? Länka!
Citera
2017-11-17, 17:14
  #3
Medlem
Om TS menar H515s så verkar den finnas med olika varianter av extern nätadapter eller internt nätaggregat.

Den externa nätadaptern kan ha en rund eller rektangulär kontakt enligt bilder på nätet.
Citera
2017-11-17, 18:00
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsair64
Jag hittar alla komponenter utom just nätagget.
Precis som svarat ovan, så drivs vissa datorer via en extern kloss (spänningsomvandlare) som matar in enbart lågspänning i datorn och då finns naturligtvis inget ytterligare nätagg inuti dem. I det fallet kan du nog glömma att uppgradera datorn, bara släng den eller acceptera att den inte är bättre än så.

I övrigt har alla stationära datorer nån typ av nätagg. Hittar du stället där elkabel ansluts till datorn så har du vanligtvis samtidigt hittat nätagget, i annat fall, följ förlängningssladden därifrån vidare in så hittar du det. I vissa ultrakompakta datorer kan nätagget vara framflyttat och placerat nånstans strax bakom frontpanelen, bakom/under dvd, hårddisk, kortläsare, fläktar, kåpor mm och kan vara svårt att se förrän man skruvat bort den bråte som sitter ivägen.

Alltför ofta, med märkesdatorer, är det inte lönt att börja byta grejer i dem, i de flesta fall går det inte ens, pga chassiet är för smalt, för kort, det följer inte atx-standard, kan ha ultrakompakt nätagg som inte går byta till ett normalstort, originalagget klarar inte belastningen, har inte kontakterna, det är ofta plåtvinklar, luftkanaler och annat skräp ivägen, så i långt mer än hälften av alla fall åker hela datorn i sopcontainern. Därefter, om man vill kunna förändra datorn med tidens gång, så har man förhoppningsvis lärt sig att aldrig mer köpa en märkesdator.
Citera
2017-11-18, 00:31
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Lenovo h515s som det nog är har nätdelenlängst ner om datorn står på högkant.

https://www.inet.se/produkt/1972367/...s-e1-4gb-500gb

Har en processor på 1,4 GHz. Dagens datorer ligger på 4 GHz.
Citera
2017-11-23, 10:32
  #6
Medlem
Tack för alla svar! Det blev ett besök på Inet och en ny dator istället!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback