Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-17, 11:13
  #1
Medlem
deQures avatar
Vår elpanna har fått spel och då och då skenar temperaturen iväg.. Ibland över 100 grader. Kollar man på pannans indikatorer för elpatroner (antar jag att det är) så är det ofta en patron som alltid värmer, även när det är rätt temp i pannan. Den står och värmer även när det är runt 100 grader, för mig känns det väldigt ologiskt..och dyrt att värma vatten som redan är för varmt.

Det är nog inget fel på temperaturmätaren för de ryker rätt bra från kranen. Och jag kan påverka patronerna (när jag har rätt temp) genom att vrida upp och ner termostaten.

Om någon kunnig kan förklara varför de blir så här innan de blir för dyrt att tappa ut varmt vatten i avloppet var varannan dag
Citera
2017-11-17, 11:20
  #2
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deQure
Vår elpanna har fått spel och då och då skenar temperaturen iväg.. Ibland över 100 grader. Kollar man på pannans indikatorer för elpatroner (antar jag att det är) så är det ofta en patron som alltid värmer, även när det är rätt temp i pannan. Den står och värmer även när det är runt 100 grader, för mig känns det väldigt ologiskt..och dyrt att värma vatten som redan är för varmt.

Det är nog inget fel på temperaturmätaren för de ryker rätt bra från kranen. Och jag kan påverka patronerna (när jag har rätt temp) genom att vrida upp och ner termostaten.

Om någon kunnig kan förklara varför de blir så här innan de blir för dyrt att tappa ut varmt vatten i avloppet var varannan dag

Stäng av pannan och kalla på röris.
Citera
2017-11-17, 11:56
  #3
Medlem
nimbras avatar
Jag har haft ett sådant fel och det beror på att någon av kontaktorerna som styr värmepatronerna har brunnit ihop.
Du byter lätt själv.
Citera
2017-11-17, 12:17
  #4
Medlem
herrcarlssons avatar
Hur menar du att du kan påverka patronerna? Märker du att patronerna svalnar när du vrider ner gränsen på termostaten? Hur vet du att det inte är tempgivaren som är problemet för att det ryker ur kranen? Jag hänger inte riktigt med. Ska du ringa någon ring en elektriker först och inte en rörpulare.
Citera
2017-11-17, 13:55
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Hur menar du att du kan påverka patronerna? Märker du att patronerna svalnar när du vrider ner gränsen på termostaten? Hur vet du att det inte är tempgivaren som är problemet för att det ryker ur kranen? Jag hänger inte riktigt med. Ska du ringa någon ring en elektriker först och inte en rörpulare.

Det här är inget problem med fastighetens elsystem, utan i värmeanläggningen och därför är en VVS-tekniker mer lämpad för detta. Troliga felorsaker har redan nämnts i tråden och det är ganska lätt felsökt och åtgärdat.

Sen om det är något man kan fixa själv beror helt på vad det är för utrustning och vad som är fel. Av TS beskrivning sǻ låter det mest som fel i termostatens styrning eller kontaktor. Själva termostaten fungerar nog eftersom de andra värmeslingorna inte är aktiva hela tiden. En elpanna brukar ha tre värmeslingor antingen i en enda tre-fas elpatron, eller med tre separata elpatroner. Äldre elpannor använder ofta bara en eller två faser vid lägre belastning och den tredje fasen vid hög belastning, medan nyare pannor rent av kan ha flera trefas patroner för jämnare elbelastning (och man belastar alla tre faserna samtidigt).

Om det inte är för kallt ute så kan man förhindra kokning genom att plocka/slå av säkringen till den elpatronslinga som står på hela tiden. Då används bara de andra två faserna och det räcker bra så länge det inte är kallare än -5 eller om många duschar.

(äldre pannor kan dock förlora mer effekt eftersom de kanske inte är anslutna med nolla, men så gamla pannor finns sannolikt inte kvar i drift)
Citera
2017-11-17, 15:05
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Till TS: sånt här är väldigt intressant tycker jag. Glöm inte att återkoppla i tråden när och vad som blir gjort så slipper nästa person som har samma problem som du att starta en ny tråd.
Citera
2017-11-17, 17:11
  #7
Medlem
Bongomans avatar
En kontaktor som drabbas av fel i fjädern slår tyvärr alltid till. En nödåtgärd är att flytta den kontaktorn till högsta steget och begränsa pannans effekt till att aldrig använda det i väntan på en ny kontaktor. Om man inte vet hur man gör den flytten får man söka i sin sociala krets efter en som är elkunnig.

Sedan ringer man en elektriker med viss vana vid industri som byter den på en kvart. Man ska bara veta vad det är för kopplingar, modell, storlek och styrka så tar han med rätt från början.

Hur ser man då vad som är felet? Kontaktorn har en plastpigg i mitten som ska vara slätt mot toppen eller upphöjd. Är den nedsänkt (jämför mot de andra) så är kontaktorn kass.
Citera
2017-11-17, 22:14
  #8
Medlem
LembitARTs avatar
Ring en elektriker, som tidigare har påpekats så har du förmodligen en dålig kontaktor och det är inte billigt att koka en panna med dagens elpriser.
Citera
2017-11-17, 23:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
Jag har haft ett sådant fel och det beror på att någon av kontaktorerna som styr värmepatronerna har brunnit ihop.
Du byter lätt själv.

Ja antingen det eller att värmeelementet i pannan har korroderat.
Byta själv lätt - ja, för en som kan skruva med en mejsel...
Citera
2017-11-17, 23:46
  #10
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja antingen det eller att värmeelementet i pannan har korroderat.
Byta själv lätt - ja, för en som kan skruva med en mejsel...


Varför ska värmeelementet ha korroderat när det ger värme, har jag missat något?
Citera
2017-11-18, 00:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Varför ska värmeelementet ha korroderat när det ger värme, har jag missat något?
Ja du har missat något..
Själva el-elementet är omgivet av ett hölje, - som kan korrodera. Och om det korroderar så friläggs alltså själva el-spiralen. Och när den kommer i kontakt med vattnet så leds ström från en fas till vattnet (som är jordat)
Vanligt vatten leder inte ström så bra - men sådant vatten som är i en panna /radiatorer är så fullt med joner så det leder ström väldigt bra.
En läcka på höljet räcker för att vatten ska tränga in i el-elementet.
Men som sagt även den andra varianten att reläet har hängt sig /bränt finns också. Lätt att kontrollera - om man vet hur..
Citera
2017-11-22, 22:51
  #12
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja du har missat något..
Själva el-elementet är omgivet av ett hölje, - som kan korrodera. Och om det korroderar så friläggs alltså själva el-spiralen. Och när den kommer i kontakt med vattnet så leds ström från en fas till vattnet (som är jordat)
Vanligt vatten leder inte ström så bra - men sådant vatten som är i en panna /radiatorer är så fullt med joner så det leder ström väldigt bra.
En läcka på höljet räcker för att vatten ska tränga in i el-elementet.
Men som sagt även den andra varianten att reläet har hängt sig /bränt finns också. Lätt att kontrollera - om man vet hur..

Tack för ditt svar, nu har jag lärt mig något nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback