Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-21, 08:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag hade rätt, enl Ulrik ang hur de delar motor. Bara liiite fel med märket på den.
Jag visste att de hade ett samarbete med Mazda, för Mazda 3 delar också andra komponenter med S40 och Focus. Därför var jag skeptisk mot Mitsubishi.
Citera
2017-11-21, 13:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag visste att de hade ett samarbete med Mazda, för Mazda 3 delar också andra komponenter med S40 och Focus. Därför var jag skeptisk mot Mitsubishi.

Det är en Mazdamotor i grunden.. inte Mitsubich. Mitsubishis 1,8l GDi(!?) motor användes i generationen före, och den hade en hel del problem.

1,8 och 1,8F som sitter i S40n/V40 är från Ford men som sagt utvecklad i grunden av Mazda!
Citera
2017-11-21, 14:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Det är en Mazdamotor i grunden.. inte Mitsubich. Mitsubishis 1,8l GDi(!?) motor användes i generationen före, och den hade en hel del problem.

1,8 och 1,8F som sitter i S40n/V40 är från Ford men som sagt utvecklad i grunden av Mazda!
Det var väl ungefär vad jag skrev från början. Läs innan du skriver.
Citera
2017-11-21, 14:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var väl ungefär vad jag skrev från början. Läs innan du skriver.

Ta inte åt dig stackare... jag bekräftade bara vad du sa, syftade på en tidigare skribent som påstod stensäkert att det var en Mitsubishi-motor.
Kanske skulle varit lite tydligare!
Citera
2017-11-21, 14:35
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liinnsan
Jag är i behov av en bil och har riktat in mig på Volvo. Min budget är 30.000 - 50.000kr. Vill ha en pålitlig bil då jag själv inte kan mecka själv.

Har funderat starkt på denna: https://www.bytbil.com/stockholms-la...-7611-11453892

Jag kan som sagt inte så mycket om bilar, men det jag vet är att man ska passa sig för mitsubishi-motorn i s40.

Tänkte höra mer er som är mer bilkunniga än mig, vilka är de vanligaste problemen och tror ni att bilen jag länkade är ett bra köp?

När en bil börjar bli runt åtta år, beroende på märke så börjar de stora reparationerna komma. Med en bil från 2006 kommer du att åka på repationer och kommer att bli blåst av idioter som jobbar som "mekaniker". Bilmeckar är avskum och slödder. Jag skulle råda dig att köpa en helt ny bil, antingen spara ihop mer pengar eller köp något nytt och mindre som har ett bra rykte. Du måste ha en buffert för oförutsedda kostnader och du måste göra en koll på vad enkla reparationer kostar på märkesverkstad. Franska skitmärken brukar vara billiga i inköp och sedan krånglar de för att kvalitén är skit och man måste ständigt ha skräpet på verkstad där det tas överpriser för att kompensera det lägre försäljningspriset. Fransmän är avskum och bottenskrap som tror de är smartare än alla andra.

Jag känner flera som köper helt nytt och håller bilen i åtta år sedan dumpar de av bilen och köper nytt igen. Jag förväntar mig inte att du köper allt jag skrivit men gör din egen research. Det är viktigt att du gör ditt eget fotarbete så att du kan ta avstam i det som passar dig bäst.
Citera
2017-11-21, 14:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Ta inte åt dig stackare... jag bekräftade bara vad du sa, syftade på en tidigare skribent som påstod stensäkert att det var en Mitsubishi-motor.
Kanske skulle varit lite tydligare!
Jag tar inte åt mig, men du framstår som en idiot som inte kan läsa.
Citera
2017-11-21, 18:57
  #19
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghaghazanian0
När en bil börjar bli runt åtta år, beroende på märke så börjar de stora reparationerna komma.


Vilka är de stora reparationerna som dyker vid åttaårsåldern? Nog för att vissa material åldras, men för de flesta slitdelar handlar det väl mer om sträcka än tid.
Citera
2017-11-22, 09:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghaghazanian0
När en bil börjar bli runt åtta år, beroende på märke så börjar de stora reparationerna komma. Med en bil från 2006 kommer du att åka på repationer och kommer att bli blåst av idioter som jobbar som "mekaniker". Bilmeckar är avskum och slödder. Jag skulle råda dig att köpa en helt ny bil, antingen spara ihop mer pengar eller köp något nytt och mindre som har ett bra rykte. Du måste ha en buffert för oförutsedda kostnader och du måste göra en koll på vad enkla reparationer kostar på märkesverkstad. Franska skitmärken brukar vara billiga i inköp och sedan krånglar de för att kvalitén är skit och man måste ständigt ha skräpet på verkstad där det tas överpriser för att kompensera det lägre försäljningspriset. Fransmän är avskum och bottenskrap som tror de är smartare än alla andra.

Jag känner flera som köper helt nytt och håller bilen i åtta år sedan dumpar de av bilen och köper nytt igen. Jag förväntar mig inte att du köper allt jag skrivit men gör din egen research. Det är viktigt att du gör ditt eget fotarbete så att du kan ta avstam i det som passar dig bäst.

Du slipper inte ifrån inkompetenta mekaniker bara för att du köper ny bil! Har haft ett par nya bilar av olika märken och alltid är det något som behöver göras utöver service, och tydligen är det extremt svårt att utföra små enkla grejer om man jobbar på en märkesverkstad. Och det verkar ännu svårare att inte ta sönder saker under tiden man fixar en annan!
Fördelen är väl att man slipper betala för skiten under garantitiden!
Citera
2022-11-16, 11:42
  #21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag hade en V50 o en C30 ett tag.
Det jag märkte av var att det är mkt enkla bilar med tanke på årsmodellerna.
Det var de nyaste bilar jag mekat med själv.
Så, jag kan bara rekomendera dessa.
Hur reagerar denna motor (1,8f) på E85?

"SAAB turbo's" blir ju lite roligare att köra men händer det något sådant i de här?
Citera
2022-11-16, 17:11
  #22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hur reagerar denna motor (1,8f) på E85?

"SAAB turbo's" blir ju lite roligare att köra men händer det något sådant i de här?
Inget händer, mer än att du riskerar åka på spridarbyte.
Citera
2022-11-17, 03:58
  #23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inget händer, mer än att du riskerar åka på spridarbyte.
Ja,det låter ju som en kul grej!

Inte!

Och förbrukningen lär ju nära dubblas?
Citera
2022-11-18, 13:50
  #24
Medlem
S40, usch det var en dålig bil (ful med) redan från början, kanske håller några år men inte mer.

Köp en V70 max 98 årsmodell (99 har elektroniskt gas spjäll som kan strula) om du vill ha en pålitlig och säker bil, dom bara går å går, du kan ha alla sorts varningslampor som lyser och den tuffar på så länge det inte är oljetrycksvarning såklart då, men även där kan du köra ett tag innan motorn skär, så skottsäkra är dom. Krocksäkra är dom med https://www.youtube.com/watch?v=iMFtucxGoNg

Drar inte så farligt mycket heller 0.65-0.7 landsväg om man kör lugnt. Det finns en anledning varför du fortfarande ser "gamla" V70 i trafiken då och då.

Skulle satsat på antingen en sådan eller nästan lika bra, en nyare V70.
__________________
Senast redigerad av WSTL. 2022-11-18 kl. 13:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback