Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-16, 20:17
  #1
Medlem
Tjena,

Som titeln säger så har datorn jävlats med mig ett tag. Kanske runt en månad eller två, men de senaste veckan har den funkat bra, tills nu. Efter samtliga kraschar har den inte hittat någon Boot drive, vilket jag har "fixat" genom att dra ut o sätt in strömkabeln igen. Fick tips om att använda "reliability monitor" som finns i Windows 10. I dag har det varit tre stycken krascher än så länge, och alla rapporteras som att Windows inte stängdes av på korrekt vis. Vilket e lite skumt då jag inte ens försökte stänga av burken. Det har även varit krascher relaterade till "Maskinvarufel", WinRar, Nvidia container och Sid Meiers Civ 5. Någon som har några ideer om vad i helvete kan vara problemet/problemen? Verkar som hela burken e fuckad.

Specs
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3 (SOCKET 0)
Graphics
GN276HL (1920x1080@144Hz)
32W_LCD_TV (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI)
ForceWare version: 388.31
SLI Disabled
Storage
111GB INTEL SSDSC2BW120A4 (SSD)
931GB Hitachi HDT721010SLA360 (SATA)
Audio
Logitech G930 Gaming Headset
Citera
2017-11-16, 20:39
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du har inte mer information under Loggboken? Te.x felkod eller felmeddelande.
Citera
2017-11-16, 20:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du har inte mer information under Loggboken? Te.x felkod eller felmeddelande.

Tyvärr, nej. Inga dump filer, ingen mer information.
Citera
2017-11-16, 21:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JawlessStone
Tjena,

Som titeln säger så har datorn jävlats med mig ett tag. Kanske runt en månad eller två, men de senaste veckan har den funkat bra, tills nu. Efter samtliga kraschar har den inte hittat någon Boot drive, vilket jag har "fixat" genom att dra ut o sätt in strömkabeln igen. Fick tips om att använda "reliability monitor" som finns i Windows 10. I dag har det varit tre stycken krascher än så länge, och alla rapporteras som att Windows inte stängdes av på korrekt vis. Vilket e lite skumt då jag inte ens försökte stänga av burken. Det har även varit krascher relaterade till "Maskinvarufel", WinRar, Nvidia container och Sid Meiers Civ 5. Någon som har några ideer om vad i helvete kan vara problemet/problemen? Verkar som hela burken e fuckad.

Specs
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3 (SOCKET 0)
Graphics
GN276HL (1920x1080@144Hz)
32W_LCD_TV (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI)
ForceWare version: 388.31
SLI Disabled
Storage
111GB INTEL SSDSC2BW120A4 (SSD)
931GB Hitachi HDT721010SLA360 (SATA)
Audio
Logitech G930 Gaming Headset


Tyvärr ingen hjälp att ge men har haft precis som du under 4,5 år nu. Det har resulterat i:

14 totalkraschade datorer
23 totalkraschade mobiler
6 totalkraschade plattor
4 totalkraschade tv
3 totalkraschade spisar

...and the story continues.
Vad det gäller datorerna, har butikerna stått som frågetecken. På åtminstone fem datorer har butikerna
sagt att hårddisken typ "brunnit" och att enda sättet att den ska krascha på det sättet är att med våld
kasta den i vägg eller golv. Vilket jag inte gjort , det skulle ju ha varit väldigt synbart...

Tyvärr ingen tröst i bedrövelsen, bara en liten bekräftelse att det händer andra med och utan att nån verkar
ha nån förklaring på eländet .
Citera
2017-11-16, 21:13
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JawlessStone
Verkar som hela burken e fuckad.
Den mest intressanta komponenten i datorn är just den du glömde lista spec på; nätagget.
Om det är av låg kvalitet kan det vara det som är orsaken.

Intressant också om dator+monitor/tv är anslutna till jordade eller ojordade eluttag, ojordade uttag kan orsaka spök även om nätagget är ok.
Citera
2017-11-16, 22:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Den mest intressanta komponenten i datorn är just den du glömde lista spec på; nätagget.
Om det är av låg kvalitet kan det vara det som är orsaken.

Intressant också om dator+monitor/tv är anslutna till jordade eller ojordade eluttag, ojordade uttag kan orsaka spök även om nätagget är ok.

Låter rimligt, agget e lite gammalt, runt 3 år tror jag. Får kolla om jag kan hitta något bra när lönen väl kommer.
Citera
2017-11-17, 17:37
  #7
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejsynlig
Tyvärr ingen hjälp att ge men har haft precis som du under 4,5 år nu. Det har resulterat i:

14 totalkraschade datorer
23 totalkraschade mobiler
6 totalkraschade plattor
4 totalkraschade tv
3 totalkraschade spisar

...and the story continues.
Vad det gäller datorerna, har butikerna stått som frågetecken. På åtminstone fem datorer har butikerna
sagt att hårddisken typ "brunnit" och att enda sättet att den ska krascha på det sättet är att med våld
kasta den i vägg eller golv. Vilket jag inte gjort , det skulle ju ha varit väldigt synbart...

Tyvärr ingen tröst i bedrövelsen, bara en liten bekräftelse att det händer andra med och utan att nån verkar
ha nån förklaring på eländet .

Nollan/PEN i din elcentral glappar och du får "flytande nolla".
Kontakta elektriker och förklara problemet innan något allvarligt händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback