Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-16, 17:45
  #1
Medlem
Jessigirlies avatar
Hej!
Jag e ganska ny på forumet o uppskattar verkligen alla bra svar mina kanske dumma frågor, o nu har jag ännu en fråga...😊

Jag gillar universum o alla konstiga fenomen.
Jag fick ett riktigt spännande svar i en tråd i astronomi forumet, o fick tips att kolla här ist.

Det jag undrar över, till min förfäran, är att jag fick veta att man kan bränna upp en diamant vid 700/800 grader och undrar om hur det går till?
Enligt nån tråd i detta forum fick jag veta att man använder kol till krut? O diamanter e ju kolla som har pressats ihop under hårt tryck...använder nån sånt till fyrverkerier ?
Det verkar ju förutom att det är rent fruktansvärt att slösa dessa glittrande glimmande underbara små vackra stenar, vara onödigt dyrt!
Kan nån snäll person förklara som för ett barn om hur en diamant föds o hur den utvecklas till färdig diamant, för att senare ploppa upp ur jorden och komma i kontakt med syre, som till slut förstör den?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag menar, hoppas ni förstår ändå!

-Skulle krut bli kraftigare med diamanter ist för kol?
Typ det är ju koncentrerat kol väl?

-Kan man pressa ihop hett kol och få en diamant?

Förlåt om ni tycker frågan e dumgås, men jag fattar liksom inte?

Kram😊
//jessica

#älskadiamantermer
Citera
2017-11-16, 17:50
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Hej!
Jag e ganska ny på forumet o uppskattar verkligen alla bra svar mina kanske dumma frågor, o nu har jag ännu en fråga...😊

Jag gillar universum o alla konstiga fenomen.
Jag fick ett riktigt spännande svar i en tråd i astronomi forumet, o fick tips att kolla här ist.

Det jag undrar över, till min förfäran, är att jag fick veta att man kan bränna upp en diamant vid 700/800 grader och undrar om hur det går till?
Enligt nån tråd i detta forum fick jag veta att man använder kol till krut? O diamanter e ju kolla som har pressats ihop under hårt tryck...använder nån sånt till fyrverkerier ?
Det verkar ju förutom att det är rent fruktansvärt att slösa dessa glittrande glimmande underbara små vackra stenar, vara onödigt dyrt!
Kan nån snäll person förklara som för ett barn om hur en diamant föds o hur den utvecklas till färdig diamant, för att senare ploppa upp ur jorden och komma i kontakt med syre, som till slut förstör den?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag menar, hoppas ni förstår ändå!

-Skulle krut bli kraftigare med diamanter ist för kol?
Typ det är ju koncentrerat kol väl?

-Kan man pressa ihop hett kol och få en diamant?

Förlåt om ni tycker frågan e dumgås, men jag fattar liksom inte?

Kram😊
//jessica

#älskadiamantermer

Man använder inte diamanter till krut och fyrverkerier.
Diamanter blir av kol som pressats ihop av extremt högt tryck och temperatur för att sedan svalna mycket långsamt.
Visst brinner diamanter, men det är dyrt.

Det finns mycket info om diamanter på nätet. Googla och du får mer än du orkar läsa.
Citera
2017-11-16, 17:52
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
En viktig faktor du måste känna till är att det finns två sorters diamanter, den ena används till smycken och den andra är vad som ofta kallas industridiamanter som används till borrar bla.

Syntetiska diamanter kan du läsa om här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synthetic_diamond
Citera
2017-11-16, 18:00
  #4
Medlem
Jessigirlies avatar
Tack så mkt för svaren!😊
Kram
Citera
2017-11-16, 20:42
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Tack så mkt för svaren!😊
Kram


Dock så kan det nämnas att diamanter är ganska så värdelösa. Det är oftast billigare att köpa diamanter än att tillverka då det krävs stora mängder energi.

Inom pyrotekniken så vill man använda träkol från ett träslag med låg densitet. Tex pil eller balsa. Hårdare träslag brinner långsammare vilket oftast inte är önskvärt. Efter som diamant är så kompakt så tror jag inte att det lämpar sig för pyroteknik. Jag har hört om folk som har försökt att använda stenkol för svartkrut utan någon större lycka.

Ett experiment du kan testa själv är att försöka bränna en bit grafit. Grafit är ju också kol. Jag har aldrig lyckats få fyr på grafit, och jag tror inte ens att det går. Man använder ju grafit när man gör behållare (smältdeglar) för att smälta metaller i.

För att få tag på en bit (hyfsat) ren grafit så kan du ta en helt vanlig blyertspenna, tex en Ikea penna och blötlägga den en stund, sen kan du enkelt separera dom två trähalvorna. Det du har sen är faktiskt inte bly, den är en blandning med cirka 95,5% grafit och resterande procent lera för att binda det.
Citera
2017-11-16, 21:12
  #6
Medlem
Jessigirlies avatar
😮 Jaha. ...synd det skulle bli så dyrt då.
Men alltså dom e ju inte värdelösa heller, dom glittrar ju helt hypnotiserade ju😂 !

Ska testa elda en grafitbit från en penna, detta är ju spännande!
Tack så mkt för svaret!😊
Kram
Citera
2017-11-16, 21:54
  #7
Medlem
Du kommer få svårt att elda grafit men håller du på en stund börjar den ju glöda och oxiderar på ytan.

Grafit, och diamant, är så täta på ytan och välordnade i sin kristallstruktur att förbränningen inte får fäste så lätt och det krävs rejält höga temperaturer och god syretillförsel om man ska få grafit att brinna bra.

Träkol däremot, som är mycket mindre ordnat på atomnivå och därmed kallas amorft kol, fås ju som alla vet att glöda väldigt lätt och långsamt förbrännas till aska med lyftsyret. Tillsammans med ett oxidationsmedel, som kaliumnitrat i svartkrut, kan det dock förbrännas riktigt snabbt.

En svartkrutliknande blandning med grafit i stället för träkol är oerhört svår att antända och diamantpulver gissar jag skulle vara helt odugligt som pyrotekniskt bränsle.

Till och med aktivt kol, som ändå är väldigt poröst, ger ett väldigt dåligt krut då det behandlats vid för hög temperatur för länge och fått en mer grafitisk struktur.
Citera
2017-11-16, 23:40
  #8
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
😮 Jaha. ...synd det skulle bli så dyrt då.
Men alltså dom e ju inte värdelösa heller, dom glittrar ju helt hypnotiserade ju😂 !

Ska testa elda en grafitbit från en penna, detta är ju spännande!
Tack så mkt för svaret!😊
Kram

Ja diamanter är fina, men det finns en ädelsten som heter moissanite. Det är nästan lika hårt som diamant (9,25 på moh's skala jämfört med diamantens 10), MEN det glittrar mer än diamant! (2,65 på "refractory index" jämfört med diamanter som har 2,42).

Altså, moissanite är nästan lika hårt som diamant, men det glittrar mycket mycket mer, och är mycket billigare!

Moissanite for the win!

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du kommer få svårt att elda grafit men håller du på en stund börjar den ju glöda och oxiderar på ytan.

Grafit, och diamant, är så täta på ytan och välordnade i sin kristallstruktur att förbränningen inte får fäste så lätt och det krävs rejält höga temperaturer och god syretillförsel om man ska få grafit att brinna bra.

Träkol däremot, som är mycket mindre ordnat på atomnivå och därmed kallas amorft kol, fås ju som alla vet att glöda väldigt lätt och långsamt förbrännas till aska med lyftsyret. Tillsammans med ett oxidationsmedel, som kaliumnitrat i svartkrut, kan det dock förbrännas riktigt snabbt.

En svartkrutliknande blandning med grafit i stället för träkol är oerhört svår att antända och diamantpulver gissar jag skulle vara helt odugligt som pyrotekniskt bränsle.

Till och med aktivt kol, som ändå är väldigt poröst, ger ett väldigt dåligt krut då det behandlats vid för hög temperatur för länge och fått en mer grafitisk struktur.

Bra svar där! Du förklarar mycket bättre än mig
Citera
2017-11-17, 00:25
  #9
Medlem
Jag vet inte säkert om diamanter är 'fina'. Låt mig förklara - vissa element förekommer i vårt inre och är alltså 'mentala ädelstenar' - (det där med ädel behöver ju inte vara för alla material) Men material förekommer även i vår inre värld.
Kristallina material har en förmåga att bryta ljus på ett annat sätt än luft och vatten.
Se på glas till ex. det är faktiskt inte kristallint. Det är en form av flytande silikon. (ganska likt vatten) Det är därför vi kan se genom det. Vore det kristallint skulle vi inte kunna urskilja former när vi tittade genom det. Men vi skulle ändå se ljus.
Diamant är väldigt hårt. Och med hårdheten följer även brytningsindex.
Jag hade problemet att jag skulle värdera en diamant förra året. Och det var inte så svårt egentligen utom på en punkt - man skulle nämligen också bedöma ljusegenskaperna.
Storleken var inte alls något problem - bara fram med ett noggrant skjutmått. Infattningen (i en ring) var också enkelt - men så kom det till själva diamantens ljusegenskaper. Slipningen var förstås briljantslipning som är den vanligaste slipningen. Men färgen och brytningsegenskaperna har stor betydelse för värdet på en diamant. Och det är nog bara experter som kan bedöma sånt.
Men eftersom denna diamant var ganska allmän, så struntade jag i den delen.
Men jag har sett diamanter som verkligen gnistrar. Det är något annat än en glasbit eller safir. Man kan faktiskt SE hårdheten och renheten på det viset. Ju mer den gnistrar ju bättre är det förstås. Jag har fortfarande någon diamant kvar - och skulle gärna prova den som glasskärare. (men jag har redan en bra glasskärare).
Diamanter har besjungits som flickors bästisar. Men jag betvivlar att en sten kan vara det.
Vad tänker du - vad är en diamant för dig - ärligt alltså?
Citera
2017-11-17, 10:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
...
Det jag undrar över, till min förfäran, är att jag fick veta att man kan bränna upp en diamant vid 700/800 grader och undrar om hur det går till?
...

Att "bränna upp en diamant" är krasst sett en förbränning av kol med något lämpligt oxidationsmedel, vanligen syre. Iofs föreligger kolet ifråga som modifikationen diamant. Det ändrar dock inget i sak.

Hur det rent praktiskt sker visas t.ex. i dessa.
Burning Diamond in Liquid Oxygen: https://www.youtube.com/watch?v=0tcP9SLKEG4
2012 Christmas Lectures - Burning a Diamond: https://www.youtube.com/watch?v=1QbHRLpYc-0
Do Diamonds Burn?: https://www.youtube.com/watch?v=TPyuDY3iq1Q

Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
...
Det verkar ju förutom att det är rent fruktansvärt att slösa dessa glittrande glimmande underbara små vackra stenar, vara onödigt dyrt!
...
Experimenten ifråga utförs på stenar av låg kvalitet, dvs med inneslutningar, grumligheter och missfärgningar.
Citera
2017-11-17, 16:52
  #11
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Att "bränna upp en diamant" är krasst sett en förbränning av kol med något lämpligt oxidationsmedel, vanligen syre. Iofs föreligger kolet ifråga som modifikationen diamant. Det ändrar dock inget i sak.

Hur det rent praktiskt sker visas t.ex. i dessa.
Burning Diamond in Liquid Oxygen: https://www.youtube.com/watch?v=0tcP9SLKEG4
2012 Christmas Lectures - Burning a Diamond: https://www.youtube.com/watch?v=1QbHRLpYc-0
Do Diamonds Burn?: https://www.youtube.com/watch?v=TPyuDY3iq1Q


Experimenten ifråga utförs på stenar av låg kvalitet, dvs med inneslutningar, grumligheter och missfärgningar.

Tack så mkt för svaret, jag kollade just på samma länk från en annan tråd😨 vilka hemskheter!
-betyder detta att koldioxid är gamla upplösta diamanter?

Kram
//jessica
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback