Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-16, 17:17
  #1
Medlem
Hej på er.

Var hos läkare i måndags för att få kräm utskriven mot mina eksem. Har sedan jag varit liten haft atopiska eksem i armveck, lite på armar samt i ansiktet. Denna gången hade jag aningen mer utspridda eksem som självklart är jobbiga då min hud blir torr och kan klia. Läkaren såg mina eksem, men menade även att jag hade skabb. Fick en liten chock av den diagnosen och tog den inte riktigt seriöst. Hon kollade cirka 30 sekunder allt som allt på min hud när hon kom fram till detta. Måste man inte hitta skabbgångar och kolla med mikroskop för att kunna diagnosticera skabb? Jag anser inte heller att jag har en klåda, som de som haft skabb pratar om, där det ofta kan vara svårt att sova på natten pga den svåra klådan. Visade min hud för två bekanta som är sjuksköterska och läkare och de sa att det endast såg ut som vanliga eksem, samtidigt som det kan vara svårt att skilja de två åt då skabb även kan ge ökade eksem. Gick tillbaka till läkaren nästa dag och bad henne kolla på mina armar igen, då de genast blivit bättre på grund av kortison-krämen jag tagit. Hon sa dock att jag fortfarande hade kvar små svarta prickar som hon menade var skabb. Jag blir galen då jag själv inte ser några skabbgångar på mig själv, inte heller kunde mina bekanta inom sjukvården göra det. Nu går jag dock runt och oroar mig och blir livrädd för varenda litet kliande jag känner på kroppen. Kan själv se små prickar, men ofta ser dessa ut som små sårskorpor och många av dem kan jag bara "klösa" bort. Kan lägga till att jag inte har några utslag runt fingarna, där skabb oftast trivs.

Hur ska jag kunna få veta om det är skabb jag har eller ej? Kan man ha skabb även fast det knappt kliar? Borde jag uppsöka läkare igen som kan kolla med förstoringsglas på min hud om det är skabb eller ej? Vill inte gå igenom behandlingen mot skabb i onödan då medlet är rätt starkt och min hud är rätt känslig, plus att man måste ha på sig medlet i 24h och tvätta typ ALLT i hemmet. Detta måste även min familj och kompisar göra. Vill inte utsätta dem för detta i onödan.

Blir galen om jag inte får veta snart om det är skabb eller ej. Är det skabb vill jag behandla SNARAST. Men vill inte behandla i onödan. Detta börjar att förstöra min vardag för är stressad över detta...
Citera
2017-11-16, 17:49
  #2
Medlem
Många får eksem så här års när det blir torrare och torrare i luften. Du har inte kollat om du har köldeksem?

Du kan själv se och ta ut skabbdjuret. lättast är om du har en lupp kan man ibland se där man har kliat ett streck och ser du i strecket något svart kan det vara skabbdjuret.

Använd sheasmör och kokosnötsolja för klådan det hjälper mycket bättre än kortison. Smörj in dig med tenutex för att få bort skabben.


Hoppas det inte är skabb fy fan!
Citera
2017-11-16, 17:54
  #3
Medlem
Hade skabb för nått år sen, fick först diagnosen eksem men då mitt dårvarande ex länge hade gått runt och kliat sig gick såklart tankarna åt att det skulle vara skabb. Lyckades tjata till mig en tid på hudkliniken och fick diagnosen genom att de letade tills de hittade ett skabbdjur och därefter kontrollerade med förstoringsglas modell större. Kan som sagt vara svårt att diagnosera då de inte går att se med blotta ögat och en vanlig hälsosam människa enbart har en enstakas stycken på sig, 4-6 kanske (inte säker på antalet)
Citera
2017-11-16, 18:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-Af-Schyman
Hade skabb för nått år sen, fick först diagnosen eksem men då mitt dårvarande ex länge hade gått runt och kliat sig gick såklart tankarna åt att det skulle vara skabb. Lyckades tjata till mig en tid på hudkliniken och fick diagnosen genom att de letade tills de hittade ett skabbdjur och därefter kontrollerade med förstoringsglas modell större. Kan som sagt vara svårt att diagnosera då de inte går att se med blotta ögat och en vanlig hälsosam människa enbart har en enstakas stycken på sig, 4-6 kanske (inte säker på antalet)

Ingen i min närhet upplever att det kliar på dem... Har haft dessa eksem i några veckor nu. Men efter att jag fick kräm utskriven så har det blivit mycket bättre redan. Kan eksem som orsakas av skabb bli bättre av vanlig kortison? Men ska nog ringa min vårdcentral imorgon. Man måste väl kunna be dem titta i en lupp/mikroskop på mina små prickar?
Citera
2017-11-16, 18:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassar
Många får eksem så här års när det blir torrare och torrare i luften. Du har inte kollat om du har köldeksem?

Du kan själv se och ta ut skabbdjuret. lättast är om du har en lupp kan man ibland se där man har kliat ett streck och ser du i strecket något svart kan det vara skabbdjuret.

Använd sheasmör och kokosnötsolja för klådan det hjälper mycket bättre än kortison. Smörj in dig med tenutex för att få bort skabben.


Hoppas det inte är skabb fy fan!

Tack för tipset! Ska testa. Hoppas verkligen inte heller att det är skabb... ber till Gud att det inte är det.
Citera
2017-11-16, 18:45
  #6
Medlem
Jag jobbar med att bl.a. verifiera skabb hos människa. Före behandling med Tenutex (som är receptfritt) ska man alltid leta efter skabbdjur och verifiera dessa via mikroskop. Om du har använt kortisonkräm behöver du göra uppehåll under ett par veckor innan man ger sig på att leta efter skabb.

Låter oprofessionellt att diagnosticera skabb utan att verifiera. Gå till annan vårdgivare om du vill ha en second opinion.
Citera
2017-11-16, 18:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Jag jobbar med att bl.a. verifiera skabb hos människa. Före behandling med Tenutex (som är receptfritt) ska man alltid leta efter skabbdjur och verifiera dessa via mikroskop. Om du har använt kortisonkräm behöver du göra uppehåll under ett par veckor innan man ger sig på att leta efter skabb.

Låter oprofessionellt att diagnosticera skabb utan att verifiera. Gå till annan vårdgivare om du vill ha en second opinion.

Ja, jag känner också att det är oprofessonellt att diagnosticera skabb utan att varken leta efter skabbdjur och kolla i mikroskop. Menar du att kortisonkräm "gömmer" skabben? När jag återvände till läkaren sa hon att jag skulle gör behandlingen mot skabb eller vänta någon dag för att se om det blev bättre med kräm.

Är det omöjligt för mig att veta på någon vecka nu om jag har skabb eller inte? Kan man kolla i en lupp själv och se skabben sedan? Känner mig begränsad i och med att jag inte vet. Borde jag avstå från att sova med andra nu medan jag ej vet? Sitta i någon annans soffa osv? Men ska definitivt gå till en annan vårdgivare för en second opinion.
Citera
2017-11-16, 19:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Ja, jag känner också att det är oprofessonellt att diagnosticera skabb utan att varken leta efter skabbdjur och kolla i mikroskop. Menar du att kortisonkräm "gömmer" skabben? När jag återvände till läkaren sa hon att jag skulle gör behandlingen mot skabb eller vänta någon dag för att se om det blev bättre med kräm.

Är det omöjligt för mig att veta på någon vecka nu om jag har skabb eller inte? Kan man kolla i en lupp själv och se skabben sedan? Känner mig begränsad i och med att jag inte vet. Borde jag avstå från att sova med andra nu medan jag ej vet? Sitta i någon annans soffa osv? Men ska definitivt gå till en annan vårdgivare för en second opinion.

Kortison gör att skabbdjuren drar sig undan från ytan och därmed blir svårare att hitta. Det är klurigt att leta skabb, än svårare på sig själv. Jag använder en lupplampa med ljus, knappnål och objektglas, därefter mikroskoperar jag mina "fynd". Tidskrävande (och absurt nog hur roligt som helst!). Om det inte finns något annat som tyder på att diagnosen är rätt, vilket det ju inte verkar finnas, så hade jag fortsatt smörja med kortisonkrämen du fått på recept (vilken kräm är det btw?). Blir eksemen bättre och klådan i eksemen minskar så hade jag avvaktat ytterligare med att behandla mot skabb. Klådan som skabb orsakar är väldigt intensiv och oftast det symtom som ger en fingervisning om diagnos. Prickar i eksem kan lika gärna vara ruvor orsakat av att man har kliat på utslaget. Oavsett vad så ska du inte behandla utan att ha fått en kvalificerad second opinion.
Citera
2017-11-16, 19:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Kortison gör att skabbdjuren drar sig undan från ytan och därmed blir svårare att hitta. Det är klurigt att leta skabb, än svårare på sig själv. Jag använder en lupplampa med ljus, knappnål och objektglas, därefter mikroskoperar jag mina "fynd". Tidskrävande (och absurt nog hur roligt som helst!). Om det inte finns något annat som tyder på att diagnosen är rätt, vilket det ju inte verkar finnas, så hade jag fortsatt smörja med kortisonkrämen du fått på recept (vilken kräm är det btw?). Blir eksemen bättre och klådan i eksemen minskar så hade jag avvaktat ytterligare med att behandla mot skabb. Klådan som skabb orsakar är väldigt intensiv och oftast det symtom som ger en fingervisning om diagnos. Prickar i eksem kan lika gärna vara ruvor orsakat av att man har kliat på utslaget. Oavsett vad så ska du inte behandla utan att ha fått en kvalificerad second opinion.

Elocon är kortisonkrämen jag fick utskriven. Fortsätter isåfall att smörja med den. Jag har smörjt två gånger och mina eksem är redan mycket bättre och på vissa ställen nästan borta. Är det onödigt att uppsöka läkare imorgon för second opinion? Med tanke på att du säger att de drar sig undan från ytan. Har dessutom endast eksem på överkroppen (armar, armväck, ansikte, nacke och lite rygg). Kan man endast ha skabb på en del av kroppen?
Citera
2017-11-16, 20:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Kortison gör att skabbdjuren drar sig undan från ytan och därmed blir svårare att hitta. Det är klurigt att leta skabb, än svårare på sig själv. Jag använder en lupplampa med ljus, knappnål och objektglas, därefter mikroskoperar jag mina "fynd". Tidskrävande (och absurt nog hur roligt som helst!). Om det inte finns något annat som tyder på att diagnosen är rätt, vilket det ju inte verkar finnas, så hade jag fortsatt smörja med kortisonkrämen du fått på recept (vilken kräm är det btw?). Blir eksemen bättre och klådan i eksemen minskar så hade jag avvaktat ytterligare med att behandla mot skabb. Klådan som skabb orsakar är väldigt intensiv och oftast det symtom som ger en fingervisning om diagnos. Prickar i eksem kan lika gärna vara ruvor orsakat av att man har kliat på utslaget. Oavsett vad så ska du inte behandla utan att ha fått en kvalificerad second opinion.

Snälla ge inte råd om sådant du inte har någon aning om.

1-2 veckas kortisonsmörjning gör det enklare att se skabbgångarna inte svårare som du skriver
Citera
2017-11-16, 20:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yawning
Snälla ge inte råd om sådant du inte har någon aning om.

1-2 veckas kortisonsmörjning gör det enklare att se skabbgångarna inte svårare som du skriver

Haha. Svårt att veta vem man ska lita på nu Vill understryka att en sjuksköterska och en läkare (två vänner som gjorde detta privat) tittade på min hud efter att jag fått diagnosen skabb. De hittade inga skabbgångar alls. Då hade jag inte smörjt mig med någon kortison. Men du tycker också att jag ska smörja på med kortisonen? Borde jag uppsöka ny läkare imorgon för second opinion?
Citera
2017-11-16, 20:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yawning
Snälla ge inte råd om sådant du inte har någon aning om.

1-2 veckas kortisonsmörjning gör det enklare att se skabbgångarna inte svårare som du skriver

Jag anser mig tillräckligt erfaren inom mitt yrke för att vara säker på de råd jag ger. Har du en annan uppfattning så är du välkommen att ventilera den. Gör det dock gärna utan att sätta dig själv på höga hästar genom att förminska mig eller andra som inte delar din uppfattning eller erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback