Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-16, 12:49
  #1
Medlem
Hej tänkte ställan undan mopeden i vinter (isolerat garage) då jag ej uppskattar att köra den vintertid halt smuts kyla tex dock kommer jag att starta den och köra den varm ca 20-30 min iaf en gång per 4-5e vecka tills våren då den kommer att gå oftare igen.

Inga problem med batteriet eller något annat vid detta lite mindre användandet som ni tror kan uppstå?saknar nämligen möjlightet att underhållsladda batteriet där den ska stå och tänkte därför iaf köra den varm var 4-5 vecka i närområdet då som sagt.
__________________
Senast redigerad av popeye1 2017-11-16 kl. 12:53.
Citera
2017-11-16, 19:02
  #2
Medlem
INTPs avatar
Du kan dra ur säkringen på pluskabeln vid batteriet när moppen inte används, för att minska risken att något i elsystemet långsamt laddar ur batteriet och förstör det. Men att bara starta upp moppen en gång i månaden riskerar att inte lyckas ladda upp batteriet helt då, särskilt inte om den startas med elstarten, så situationen är inte helt lysande för batteriets skull. Fast åtminstone i södra delen av landet brukar det ju bli några torra och fina vinterdagar när man kan ge sig ut och köra ändå.
Citera
2017-11-18, 13:17
  #3
Medlem
StormaktRods avatar
Brukar ta ur batteriet och underhållsladda någon annanstans om det är ett "dyrt" batteri samt köra med motorkonservering i cylinderloppet och akrylatbensin om det är plåttank, tömma förgasare eller bränslesystemet fram till spridare och byta olja innan jag ställer bort för säsongen men så förvarar jag de flesta av mina åk kallt, i varmgarage är det förmodligen överambitiöst att hålla på så.
Citera
2017-11-28, 16:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeye1
Hej tänkte ställan undan mopeden i vinter (isolerat garage) då jag ej uppskattar att köra den vintertid halt smuts kyla tex dock kommer jag att starta den och köra den varm ca 20-30 min iaf en gång per 4-5e vecka tills våren då den kommer att gå oftare igen.

När jag väl hade moped så gjorde jag som du beskriver och det uppstod inga problem överhuvudtaget.
När det var bra väder körde man ut en liten runda och körde den varm.
Höll visserligen på och styla om den samtidigt och höll den ren och fin.

Jag hade en Gilera Runner (03/04 tror jag) där jag satte på nya kåpor, fotplattor, handtag, sidostöd,svarta lysen/blinkers, nudebar med digital mätare och lite andra småjusteringar. Inga svåra saker att byta själv som 15 åring men på den tiden var det så jäkla kul att få pilla och mecka själv. Nu idag är man helt ointresserad av både bilar och mopeder.

Men när man tänker tillbaka så var det riktigt goa tider med moped
Citera
2018-02-04, 19:57
  #5
Medlem
Kanske en hjärndöd fråga men när man ska komma åt batteriet så står det i manualen att man ska öppna förvaringsfacket där man förvarar hjälm osv sedan som steg 2 ta bort panelen vid fötterna men min fråga varför måste man öppna förvaringsfacket?är väl bara lossa skruven vid panelen eller och ta bort panelen?har inte tillgång till moppen på några dagar därför jag undrar vad manualen menar.man ska väl inte behöva ta bort sadeln och det iaf för det va riktigt svårt att få dit igen vid förgasar justering satans passform på det.

detta är en aerox 2016
__________________
Senast redigerad av popeye1 2018-02-04 kl. 19:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback