Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-16, 09:14
  #1
Medlem
Thax21s avatar
Första vinterstudiohelgen och säsongspremiär för längdlandslaget förtjänar en egen tråd, likt tidigare år.

Officiell hemsida: http://www.sporteventgellivare.com/gallivarepremiaren/
Schema:

SVT sänder lördag från 10.00 och på söndag från 11.00, men första tävling är som vanligt - och som framgår av schemat i spoilern ovan redan på fredagen. Förutom alla svenskar är det denna gång en massa bra utländska åkare anmälda, främst från Ryssland men också Cologna och von Siebenthal. Samtliga anmälda kan hittas här: http://ta.skidor.com/EventDetails.as...=8652&orgid=80

Som antyds i rubriken kan även Norges premiär i Beitostölen diskuteras här.

Nu kör vi!
2017-11-16, 09:45
  #2
Medlem
Thax21s avatar
Ifjol räknade jag efter hur många svenskar som var anmälda till fredagen lopp i Bruksvallarna, gör samma sak nu, alltid intresserar det någon. Lägger fjolårets (rekord-)siffror i parentesen efter årets siffror.

I damloppet är det totalt 95 (103) anmälda varav 50 (70) är svenskor. Av dessa är 19 (27) stycken i U23-åldern, födda 1995-1997. Blott 4 (10) stycken är juniorer. Herrloppet har 170 (257) anmälda, 84 (140) stycken är svenskar. 29 (48) U23 och 8 (29) juniorer.

En rätt kraftig nedgång jämfört med förra årets rekord alltså. Annat tycker jag dock inte var att vänta i och med den långa resan för många upp till Gällivare, blir alltså mer rättvisande nästa år när vi är tillbaka i Bruksvallarna. Märks tydligt att det främst är unga åkare (juniorer) som inte anser det mödan värt att ta sig till Gällivare, syns också om man tittar på startfälten för lördagens och söndagens juniorlopp.

Med så många kvalitativa utlänningar i startlistan kan det ju också vara intressant att se hur fördelningen är svenskar kontra utlänningar på topp10 och topp30, utifrån FIS-punkter. Så man vet ungefär vad man ska förvänta sig.

Charlotte Kalla är naturligtvis topprankad på damsidan, och har med sig ytterligare 4 svenskor topp10. 5/10 alltså. 14/30 får jag det till sen. Färre än hälften på damsidan, och värre blir det på herrsidan. Där har vi Ustiugov före Cologna högst upp, med Hellner på tredje. Burman, Halfvarsson, Rickardsson ser till att Sverige har 4/10. 8/30 sedan, alltså färre än en tredjedel. Det innebär också att man kan få kika en bit ner i resultatlistan för att hitta positiva svenska insatser, en typ 27:e plats hade förmodligen varit klar topp10 i Bruksvallarna ett normalt år.
2017-11-16, 10:06
  #3
Medlem
Alkibiadess avatar
(Flyttar mitt inlägg från Mindre längdtävlingar-tråden)

Saknas Chernousov i Gällivare? Hittar honom inte i anmälningslistorna. Hur är det, tränar han med ryska landslaget eller kör han ett eget race.

Vad skall man tycka om den norska premiären? Ganska ointressant tycker jag spontant med tanke på väldigt få högklassiga utlänningar, de bästa norska åkarna redan är förhandsnominerade och några åkare redan är borta pga skador vilket gör att det är fem lediga platser både på dam- och herrsidan till Ruka för de lite sämre åkarna. Dock intressant hur Northug kommer prestera, det antyds ju nu att han inte alls är i form. Också intressant om Marte Mæhlum Johansen lyckas kvala in till Ruka.
2017-11-16, 10:24
  #4
Medlem
Chernousov satsar väl på långlopp?
2017-11-16, 11:06
  #5
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Chernousov satsar väl på långlopp?

Ja, det kanske han gör (har inte riktigt koll på det).
2017-11-16, 11:07
  #6
Medlem
Alkibiadess avatar
Northug är förkyld och riskerar att missa norska premiären i Beitostølen.
2017-11-16, 11:10
  #7
Medlem
Thax21s avatar
Inför-premiären-reportage med Kalla på SVT: https://www.svt.se/sport/vintersport...ju-gatt-i-mal/
Kalla verkar harmonisk och tror att hon har sitt bästa lopp i karriären framför sig.
Extra roligt att Sofie Elebro får äran att åka med Kalla, hon kan ju behöva teknikträningen om inte annat (Elebro har en väldigt kantig teknik för den som undrar, "Sveriges Julia Ivanova" har jag för mig att rcs myntade).
Också ett några dagar gammalt klipp med Stina Nilsson: HÄR
Handlar dock mer om säsongen som helhet och är filmat under lägret i Idre. Stina ser kraftfull ut i skejtåkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Chernousov satsar väl på långlopp?
Jupp. Har väl inte tränat med ryska landslaget på flera år? Alltså även innan han började med långlopp. Även om han tidigare kanske haft viss ekonomisk stöttning från förbundet.
2017-11-16, 13:48
  #8
Medlem
Från början var det sagt att samtliga ryska träningsgrupper (de har några stycken), inklusive Tjernousov skulle vara med i Gällivare.
2017-11-16, 14:43
  #9
Medlem
Volzjentsev och Glavatskich är de ryssar jag saknar. Inga medaljkandidater på OS direkt men bra nog att slåss om VC-platser kan man tycka. Ingen av dem är dock med i någon av landslagets träningsgrupper.
2017-11-16, 18:49
  #10
Medlem
Min svenskpall in till morgondagens race är:
Kalla
Falk
Ingemarsdotter

Hellner
Halfvarsson
Ekström

Aningen tråkigt tips på damsidan, kan se ett halvt dussin andra tjejer nån svenskpallen utan att bli alltför förvånad. På herrsidan är det nog Burman eller Thorn jag ser som största kandidater.
2017-11-16, 19:05
  #11
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Beitostölen, startlistor.
10.45 ; 10 km klassiskt http://www.beitoworldcup.com//2017/s.../Women-10K.pdf
12.15 ; 15 km klassisk http://www.beitoworldcup.com//2017/s...11/Men-15K.pdf

Några dröser norrmän, Musgrave, Kardin, Hoffmann och Boner.
Dyrhaug, Northug, Jacobsen, Slinds, lill-Wengs saknas.
Rak seedning från sämst till bäst.

Blir ju spännande vilken startlisteordning Gällivare bjuder på, jag rasar redan.
__________________
Senast redigerad av R.O.S.H 2017-11-16 kl. 19:09.
2017-11-16, 19:42
  #12
Medlem
rainbowias avatar
Som vanligt när det gäller fristil är det kampen i kampen vem som är bäst av Nathalie och Tchekaleva. Tror faktiskt (utan att ha koll på ryskan) Tchekaleva drar det längsta strået imorgon.

Tar vi väck dessa två plus Kalla är det ett riktigt getingbo med massor av åkare i en klump. Kontrar frankkks svenskpall med en topp-6 inkl alla åkare.

Kalla
Tchekaleva
Falk

Nathalie
Nordström
Dahlqvist

Fast visst är det ovisst

Man undrar hur säsongsupptakten blir för Dyvik, Jonna m fl.

Är det enbart livetiming som gäller imorgon?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback