• 2
  • 3
2017-11-16, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gällande bakteriehalten/eventuella virus spelar det ingen roll: Frysen sätter bara smittan i stasis. ("Viloläge"). När man tinar upp det frysta igen, så går bakterier och virus ut ur "idet".. Tyvärr spräcker/spränger inte djupfrysning bakteriers cellväggar.

Det enda som kan "garantera" smittfri mat, är ordentlig uppvärmning. Tyvärr inte 100% det heller, eftersom listeria även är smittsamt då. (Bakterierna dör givetvis, men giftet är kvar i maten).
Men nu ska vi inte måla fan på väggen!

Jotack, det vet jag.
Anledningen till att jag frågade var just detta, har färsen legat länge i frysen så har bakterier vilat ett tag, tillomed kunnat fortsatt föröka sig om frysen inte är tillräckligt kall.

Jag utbildar i HACCP, och ville göra en felsökning

Jag tror att den bubbliga magen beror på något annat än maten.
Senast redigerad av cdec 2017-11-16 kl. 17:27.
Citera
2017-11-16, 19:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jotack, det vet jag.
Anledningen till att jag frågade var just detta, har färsen legat länge i frysen så har bakterier vilat ett tag, tillomed kunnat fortsatt föröka sig om frysen inte är tillräckligt kall.

Jag utbildar i HACCP, och ville göra en felsökning

Jag tror att den bubbliga magen beror på något annat än maten.

Det tror jag också. Tror och tror, stämmer beskrivningen TS har gett om 30 minuters tillagning, är det "garanterat" något annat. Kanske tidigare måltider under dagen, kanske dålig /bristfällig hygien.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in