Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-23, 03:17
  #49
Medlem
Dashades avatar
Hade jag haft finansiella slaginstrument hade jag siktat på att inte tänka logiskt. Bättre hjälp än så är svårt att ge. Kan ju gå back en tia lott..
Citera
2017-11-23, 15:21
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Så vi ska helt enkelt strunta i att låna pengar för bostad, lägga pengar på börsen eller allmänt göra något annat änn att jobba och leva för rakt av egna skattade och klara pengar?

Inte hållbart, och systemet är trots dina påståenden inte lös.

Det kanske inte är meningen att detta är byggt för att hålla en evighet, men inte är det meningen att den ska falla isär heller, det hade inte fungerat.

Det finns inga "egna" pengar. Alla pengar är lånade
Citera
2017-11-23, 16:23
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Finns det några aktiefonder som sälja i Sverige (öppna för svenskar) som säljer ex i € eller US$ ?

Att det skulle finnas några svenska aktier ser jag som uteslutet.

Tänker mest på om det skulle ske ett totalras av den svenska kronan jämfört med Euron och US Dollarn.
Om du har en fond som investerar i USA spelar det ingen roll om den står i $ eller kr, du har fortfarande exponering mot dollarn. Så vad som helst som inte är en fond med svenska företag går bra.
Citera
2017-11-23, 22:16
  #52
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Köp en jord och skogsbruksfastighet det kommer explodera i pris. Tillgångar som jord och skog kommer bli attraktivt i en ekonomi med inflation, global uppvärmning, folkförflyttningar, och nya bränslen. Matpriser kommer öka kan du odla eget blir det guld värt. Mark blir eftertraktat när jordens befolkning flyr katastrof områden. Skogsindustrin och den nya industrin skriker efter skog.

Bra idé. Jag har själv nyligen lagt ett bud på en skogsfastighet på ett par miljoner. Har tänkt tömma mina konton. När bostadskraschen kommer och bankerna får problem är det dumt att sitta med mycket likvider i svenska kronor. Troligtvis rasar svenska kronan mer framöver. Redan nu är pundet över 10 kronor och euron är på väg upp. Att ligga kvar med svenska kronor är dumt. Den minskar i värde hela tiden. Men vilken valuta skall du välja ? Pund, dollar eller euro?

Min slutsats är samma. Jag tror på skogen. Det produceras inte någon mer mark. Värdeökningen på fastigheter i södra Sverige har varit hög, högre än bankräntor. Och du kan alltid sälja lite virke om du behöver kapital. Virke är framtidens råvara. Det kan användas till vanliga sågvaror och papper, men nu kommer cellulosafiber som råvara till textiler och bioenergin från skogen kan användas som bränsle för fordon. Kort sagt, du blir en modern "olje-sheik" med skog,
Citera
2017-11-29, 13:26
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpediemsi
2017/11/20 = 354.67

2017/10/30 = 250
2017/11/17 = 330,50
2017/11/21 = 359,41
2017/11/27 = 398,50
2017/11/29 = 461,18

https://www.avanza.se/borshandlade-p...66/bitcoin-xbt

Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback