Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 20:01
  #1
Medlem
Voodooprastens avatar
Min morfar brukade ibland berätta skojiga anekdoter om sin ungdom. Inte minst om de nöjen som fanns att tillhandahålla i en tid långt innan den teknologiska utvecklingen skulle komma att prägla gemene ungdoms intresse och fritid.

Ett av dessa nöjen var att samla sig med några kamrater för att rycka hatten av förbipasserande gubbar/gummor, som de sedan kastade till varandra medans det upprörda offret förgäves försökte återta hatten.
Enligt morfar slutade det alltid med att de gav tillbaks hatten men att det några gånger uppstod handgemäng. Bl.a. fick han ett slag över ansiktet med en käpp en gång när de gett sig på fel gubbe.

Har funderat på om detta fenomen fortfarande existerar, eller anses det som ofredande idag? Själv förs mina tankar till skolgården då detta låter som klassiskt mobbingutövande bland skolbarn i modern tid. Då med en mössa i fokus istället för hatt.

Är det någon på flashback som gör/gjorde detta som nöje eller har någon liknande historia från en äldre släkting?
Citera
2017-11-15, 20:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Min morfar brukade ibland berätta skojiga anekdoter om sin ungdom. Inte minst om de nöjen som fanns att tillhandahålla i en tid långt innan den teknologiska utvecklingen skulle komma att prägla gemene ungdoms intresse och fritid.

Ett av dessa nöjen var att samla sig med några kamrater för att rycka hatten av förbipasserande gubbar/gummor, som de sedan kastade till varandra medans det upprörda offret förgäves försökte återta hatten.
Enligt morfar slutade det alltid med att de gav tillbaks hatten men att det några gånger uppstod handgemäng. Bl.a. fick han ett slag över ansiktet med en käpp en gång när de gett sig på fel gubbe.

Har funderat på om detta fenomen fortfarande existerar, eller anses det som ofredande idag? Själv förs mina tankar till skolgården då detta låter som klassiskt mobbingutövande bland skolbarn i modern tid. Då med en mössa i fokus istället för hatt.

Är det någon på flashback som gör/gjorde detta som nöje eller har någon liknande historia från en äldre släkting?

Detta vet jag extremt mycket om. Brukar ägna mig åt det även idag.
Citera
2017-11-15, 20:59
  #3
Medlem
dreggells avatar
jag tror onekligen att det var bättre förr när man var tvungen att vara kreativ, för att ha kul.

Nu finns mycket glädje så lättåtkomligt så man behöver ej skapa den själv..
Citera
2017-11-16, 02:44
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Vad är det som kulturellt skapar pajasar som i grupp ger sig på äldre personer. Är det att dom (din morfar) fick stryk i hemmet och ville genom psykologisk försvarsmekanisk ge sig på någon svagare.

Jag begriper mig inte på att Sverige var våldsammare förr bland etniska svenskar. Jag befinner mig i ett land (fattigt land med svenska mått) där aga och stryk ofta förekommer mot barn. Men dom barnen ger sig inte på äldre här när dom blir ungdomar. Det finns för starkt socialt skydd, någon ungdom som gett sig på äldre här hade blivit uppsökt och fått ordentligt med stryk.
Citera
2017-11-16, 02:58
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Skolungar brukar väl fortfarande dra toppluvorna av varandra på rasterna och springa iväg i förhoppningen att offret ska jaga dem? Ja, det är ofredande, och ingen humor i detta alls.
Citera
2017-11-16, 03:04
  #6
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Min morfar brukade ibland berätta skojiga anekdoter om sin ungdom. Inte minst om de nöjen som fanns att tillhandahålla i en tid långt innan den teknologiska utvecklingen skulle komma att prägla gemene ungdoms intresse och fritid.

Ett av dessa nöjen var att samla sig med några kamrater för att rycka hatten av förbipasserande gubbar/gummor, som de sedan kastade till varandra medans det upprörda offret förgäves försökte återta hatten.
Enligt morfar slutade det alltid med att de gav tillbaks hatten men att det några gånger uppstod handgemäng. Bl.a. fick han ett slag över ansiktet med en käpp en gång när de gett sig på fel gubbe.

Har funderat på om detta fenomen fortfarande existerar, eller anses det som ofredande idag? Själv förs mina tankar till skolgården då detta låter som klassiskt mobbingutövande bland skolbarn i modern tid. Då med en mössa i fokus istället för hatt.

Är det någon på flashback som gör/gjorde detta som nöje eller har någon liknande historia från en äldre släkting?

Idag får du 22 skott rätt i hjärnan av deras bröder

Pensionärs brödraskapet
Citera
2017-11-16, 04:44
  #7
Medlem
Dreamtimes avatar
Har fått min huvudbonad ryckt ett par gånger. Dock har förövarna aldrig kastat den emellan sig.

Jag har själv ryckt en mössa under mina ungdoms år men aldrig kastat runt den utan konfiskerat den, sålt den och köpt nougat för pengarna.
Citera
2017-11-16, 12:52
  #8
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad är det som kulturellt skapar pajasar som i grupp ger sig på äldre personer. Är det att dom (din morfar) fick stryk i hemmet och ville genom psykologisk försvarsmekanisk ge sig på någon svagare.

Jag begriper mig inte på att Sverige var våldsammare förr bland etniska svenskar. Jag befinner mig i ett land (fattigt land med svenska mått) där aga och stryk ofta förekommer mot barn. Men dom barnen ger sig inte på äldre här när dom blir ungdomar. Det finns för starkt socialt skydd, någon ungdom som gett sig på äldre här hade blivit uppsökt och fått ordentligt med stryk.

Tror i min morfars fall att det mer bottnade i ett klassförakt.

Han själv var arbetargrabb och umgicks således med jämbördiga. Han sa att dessa hyfs allt som oftast togs vid i de finare kvarteren och på torget i den mellanstora stad han kom ifrån, samt att en del av offren gjort sig kända för att bedriva ett allmänt folkförakt inom societeten.
Citera
2017-11-16, 14:28
  #9
Medlem
flaskborstes avatar
Själv spelade jag mest hartsfiol via offrens fönsterbleck och en björntråd..
Väldigt kul när de gick ut och undrade vad det var för ett fasligt oljud och inte hittade något eller någon som anledning till ljudet..
Citera
2017-11-16, 15:33
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Tror i min morfars fall att det mer bottnade i ett klassförakt.

Han själv var arbetargrabb och umgicks således med jämbördiga. Han sa att dessa hyfs allt som oftast togs vid i de finare kvarteren och på torget i den mellanstora stad han kom ifrån, samt att en del av offren gjort sig kända för att bedriva ett allmänt folkförakt inom societeten.

Du kanske menar hyss? -Det är aldrig hyfs att rycka mössan av folk! Magdalena Ribbing torde nu vända sig i sin förtidiga grav... Klassförakt avläser jag som gammal ohederlig svensk avundsjuka..

Skit samma, det här är dock humortråden, så vi ska vara glada:
Teknikutvecklingen borde gått såpass framåt, att man kanske skulle kunna skoja med folk med hjälp av drönare? -Inte sådana som USA har med bomber och raketer, men koppla in en minidrönare på folks hattar? -Skulle ge "propellerhatt" en ny och mer humoristisk innebörd!
Citera
2017-11-16, 16:41
  #11
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kanske menar hyss? -Det är aldrig hyfs att rycka mössan av folk! Magdalena Ribbing torde nu vända sig i sin förtidiga grav... Klassförakt avläser jag som gammal ohederlig svensk avundsjuka..

Skit samma, det här är dock humortråden, så vi ska vara glada:
Teknikutvecklingen borde gått såpass framåt, att man kanske skulle kunna skoja med folk med hjälp av drönare? -Inte sådana som USA har med bomber och raketer, men koppla in en minidrönare på folks hattar? -Skulle ge "propellerhatt" en ny och mer humoristisk innebörd!

Visst menar jag hyss

Haha, låter inte alls så tokigt! Man kanske även skulle anordna tävlingar och se vem som kan flyga iväg med flest hattar.

En annan förklaring jag kommit att tänka på varför detta hyss inte är så förekommande längre är att användning av hatt som huvudbonad nästan är obefintlig nuförtiden. Själv ser jag nästan aldrig någon undantages någon hipster med fedora eller cowboyhatt, men det är sällsynt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback