Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-18, 13:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Jag har tjänstepensionen hos Handelsbanken. Värt att tänka på är att fondavgifterna är rabatterade med cirka 2/3 så tex en fond med avgift på 1,6% kan kosta 0,5%. Så man behöver inte jaga de billigaste indexfonderna.

Lägg hellre pensionen hos Handelsbanken om du nu ska byta bank. Särskilt om det står mellan Skandia och Handelsbanken. Välj annars Avanza eller Nordnet.

Du hade jättegärna fått skicka pm med ett typiskt upplägg för pension. Jag ska dit på Torsdag och vill inte framstå som goddag yxskaft.

Tanken med mitt pensionsspar är som sagt att öka avkastningen på pengarna så jag får någorlunda trygg pension då jag inte direkt lyfter någon avsevärt hög lön idag.

Enl Skandia tyckte de som sagt att jag skulle månadsspara till pensionen tex 2.000kr/mån i en kapitalförsäkring där det är en fondportfölj bestående av 4-5 fonder som de förvaltar till en kostnad av 1.44%/år.

Dvs de ser över portföljen, byter etc och stämmer av med mig men jag tyckte det lät dyrt. Även fått tips om Lannebos fonder ska tilläggas.

Min sparhorisont är 10-20 år men jag vet inte om jag har lust att pytsa in 2.000-3.000kr/mån under den perioden, jag tänkte i början snåla och kanske lägga mig på 1.000kr-1.500kr/mån. Är det för lite?

Vore tacksam över ett pm med ett upplägg som sagt så får jag se vad de säger själva så har jag lite o jämföra med.

Jag behöver även en introduktion med ISK osv. Jag vet vad ISK är men inte riktigt satt mig in i hur jag köper/säljer etc.
Citera
2017-11-18, 14:00
  #14
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Du hade jättegärna fått skicka pm med ett typiskt upplägg för pension. Jag ska dit på Torsdag och vill inte framstå som goddag yxskaft.


Skriver här istället...
Verkar som att jag betalar en avgift på 0,30% men vill minnas att enda avgiften var 65 kr i fast avgift per år.

https://www.handelsbanken.se/shb/ine...1395_saflo.pdf

Ska kolla med dom för att höra om det stämmer. Vill inte betala någon procentuell avgift och om så är fallet flyttar jag till Avanza istället.

Den enda rådgivningen jag fick var att sätta in allt på någon generationsfond men jag valde istället ut 6 fonder själv.
Citera
2017-11-18, 15:59
  #15
Medlem
Jag skulle nog öppna KF hos både Nordnet och Avanza och köra 50/50 i deras gratis index fonder med 0% avgift. Sen kan man ha ytterligare någon Emerging Market fond med låg avgift, t.ex Indien & Kina för att få lite överavkastning över svenska börsen. Ett index har riskspridning i sig själv och innehåller olika bolag i olika brancher.

På så långa tider som 20-25 år är det mycket svårt att slå passiv förvaltning till 0% avgift. Så du kommer komma ut som vinnare med det alternativet.
Citera
2017-11-18, 16:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Jag har tjänstepensionen hos Handelsbanken. Värt att tänka på är att fondavgifterna är rabatterade med cirka 2/3 så tex en fond med avgift på 1,6% kan kosta 0,5%. Så man behöver inte jaga de billigaste indexfonderna.

Lägg hellre pensionen hos Handelsbanken om du nu ska byta bank. Särskilt om det står mellan Skandia och Handelsbanken. Välj annars Avanza eller Nordnet.


Blanda inte ihop tjänstepension och privat pensionssparande. Avgiften på tjänstepensionen och premiepensionen har fack, arbetsgivare och staten förhandlat ned, men det gäller inte privat sparande.

Handelsbanken har en produkt som de kallar kapitalspar pension. Den kostar 120kr per år samt att de tar ut 0,3% i avgift varje år. Jag räknade lite slarvigt på det och om du sparar 1000 kr/mån i 20 år så kostar det dig över 30 000 kr. Det du får i utbyte är att handelsbanken sköter dina utbetalningar åt dig. Är du villig att betala så mycket för den tjänsten? Det är åtminstone inte jag. Dessutom verkar det som att fondutbudet där är begränsat.

Mitt tips är att du istället öppnar ett ISK i handelsbanken. Starta ett månadsspar och köp:
Handelsbanken Sverige OMXSB Index ~ 20%
Handelsbanken USA Index ~ 50%
Handelsbanken Europafond Index ~ 20%

Sen som lite strössel på glassen lite tillväxtmarknader också. Handelsbanken har en som är i dyraste laget tycker jag, Handelsbanken MSCI Emerging Markets Index. Ta istället Swedbank Robur Access Asien, den har lägre avgift, 0,2% istället för 0,6%.

Sen är rådet som alltid att läsa på! Jämför hur många timmar av engen tid du kan lägga på att sätta dig in i sparande för de 30’ kr som Handelsbanken vill ta för pensionssparares okunskap. Merparten av oss skulle kunna ta ledigt från jobbet en månad och ändå tjäna på det.

Det finns hur mycket som helst skrivet om sparande. Jag tyckt att dessa två är bra att börja med. På den sista finns en bra kalkylator för ränta-på-ränta som är kul att leka med.

https://blogg.avanza.se/hemberg/category/pension/

https://rikatillsammans.se/kategori/pension/
Citera
2017-11-18, 16:49
  #17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av GorbaSnebar
Blanda inte ihop tjänstepension och privat pensionssparande. Avgiften på tjänstepensionen och premiepensionen har fack, arbetsgivare och staten förhandlat ned, men det gäller inte privat sparande.

[/url]

Du har helt rätt. Blandade in tjänstepensionen när TS efterfrågade privat pensionssparande.

Bäst att spara på ett vanligt ISK då utan ”rådgivning” från banken. Kort så talar smidighet med att flytta kontot mellan olika banker för ISK. Kapitalförsäkring är bra om man vill ange olika förmånstagare till olika konton.
Citera
2017-11-19, 00:53
  #18
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Jag tackar för dina utförliga svar. Jag är inte riktigt infas (läs: trött) så om jag förstått det rätt så är rekommendationen att öppna ett ISK hos tex Avanza och köpa fonder där igenom?

Därifrån välja fonder med låga avgifter o desto högre risk? Som sagt vill jag inte sitta o mecka med det i tid och otid utsn vill att det i stor utsträckning ska sköta sig själv.

Då kanske det är en fördel att lägga det hos Handelsbanken så att de kan gå in och ev byta ut fonder etc så att man kan få hjälp om man känner att man behöver det.

Tanken är som sagt att man över 10-20 år ska få avkastning på pengarna man sätter in och således få en tryggare pension. Jag räknar mig nämligen inte till en höginkomsttagare.

Enl Skandia i telefon tyckte de att jag ska månadsspara till pensionen tex 2.000kr/mån istället för att lassa in tex 100k på en gång.


Du kan öppna ett ISK var som helst bara du kan hålla avgifterna låga men Avanza och Nordnets är bra alternativ med ett brett utbud av fonder och sparformer med låga avgifter.

Du ska inte behöva sitta och mecka som du säger. Tanken med att placera i indexfonder på flera olika världsmarknader är att du passivt följer utvecklingen utan att pilla för mycket. Du får exponering mot tusentals bolag över hela världen.

Det enda du kan behöva göra t.ex. vart femte år är att titta hur din fördelning ser ut. Säg t.ex. att du egentligen vill ha 30% I SPP aktiefond USA men fonden har gått bra så dess andel i din portfölj har ökat till 45%. Då kan du pytsa in pengarna i andra fonder ett tag så att du kommer tillbaka till din önskade fördelning.

Du kan göra detta hos Handelsbanken men jag tycker inte att du ska låta dem ta betalt för att ändra i dina placeringar då de rent statistiskt har en extremt liten chans att ge dig bättre resultat än index när de tar ut en förvaltningsavgift. De som säljer detta till dig har inte förmågan att konsekvent prestera 1-2% bättre än index varje år så avgifterna är inte motiverbara.

Be dem att fixa ett gratis ISK åt dig och säg att du vill placera i billiga aktiefonder med 0,2% avgift eller däromkring - inte dyra fondlösningar.

Månadssparande är en mycket bra idé - då minskar du risken för att gå in med allt vid ett dåligt tillfälle och behöver inte bry dig hur det går på börsen. Om det går upp tjänar du pengar, om det går ner får du köpa fonder billigare nästa månad. Dessutom bygger du en bra vana, jag kör själv på ett sånt här upplägg via autogiro så att fondsparandet sköts helt automatiskt en gång i månaden.
Citera
2017-11-19, 10:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Du kan öppna ett ISK var som helst bara du kan hålla avgifterna låga men Avanza och Nordnets är bra alternativ med ett brett utbud av fonder och sparformer med låga avgifter.

Du ska inte behöva sitta och mecka som du säger. Tanken med att placera i indexfonder på flera olika världsmarknader är att du passivt följer utvecklingen utan att pilla för mycket. Du får exponering mot tusentals bolag över hela världen.

Det enda du kan behöva göra t.ex. vart femte år är att titta hur din fördelning ser ut. Säg t.ex. att du egentligen vill ha 30% I SPP aktiefond USA men fonden har gått bra så dess andel i din portfölj har ökat till 45%. Då kan du pytsa in pengarna i andra fonder ett tag så att du kommer tillbaka till din önskade fördelning.

Du kan göra detta hos Handelsbanken men jag tycker inte att du ska låta dem ta betalt för att ändra i dina placeringar då de rent statistiskt har en extremt liten chans att ge dig bättre resultat än index när de tar ut en förvaltningsavgift. De som säljer detta till dig har inte förmågan att konsekvent prestera 1-2% bättre än index varje år så avgifterna är inte motiverbara.

Be dem att fixa ett gratis ISK åt dig och säg att du vill placera i billiga aktiefonder med 0,2% avgift eller däromkring - inte dyra fondlösningar.

Månadssparande är en mycket bra idé - då minskar du risken för att gå in med allt vid ett dåligt tillfälle och behöver inte bry dig hur det går på börsen. Om det går upp tjänar du pengar, om det går ner får du köpa fonder billigare nästa månad. Dessutom bygger du en bra vana, jag kör själv på ett sånt här upplägg via autogiro så att fondsparandet sköts helt automatiskt en gång i månaden.

Tack för dina utförliga svar och tips. Ska försöka mig på att göra en summering lite senare när jag har tid så får du se om jag
fattat det eller inte .

Jag har som tidigare nämnt att jag velat lite gällande bankbytet. Det har stått mellan SEB eller Handelsbanken och det lutar väl mest mot det sistnämnda.

Jag gillar ju digitala lösningar och där verkar väl just SEB bättre, sen vilken service de ger eller hur bra rådgivning de tillhandahåller har jag ingen aning om för jag känner lustigt nog ingen som är kund i banken.

Handelsbankens app är väldigt begränsad har jag förstått och gällande service och hjälp vet jag inte heller hur tillmötesgående de är.

I SEB:s app kan man se sitt fond/aktiesparande o köpa/sälja såvitt jag vet. Jag måste ha bestämt mig senast på Fredag hur som helst.

Som sagt så återkommer jag med en summering om detta med pensionssparandet! Tack så länge.
Citera
2017-11-19, 11:30
  #20
Medlem
Kunskapen hos vissa skribenter i den här tråden är skrämmande låg. Det är så mycket konstigheter som skrivits att jag inte ens orkar tillrättavisa folk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback