Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-15, 18:45
  #1
Medlem
Hej!

Ska köpa bil. Mest för när jag ska handla eller så. Ska också övningsköra med sambon. Det behöver alltså inte vara något högkvalitativ. Den ska starta och gå. Enklare mek-saker går bra. Budgeten är absolut högst 10000kr.

Har börjat fundera på någon gammal Volvo (850/v70) från milleniumskiftet. Men har samtidigt hört att Corollor ska hålla länge, vilket uppskattas! (Duh) Hittade en Golf för en överkomlig summa också. En kompaktvariant från -98. Kan den vara ett alternativ?

Uppskattar hjälpen! Känner mig lite vilsen haha

Sökord: Toyota, vw, volkswagen
Citera
2017-11-15, 18:47
  #2
Medlem
Hittade även den här och tyckte den var cool https://www.blocket.se/vastmanland/V....htm?ca=10&w=2

Men är den skräp om den är så gammal?
Citera
2017-11-15, 19:17
  #3
Medlem
Keyzs avatar
Corolla ska tydligen vara ovanligt hållbar samt ha låga underhållskostnader.
Citera
2017-11-15, 20:30
  #4
Medlem
HasseClass avatar
Jag hade kört på en relativt nybesiktigad Corolla. Har flera vänner och bekanta som haft dessa bilar och varit mycket nöjda med driftsäkerheten. Brukar rosta rätt friskt, så hittar du ett bra ex så spraya Dinitrol i balkar och hålrum och du har en bil i många år.
Citera
2017-11-15, 20:34
  #5
Medlem
Fuzzs avatar
Jag skulle satsa på Volvo håller bra och rostar väldigt lite. Vet inte din budget men skulle då satsa på en v70II (v70I är även det en bra bil men II är lite bättre)
Det som är vanligast fel på Volvo är bussningar i framvagn (v701 bussningar bakvagn) och även till viss del abs styrdon. Dock är det inte jättblodig kostnad. Man lämnar in boxen för lagning för ca3-3500kr.
Det som talar för volvo är att den ofta känns "ny" trots 50.000 mil.

Golf brukar rosta ganska friskt (gäller även andra vw modeller)

Ofta med japanare är att det kan vara dyrt och ibland svårt att få tag i delar samt lite sämre ljudisolering och komfort än Volvo. (ofta märkesverkstaden för givare etc)

Eftersom du letar äldre bilar så ta den med minst rost och är fräschast.
Citera
2017-11-15, 21:28
  #6
Medlem
tastass avatar
I det prisspannet är märke och modell inte så intressant. Leta efter en hyggligt nybesiktigad bil som känns fräsch.
Citera
2017-11-16, 16:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Jag skulle satsa på Volvo håller bra och rostar väldigt lite. Vet inte din budget men skulle då satsa på en v70II (v70I är även det en bra bil men II är lite bättre)
Det som är vanligast fel på Volvo är bussningar i framvagn (v701 bussningar bakvagn) och även till viss del abs styrdon. Dock är det inte jättblodig kostnad. Man lämnar in boxen för lagning för ca3-3500kr.
Det som talar för volvo är att den ofta känns "ny" trots 50.000 mil.

Golf brukar rosta ganska friskt (gäller även andra vw modeller)

Ofta med japanare är att det kan vara dyrt och ibland svårt att få tag i delar samt lite sämre ljudisolering och komfort än Volvo. (ofta märkesverkstaden för givare etc)

Eftersom du letar äldre bilar så ta den med minst rost och är fräschast.

En V70 II för 10 000 kr är nästan garanterat tokslut. En 850 i den prisklassen kan dock vara en välvårdad bil med 20000 mil på mätaren och pedantskött av en gammal gubbe men såld av dödsboet.
Citera
2017-11-18, 10:55
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseClas
Jag hade kört på en relativt nybesiktigad Corolla. Har flera vänner och bekanta som haft dessa bilar och varit mycket nöjda med driftsäkerheten. Brukar rosta rätt friskt, så hittar du ett bra ex så spraya Dinitrol i balkar och hålrum och du har en bil i många år.

Ful och tråkig, men så jävla driftsäker. Helt oslagbart.

Och det det där med rosten stämmer inte alls! Kanske på de riktigt gamla corollorna runt 1990.
Citera
2017-11-18, 11:08
  #9
Medlem
Dr Wolfs avatar
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Corsa Comfort http://www.blocket.se/vi/76504481.htm
Citera
2017-11-18, 11:11
  #10
Medlem
supremanics avatar
Kan rekommendera Corolla. Hade en som jag använde för att pendla med. Behövde bara byta generator samt en ABS-sensor under den tiden. Lätt att meka med! Inte ens att felsöka ABSen var svårt. Inte speciellt rostig heller.
Tycker den var ganska trevlig att köra dessutom
Citera
2017-11-18, 21:41
  #11
Medlem
godboys avatar
I den prisklassen beror det mer på den individuella bilens skick än vilket märke du köper. Det TS bör tänka på är att köpa en så enkel bil så möjligt. Ingen extrautrustning (som ändå troligen krånglar).

Det du ska tänka på är att kolla upp ordentligt så att den är besiktigad ganska nyligen så du slipper det problemet. För då har du ju bil ett år framåt utan behöva tänka på den saken. Men kolla över bilen så noga du kan så att den inte är på väg att ramla isär. Dessutom, om möjligt vid provkörning, starta den kall och kör en bra bit i varierande hastigheter, se hur den beter sig vid både gaspådrag, normal körning, tomgång mm. Sen ska du ALDRIG ALDRIG lita på en säljare, särskilt inte i den prisklassen, dubbelkolla allt.

Sök gärna efter liknande trådar, finns dussintals här på forumet.
Citera
2017-11-18, 23:13
  #12
Medlem
Skattebrotts avatar
Leta efter ett bra tillfälle bara. Modell och märke spelar väldigt liten roll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback