Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-15, 12:58
  #1
Medlem
Universells avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/rek...oner-1.4833149

Citat:
Det som är mest slående är brotten som ökat, och de mest allvarliga av dessa är sexualbrotten

Citat:
Andelen som säger sig ha utsatts för dessa så kallade "brott mot enskild person" ligger på den högsta nivån hittills sedan mätningarna inleddes 2006

Citat:
Fjorton procent av kvinnor i åldern 16–24 år säger sig ha utsatts för sexbrott under fjolåret

Vad kan det här bero på? Inte bara den ökade befolkningsmängden väl?
Undersökningen vågade tydligen inte ta reda på detta? Kan det vara nåt anti-PK som är svaret?
Det här bidrar ju till att fler och fler börjar ta mediciner för depression, ångest, osv. Vad jag läste
senast så tar 1 miljon personer i Sverige medicin mot detta. Vad kostar den här
brottsökningen egentligen samhället? Har vi råd med detta?
Citera
2017-11-15, 14:43
  #2
Medlem
Europes avatar
Ska jag tolka det som att de feministiska PK-männen nu har hittat ut från sina kulturinstitutioner och tidningsredaktioner?

Nej, jag vet givetvis vad som sannolikast ligger bakom ökningen...

Jag noterar även att statens propagandabyrå Brå fortsätter att bita sig fast vid sin "ökad anmälningsbenägenhet"-berättelse, även om man garderar sig lite, då man nog inser att det kanske inte går att övertyga många om att benägenheten att berätta om brott man har utsatts för skulle dramatiskt öka från ena året till det andra. Speciellt som samma enkät avslöjar att många tydligen inte alls är så benägna att anmäla för att man anser att polisen ändå inte kommer att göra något åt det.

Man garderar sig även med det pliktskyldiga "det krävs mer forskning" för att få reda på vad ökningen beror på, bara för att det låter bra, trots att alla vi som har tagit del av svensk "kriminologi" vet att någon sådan empiriskt grundad forskning aldrig kommer att genomföras, eftersom det skulle riskera att leda till forskningsresultat som i mångas ögon motsäger den postmoderna berättelse som Brå och många av myndigheterna anlitade svenska "kriminologer" torgför. Det är som med den nu nästan 20 år långa kampanjandet kring varför den inom Europa till synes extremt höga nivån av våldtäktsanmälningar i Sverige lär p.g.a. skillnader i statistikinsamling, redovisning och definitioner vara missvisande när det gäller den faktiska mängden våldtäkter, men som hittills inte har lett till ett endaste forskningsprojekt där svenska kriminologer skulle faktiskt försöka använda sig av ursprungsdata från en rad europeiska länder under en viss tidsperiod för att försöka fastställa hur skillnaderna ser ut när statistiken görs jämförbar.

"Berättelsen" är allt för svenskarna, medan fakta, vetande och empiriskt grundad forskning saknar all relevans för dem. Sverige och svenskarna är verkligen ett skämt som aldrig upphör.
Citera
2017-11-15, 16:40
  #3
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ska jag tolka det som att de feministiska PK-männen nu har hittat ut från sina kulturinstitutioner och tidningsredaktioner?

Nej, jag vet givetvis vad som sannolikast ligger bakom ökningen...

Jag noterar även att statens propagandabyrå Brå fortsätter att bita sig fast vid sin "ökad anmälningsbenägenhet"-berättelse, även om man garderar sig lite, då man nog inser att det kanske inte går att övertyga många om att benägenheten att berätta om brott man har utsatts för skulle dramatiskt öka från ena året till det andra. Speciellt som samma enkät avslöjar att många tydligen inte alls är så benägna att anmäla för att man anser att polisen ändå inte kommer att göra något åt det.

Man garderar sig även med det pliktskyldiga "det krävs mer forskning" för att få reda på vad ökningen beror på, bara för att det låter bra, trots att alla vi som har tagit del av svensk "kriminologi" vet att någon sådan empiriskt grundad forskning aldrig kommer att genomföras, eftersom det skulle riskera att leda till forskningsresultat som i mångas ögon motsäger den postmoderna berättelse som Brå och många av myndigheterna anlitade svenska "kriminologer" torgför. Det är som med den nu nästan 20 år långa kampanjandet kring varför den inom Europa till synes extremt höga nivån av våldtäktsanmälningar i Sverige lär p.g.a. skillnader i statistikinsamling, redovisning och definitioner vara missvisande när det gäller den faktiska mängden våldtäkter, men som hittills inte har lett till ett endaste forskningsprojekt där svenska kriminologer skulle faktiskt försöka använda sig av ursprungsdata från en rad europeiska länder under en viss tidsperiod för att försöka fastställa hur skillnaderna ser ut när statistiken görs jämförbar.

"Berättelsen" är allt för svenskarna, medan fakta, vetande och empiriskt grundad forskning saknar all relevans för dem. Sverige och svenskarna är verkligen ett skämt som aldrig upphör.

Ja att "gardera sig" på det sättet du beskriver varendaste gång är att "fly sanningen"
Vi får väl hoppas det blir nån bättre utredning så småningom
Det kom fram lite mer information efter att artikeln uppdaterats:

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-1...ar-ny-toppniva

Citat:
Bara elva procent av de som utsatts för sexualbrott, oavsett allvarlighetsgrad, gör en polisanmälan

Detta var väl det du nämnde redan.

Citat:
– Tyvärr är jag inte förvånad över det, med tanke på den diskussion och debatt som varit under hösten. Det här är ett mycket större problem än vad jag tror att någon egentligen i vårt land kunnat förutse, säger han.

Man funderar lite på hur folk i allmänhet "hanterar" såna här undersökningar. Man får lite intrycket av att folk tycker det är en "hopplös situation" redan och att det helt enkelt bara förstärker den känslan hos dem

Man kan ju hoppas på att Agenda eller Opinion ska ta upp det här. Men det riskerar att bli samma
gamla veva igen, dvs de "kräver att poliserna jobbar mer effektivt" osv. Aldrig är det ett
knyst om politikernas "felval" under decennier
Kan dock leda till nåt intressant ändå till liten del, får hoppas på det bästa
Citera
2017-11-15, 16:57
  #4
Medlem
Brå förutspår ökningen redan i sin rapport 2005:17 ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet ” under sammanfattningen på sidan 11.

Citat:
Att överrisken för de utrikes födda har ökat beror inte på att vissa invandrargrupper i dag i större utsträckning är registrerade för brott än för 12 år sedan. Ökningen förklaras i stället i huvudsak av att antalet personer i Sverige som tillhör de flyktinggrupper, som redan i tidigare studier visat sig ha en särskilt hög överrisk, har ökat.

Det här är absolut, enligt min mening, den viktigaste orsaken till ökade brott i Sverige.

Gruppen överrepresenterade ökar i mängd.

Så enkelt är det.

Om en grupp är överrepresenterade med 23-gången i sexualbrottsstatistiken, vad tror du händer med antalet sexualbrott om gruppen fördubblas i storlek? Tredubblas?
Citera
2017-11-15, 17:08
  #5
Medlem
"Jag noterar även att statens propagandabyrå Brå fortsätter att bita sig fast vid sin "ökad anmälningsbenägenhet"-berättelse, även om man garderar sig lite, då man nog inser att det kanske inte går att övertyga många om att benägenheten att berätta om brott man har utsatts för skulle dramatiskt öka från ena året till det andra. Speciellt som samma enkät avslöjar att många tydligen inte alls är så benägna att anmäla för att man anser att polisen ändå inte kommer att göra något åt det."

Fantastiskt bra skrivet Europe
Citera
2017-11-15, 17:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
"Jag noterar även att statens propagandabyrå Brå fortsätter att bita sig fast vid sin "ökad anmälningsbenägenhet"-berättelse, även om man garderar sig lite, då man nog inser att det kanske inte går att övertyga många om att benägenheten att berätta om brott man har utsatts för skulle dramatiskt öka från ena året till det andra. Speciellt som samma enkät avslöjar att många tydligen inte alls är så benägna att anmäla för att man anser att polisen ändå inte kommer att göra något åt det."

Fantastiskt bra skrivet Europe

Fast #MeToo och liknande ökar ju säkert anmälningsbenägenheten dramatiskt. Det enda som förvånar mig är att inte fler "vanliga män" har åkt dit i #MeToo, men jag gissar att preskriptionstider och liknande spelar in.
Citera
2017-11-15, 17:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fast #MeToo och liknande ökar ju säkert anmälningsbenägenheten dramatiskt. Det enda som förvånar mig är att inte fler "vanliga män" har åkt dit i #MeToo, men jag gissar att preskriptionstider och liknande spelar in.

Tar gärna en källa på att "#MeToo och liknande ökar ju säkert anmälningsbenägenheten dramatiskt."
Det "fina" med NTU är att anmälningsbenägenheten inte spelar någon roll. det är "upplevd brott" som registreras. Oavhängig om brottet är anmäld eller ej.

Varför envisas någon fortfarande med att ökningen i t.ex. sexualbrott beror på ökad anmälningsbenägenhet, den myten är jo dödat totalt av bl.a. Brå.

https://minfil.org/bag1X4c5be/IMG_0504.png
Citera
2017-11-15, 17:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Tar gärna en källa på att "#MeToo och liknande ökar ju säkert anmälningsbenägenheten dramatiskt."
Det "fina" med NTU är att anmälningsbenägenheten inte spelar någon roll. det är "upplevd brott" som registreras. Oavhängig om brottet är anmäld eller ej.

Varför envisas någon fortfarande med att ökningen i t.ex. sexualbrott beror på ökad anmälningsbenägenhet, den myten är jo dödat totalt av bl.a. Brå.

https://minfil.org/bag1X4c5be/IMG_0504.png

Tafs sågs inte som kriminellt för 30 år sedan. Då var det inte ovanligt att se rundligt förfriskade killar dansa tryckare med näsan nere mellan tjejens brön.
Citera
2017-11-15, 18:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Tafs sågs inte som kriminellt för 30 år sedan. Då var det inte ovanligt att se rundligt förfriskade killar dansa tryckare med näsan nere mellan tjejens brön.
Vad har det med något att göra?
Vi snackar om nästan en fördubbling av sexualbrott sedan 2010, och mer än halvering av anmälningsbenägenheten. Sverige har aldrig varit mer otrygg, och värst går det ut över våra kvinnor.

Varför försöker du att fördumma debatten Manskahahusvagn? Varför försöker du att svepa sexualbrottsvågen under mattan?
Citera
2017-11-15, 18:31
  #10
Medlem
jack.danielss avatar
Ja....brotten har ökat och speciellt sexbrotten. Undrar vad det beror på? Är det dags att börja benämna en skyffel för en skyffel och en spade för en spade! Bägge två är redskap, men dom är fan inte lika mycket värda, dom har olika egenskaper. Jaja det har gått så långt numer att man bara kan skratta åt eländet och PK etablissemangets krystade förklaringsmodeller. Dock är det synd om tjejerna som råkar ut för våldtäkt.....det borde vara hela samhällets skyldighet att ta hand om våra kvinnor!
Citera
2017-11-15, 18:37
  #11
Medlem
Joakim Lamotte utmanar Henrik Schyffert på sin facebooksida:
Citat:
Till Henrik Schyffert.
Idag kom Brottsförebyggande rådets senaste undersökning om brottsutvecklingen i Sverige. Den visar en dramatisk utsatthet för brott. Aldrig sedan undersökningen startade har utsattheten för brott varit så hög som idag. Värst är det för kvinnor som utsätts för sexualbrott.
Samtidigt åker Henrik Schyffert runt med turnén ”Var inte rädda” och tjänar miljontals kronor på att berätta att Sverige aldrig varit tryggare.
Jag utmanar härmed dig Henrik Schyffert på debatt om utvecklingen i Sverige. Det är dags att du slutar ljuga för människor.
Sprid detta om ni vill se den debatten!
https://www.facebook.com/joakim.lamo...0yBdIw&fref=nf

Så får vi se om snöbollen börjar att rulla.

Sexualbrotten ökar, gruppen extremt överrepresenterade ökar, you do the math
Citera
2017-11-15, 18:39
  #12
Medlem
Knappt några medier som tagit upp denna rapport från BRÅ. Vilka hycklare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback