Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-15, 10:39
  #1
Medlem
Vad säger ni om man ska köpa något i Göteborg eller ska vänta till nästa år?
Citera
2017-11-15, 11:01
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohasho
Vad säger ni om man ska köpa något i Göteborg eller ska vänta till nästa år?

Ingen vet. Det är det enda svaret.

Det du bör tänka på är hur länge du ska bo. Att tajma marknaden är i stort sett omöjligt.

Avslutar med ett relevant citat:

Citat:
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch
Citera
2017-11-15, 11:13
  #3
Medlem
Hamsterbolls avatar
I attraktiva och trygga områden som Örgryte kommer priserna öka. I otrygga områden som Angered och centrum kommer priserna sjunka.
Citera
2017-11-15, 12:13
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
I attraktiva och trygga områden som Örgryte kommer priserna öka.

Det vet du inte. Du gissar bara, som alla andra.
Citera
2017-11-21, 14:58
  #5
Medlem
Tack för eran svar
Citera
2017-11-22, 09:11
  #6
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
I attraktiva och trygga områden som Örgryte kommer priserna öka. I otrygga områden som Angered och centrum kommer priserna sjunka.

Det är ju på sätt och vis än mer otryggt att köpa i Örgryte än i Angered. Angered vet vi var det ligger statusmässigt idag (även om det givetvis skiljer sig mycket mellan områden även där) och där lär det sannerligen inte gå ner.

Allt är givetvis spekulationer men Örgryte är svindyrt idag och får givetvis svårt att stiga lika fort procentuellt över tid, Angered (och liknande områden) försöker många bostadsbolag etc rusta upp nu och det ökar givetvis värdet om än inte till Örgryte-nivåer.

Sedan är ju "centrum" så diffust att det är omöjligt att kommentera.
Citera
2017-11-22, 11:38
  #7
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju på sätt och vis än mer otryggt att köpa i Örgryte än i Angered. Angered vet vi var det ligger statusmässigt idag (även om det givetvis skiljer sig mycket mellan områden även där) och där lär det sannerligen inte gå ner.

Allt är givetvis spekulationer men Örgryte är svindyrt idag och får givetvis svårt att stiga lika fort procentuellt över tid, Angered (och liknande områden) försöker många bostadsbolag etc rusta upp nu och det ökar givetvis värdet om än inte till Örgryte-nivåer.

Sedan är ju "centrum" så diffust att det är omöjligt att kommentera.
Folk kommer alltid vilja bo centralt så det är betydligt säkrare mot en krasch än ytterområden som Angered. När(om?) bostadsbristen försvinner så kommer ju efterfrågan på lägenheter i sämre områden försvinna helt rentav. Miljonprogrammet kommer ju aldrig ses som fint även om de mot förmodan skulle ta sig bort från problemen och jag har väldigt svårt att se hur en lägenhet så pass långt ifrån stan skulle kunna stiga mycket i pris.

Örgryte har jag i princip noll koll på, men nog finns det "finare" områden som inte direkt ligger överdrivet bra till geografiskt som känns relativt osäkra som investering också.

Centrala hisingen har stigit rejält t.ex om jag inte är helt borta, där har man ett område som ligger relativt bra till geografiskt men tidigare inte haft någon status att snacka om alls. Mycket intressanta projekt på gång också som gynnar området.
Citera
2017-11-22, 17:00
  #8
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Folk kommer alltid vilja bo centralt så det är betydligt säkrare mot en krasch än ytterområden som Angered. När(om?) bostadsbristen försvinner så kommer ju efterfrågan på lägenheter i sämre områden försvinna helt rentav. Miljonprogrammet kommer ju aldrig ses som fint även om de mot förmodan skulle ta sig bort från problemen och jag har väldigt svårt att se hur en lägenhet så pass långt ifrån stan skulle kunna stiga mycket i pris.

Örgryte har jag i princip noll koll på, men nog finns det "finare" områden som inte direkt ligger överdrivet bra till geografiskt som känns relativt osäkra som investering också.

Centrala hisingen har stigit rejält t.ex om jag inte är helt borta, där har man ett område som ligger relativt bra till geografiskt men tidigare inte haft någon status att snacka om alls. Mycket intressanta projekt på gång också som gynnar området.
Vad som inte gynnar området eller gatubilden är alla muslimkärringar som går runt där.
Steg av bussen vid Vågmästaren för ett tag sedan, det kändes som att varannan person man såg var ett muslimskt tält.
Det är väl så det kommer se ut i Gamlestan också sen, fint på ytan men en väldans massa pack i rörelse.
Citera
2017-11-23, 07:57
  #9
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Folk kommer alltid vilja bo centralt så det är betydligt säkrare mot en krasch än ytterområden som Angered. När(om?) bostadsbristen försvinner så kommer ju efterfrågan på lägenheter i sämre områden försvinna helt rentav. Miljonprogrammet kommer ju aldrig ses som fint även om de mot förmodan skulle ta sig bort från problemen och jag har väldigt svårt att se hur en lägenhet så pass långt ifrån stan skulle kunna stiga mycket i pris.

Örgryte har jag i princip noll koll på, men nog finns det "finare" områden som inte direkt ligger överdrivet bra till geografiskt som känns relativt osäkra som investering också.

Centrala hisingen har stigit rejält t.ex om jag inte är helt borta, där har man ett område som ligger relativt bra till geografiskt men tidigare inte haft någon status att snacka om alls. Mycket intressanta projekt på gång också som gynnar området.

Givetvis kommer city vara dyrare än förorterna likt Angered.
Dock tror jag dels inte bostadsbristen försvinner inom överskådlig framtid och i takt med att det rustas upp i miljonprogrammet kommer värdet öka där. Det jag tror kommer ske är att priserna därute stiger snabbare procentuellt än vad dom kommer göra i staden där snart smärtgränsen är nådd.

Det innebär inte att det är billigt eller dåligt att köpa centralt men är det en procentuell vinst på pengarna man är ute efter tror jag mer att det kommer ske i andra områden än svindyra "centrum". Dessutom är som sagt begreppet "centrum" rätt stort.

Hisingen är alltid Hisingen och bara det kommer göra att priserna hålls nere en del. Givetvis finns det fina områden där med utåt villaförorterna till men snackar vi "spårvagns-sträckan" kommer den ha svårare att resa sig upp än vad det tidigare exemplet Angered kommer ha.
Citera
2017-11-23, 23:00
  #10
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Vad som inte gynnar området eller gatubilden är alla muslimkärringar som går runt där.
Steg av bussen vid Vågmästaren för ett tag sedan, det kändes som att varannan person man såg var ett muslimskt tält.
Det är väl så det kommer se ut i Gamlestan också sen, fint på ytan men en väldans massa pack i rörelse.
Visst är det så i dagsläget. Gatubilden är ju inget vidare än, men det ligger bra till med kommunikationer och det är ju knappast pack som flyttar in i lägenheterna heller. De äldre husen rustas upp rejält osv också. Gamlestan är ju ett liknande område, ser inget vidare ut än men det byggs där och det ligger bra till med kollektivtrafiken osv.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Givetvis kommer city vara dyrare än förorterna likt Angered.
Dock tror jag dels inte bostadsbristen försvinner inom överskådlig framtid och i takt med att det rustas upp i miljonprogrammet kommer värdet öka där. Det jag tror kommer ske är att priserna därute stiger snabbare procentuellt än vad dom kommer göra i staden där snart smärtgränsen är nådd.

Det innebär inte att det är billigt eller dåligt att köpa centralt men är det en procentuell vinst på pengarna man är ute efter tror jag mer att det kommer ske i andra områden än svindyra "centrum". Dessutom är som sagt begreppet "centrum" rätt stort.

Hisingen är alltid Hisingen och bara det kommer göra att priserna hålls nere en del. Givetvis finns det fina områden där med utåt villaförorterna till men snackar vi "spårvagns-sträckan" kommer den ha svårare att resa sig upp än vad det tidigare exemplet Angered kommer ha.
Jag tror förorterna har många år kvar innan de blir rumsrena överhuvudtaget och att vi antagligen har genomlevt en krasch eller två på bostadsmarknaden innan det sker. Först måste ställen som Centala hisingen och gamlestan bli lite mer rumsrena t.ex innan vi kan börja snacka om Angered, Bergsjön och Biskop. Centrala hisingen har ju även linbanan på ingång, för jag kan defintivt hålla med om att spårvagnslinjen är sunkig. Bara att jämföra den med 16-bussen som kör Norra älvstranden, båda är hisingen men helt annat folk. Däremot ser jag verkligen inte varför Angereds sidan skulle resa sig mer än Biskop. Biskop känns bättre redan i dagsläget om frågar mig, och rent geografiskt sett ligger väl t.ex Vårväderstorget betydligt närmare stan än Angered gör?

Och som sagt, en krasch kommer fullständigt krossa dagens priser det är i förorterna men inte alls krossa priserna i de attraktivare områdena på samma sätt. Det har historien visat. Visst finns det luftslotts områden så klart, men jag tror man sitter betydligt säkrare med en lägenhet i Linné och Vasa än i någon förort sett till möjlig tillväxt/förlust i %.
__________________
Senast redigerad av Dirty. 2017-11-23 kl. 23:09.
Citera
2017-11-23, 23:29
  #11
Medlem
Kuypers avatar
Avvakta utvecklingen, råder stor osäkerhet på bostadsmarknaden just nu.
Personligen tror jag priserna kommer vara relativt oförändrade tills det stora raset kommer nästa höst.
Citera
2017-11-27, 19:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Givetvis kommer city vara dyrare än förorterna likt Angered.
Dock tror jag dels inte bostadsbristen försvinner inom överskådlig framtid och i takt med att det rustas upp i miljonprogrammet kommer värdet öka där. Det jag tror kommer ske är att priserna därute stiger snabbare procentuellt än vad dom kommer göra i staden där snart smärtgränsen är nådd.

Det har dom redan gjort i flera år nu faktiskt, procentuellt har bostadspriserna fullständigt löpt amok ute i förorterna, från väldigt låga nivåer skall dock sägas. I sydväst(Tynnered-ädelstensgatorna) finns det till och med exempel på små bostadsrätter som sålts för över 40k per m2.

Jag tror inte bostadspriserna kommer öka speciellt mycket de närmaste åren i några områden, om dom ökar alls, så köp bostäder som ni vill och kan tänka er att bo i över åtminstone en konjunkturcykel >5 år.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-27 kl. 19:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback