Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 00:11
  #805
Avstängd
Fiskstims avatar
Vem är pappan till barnet? Mörkar föräldrarna något? Familjehemligheter?
Familjen är ju helsvensk ser ur att ha god ekonomi och stort umgänge .
Citera
2017-12-04, 01:19
  #806
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Varför tror alla att hennes moderkaka inte släppte...?!

Mer troligt är väl att hon bara slet av navelsträngen, utan att förstå att hon måste stoppa blodflödet genom att snöra av stumpen på sig själv....(och barnet, för att det inte hemler ska förblöda... men det var uppenbarligen ointressant i hennes läge)
Eftersom det var blod överallt i lägenheten, har hon väl knallat runt överallt ett bra tag, för att sedan svimma av blodförlusten.

Min stora fråga, förutom VARFÖR barnet skulle dödas, är varför i all världen människan inte ringde efter hjälp alls...?!
Trodde hon att hon skulle kunna göra sig av med barnet utan att mamma och pappa skulle märka något...?

Tror och tror?
Det gör väl du med, men tror mer på att det med navelsträngen hänt?
Är hon så dum att hon inte klippt navelsträngen, så fattade hon väl inte heller att moderkakan ska födas ut efter födseln? Åtminstone hade min moderkaka svårt att lossna, så fler barnmorskor hängde på mig för att livmodern skulle dra ihop sig och stöta ut moderkakan, så det är ju inte helt ovanligt med att moderkakan inte kommer ut, och knappast heller i hennes förvirrande tillstånd, sen kan det ju ha varit både och som hände, eller hur? Men kommer moderkakan ut så borde hon väl sluta blöda trots att hon ej snört av navelsträngen, stumpen (navelsträngen) satt kvar men moderkakan hade kommit ut, eller hur menar du?
Sen borde inte barnet ha förblött snabbt om hon slitit av navelsträngen?
Jag tror att barnet skrek och att det var därför hon använde skärpet för att tysta det.
Hur hon tänkte kommer vi nog aldrig få veta, men konstigt är det.
Och åtminstone hennes pappa verkar konstig, skriver på FB som om inget har hänt.
Men man regerar väl olika på sorg?
__________________
Senast redigerad av rubin22 2017-12-04 kl. 01:39.
Citera
2017-12-04, 01:21
  #807
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Vet inte om det har framkommit här men skärpet skall tydligen tillhöra en badrock. Alltså ingen livrem det gäller. Detta enligt insider info.
Nej jag tror inte det framkommit, men att det är ett sånt skärp låter ju mest troligt.
Då det var morgon och hon kanske bar morgonrock då hon började få värkar.
Citera
2017-12-04, 13:35
  #808
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Varför tror alla att hennes moderkaka inte släppte...?!

Mer troligt är väl att hon bara slet av navelsträngen, utan att förstå att hon måste stoppa blodflödet genom att snöra av stumpen på sig själv....(och barnet, för att det inte hemler ska förblöda... men det var uppenbarligen ointressant i hennes läge)
Eftersom det var blod överallt i lägenheten, har hon väl knallat runt överallt ett bra tag, för att sedan svimma av blodförlusten.

Min stora fråga, förutom VARFÖR barnet skulle dödas, är varför i all världen människan inte ringde efter hjälp alls...?!
Trodde hon att hon skulle kunna göra sig av med barnet utan att mamma och pappa skulle märka något...?

Man sliter inte av någon navelsträng.
Citera
2017-12-04, 13:54
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej jag tror inte det framkommit, men att det är ett sånt skärp låter ju mest troligt.
Då det var morgon och hon kanske bar morgonrock då hon började få värkar.

Någon i tråden har tidigare försökt tänka sig in i ett scenario och föreslagit just att ett skärp till en badrock som hängde i badrummet använts. Verkade troligt.
Citera
2017-12-04, 14:55
  #810
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kvinnor har fött barn i alla tider. Man är inte 100% oförmögen under en förlossning. Jag tror inte denna kvinna ville ha någon hjälp eftersom hon lyckades lägga barnet i handfatet utan att påkalla hjälp. Men å andra sidan så vet man ju inte om mobilen var utan ström. Men skärpet runt barnets hals är illavarslande men det finns ju en liten möjlighet att hon ville hjälpa barnet att komma ut med hjälp av skärpet som jag gissar är ett skärp till en badrock som hängt i närheten.
Sen är det nog lite mer avgörande också hur hårt åtdraget skärpet var när barnet hittades i handfatet. Satt det hårt så får det nog tolkas som att det inte fanns någon önskan att rädda barnet.

Jag gissade i ett tidigare inlägg att det skulle vara ett skärp från en badrock som kanske fanns i badrummet. Nära till hands eller om hon hade rocken på sej som en annan föreslog. Hur som helst så är det väldigt tragiskt och jag önskar att både mor och barn vilar i frid.
Citera
2017-12-05, 03:14
  #811
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskstim
Vem är pappan till barnet? Mörkar föräldrarna något? Familjehemligheter?
Familjen är ju helsvensk ser ur att ha god ekonomi och stort umgänge .

Man kan ju tycka att de borde ha kollat detta, alltså barnets DNA?
För är det en släkting, så kan det ju vara ett motiv?
Citera
2017-12-05, 11:28
  #812
Medlem
Shortnitros avatar
Osäker på om någon nämnt det tidigare. Men en våldtäkt kan ju vara en anledning till att en döljer en graviditet (eftersom nu inte familjen visste om graviditeten)
Citera
2017-12-05, 18:51
  #813
Medlem
lindblomsgröns avatar
Har begravningen varit? o är det ingen här som var bekant eller har bekantas bekanta som kan tala om hur hemligt det var med barnet o hur hon funderade kring det?
Citera
2017-12-05, 19:18
  #814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Här står det tydligt att det är 70 års sekretess. Inte 70 år efter att någon har dött. Ring och fråga dem om du inte förstår.
http://stadsarkivet.stockholm.se/all...t-aktmaterial/

Här är texten du länkar till:

"Sekretessprövning

Vi gör alltid en sekretessprövning innan handlingarna lämnas ut. Det är 70 års sekretess i det sociala aktmaterialet. Du får i allmänhet ta del av de uppgifter som rör dig. Många akter innehåller uppgifter om flera personer som föräldrar och syskon. Vi stryker känsliga uppgifter för att ingen annan ska lida men av att uppgifter om dem röjs. Sekretessen kan hävas om närstående som nämns i akten ger sitt tillstånd."

Jag tror att det är bättre om du själv ringer och ber dem förklara för dig vad "sociala aktmaterialet" är för något. Du kan få ut material om dig själv, men endast under mycket särskilda omständigheter om t.ex. dina föräldrar och dina syskon. Sista meningen i texten betyder att d kan få ut din mors förlossningsjournal när hon födde dig om du får din mors tillstånd. (Skriftligt). Det smidigaste är i sådana fall att din mor själv begär ut sin journal och räcker över den till dig. För medicinska journalhandlingar råder väldigt speciella krav, då anteckningarna kan vara sekretessbelagda även för patienten själv. Enda möjligheten kan ibland, för just psykiatriska journaler, vara att begära tillstånd av Socialstyrelsens rättsliga råd. När det gäller medicinska journaler för föräldrarna så kan det vara mycket personliga fenomen som varken mor eller far vill att barnen ska känna till. Men, som sagt den delen av förlossningsjournalen som rör din egen födsel och som kallas "barnjournalen" så är den tillgänglig för dig själv. Och, som sagt, sekretessen för de medicinska handlingarna är 70 år. Dödsorsaken för det döda barnet kan bli tillgänglig först år 2087. Dödsorsaken för den unga kvinnan har åklagaren, tillsammans med hennes föräldrar troligen, har offentliggjorts i rättsläkarens slutsatser. Barnet är naturligtvis också obducerat och ett intyg finns om dödsorsaken. De anhöriga har för både mor och barn fått läkarintyg att de kan begravas.
Citera
2017-12-23, 21:32
  #815
Medlem
Här var det locket på. Begravning och hyllning för AS, men inte ens en textrad för att hylla det lilla barnet.
Detta gör att vidrigheten i det hela, fortsätter... AS förnekade och mördade den lilla och morföräldrarna fortsätter i samma anda: ”du är inget värd”.
Fy fan!
Citera
2017-12-24, 04:41
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Här var det locket på. Begravning och hyllning för AS, men inte ens en textrad för att hylla det lilla barnet.
Detta gör att vidrigheten i det hela, fortsätter... AS förnekade och mördade den lilla och morföräldrarna fortsätter i samma anda: ”du är inget värd”.
Fy fan!

Håller med,föräldrarna och systern tycks leva i total förnekelse,kanske inte så konstigt att AS mördade babyn och sedan tog sitt eget liv.
Hennes familj levde i tysthetskulturen,hon hade antagligen inget stöd att vänta från dem,jäkligt sorgligt allt ihop.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback