Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 11:13
  #733
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom är förmodligen i chocktillstånd och att då fundera på om det mördade barnet ska kallas för Moa eller Melker är nog för mycket begärt. Men jag känner naturligtvis starkt för det oskyldiga barnet.

Jag gick en kurs i krishantering i ett jobb jag hade. Den som höll i kursen kom från ett stort företag med vana av dödsfall och personskador bland personal. Hon sa att den som aldrig varit med om något dramatiskt många gånger reagerade väldigt häftigt på en kris som kanske ”bara” involverade skador på föremål, medan den som varit med om svåra saker privat eller på jobbet ofta behöll lugnet i en situation som innebar död och svåra skador.

Det stämmer kanske inte alltid det hon sa, men min hypotes är att den här familjen inte hanterat svåra saker tidigare. I min familj och släkt har vi gjort det ett flertal gånger och det finns alltid någon som håller huvudet kallt och formaterar styrkorna och organiserar saker. Vi skulle förmodlgen enats om ett släktnamn, t ex mellannamnet på en nära familjemedlem och kört på det. Men som du säger - de är i chock. Fast de har säkert fått hjälp från präst/diakon/kristeam samt Fonus. Någon av dem måste definivt ha pratat om vad man ska göra med bebisen och tillåt mig tvivla på att de alla tyckt att man ska handskas med frågan om bebisen som familjen gjort, dvs som att den inte finns.
Citera
2017-11-23, 11:13
  #734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner


Lägger till detta i trådstarten.

/Mod

Kan äktheten garanteras?
Citera
2017-11-23, 11:31
  #735
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Kan äktheten garanteras?

Egentligen får inte moderatorsinlägg kommenteras och man får som regel en varning för det. Men jag tillåter det för den här gången pga allmänintresset.

Nej, men jag har pratat med ett av de mer erfarna modsen som tyckte vi skulle lägga bilden i trådstarten. Där får den ligga till motsatsen bevisats eller till vi tar ett annat beslut.

Diskussioner kring om det är rätt eller fel att lägga den i trådstarten tas INTE i tråden utan via pm med mig. Diskussioner däremot om äktheten och försök att bevisa att det är en äkta eller oäkta journalantecning FÅR ABSOLUT tas i tråden. Så undersök gärna bilden. Tänk då på 1.06.

Inga kommentarer i tråden till detta moderatorsinlägg utan skicka pm istället!

/Mod
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-11-23 kl. 12:06.
Citera
2017-11-23, 13:19
  #736
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Tack för att du delar med dig infon, och därmed bekräftar den i mitt tycke seriösa Picasso2 tidigare uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vem som helst som vet hur det ska se ut kan knacka ihop det där i powerpoint på fem minuter. Bevisvärdet är noll.
Jag har svårt att förstå din agenda, och förmodar att du inte enbart "trollar"? (OBS! Retorisk fråga!)

Att någon skulle ägna tid och kraft till att bearbeta och förfalska liknande information är en konspirationsteori som får mig att "dra på smilbanden" i denna annars så oerhört tragiska tråd.
Citera
2017-11-23, 16:25
  #737
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Jag har svårt att förstå din agenda, och förmodar att du inte enbart "trollar"? (OBS! Retorisk fråga!)

Att någon skulle ägna tid och kraft till att bearbeta och förfalska liknande information är en konspirationsteori som får mig att "dra på smilbanden" i denna annars så oerhört tragiska tråd.

Vad som gör att jag tror det är äkta är att det är skrivet på sjukhussvenska. Skickliga bildförfalskare kan sällan skriva på det viset eftersom de ofta är datanördar eller 3D-grafiker och inte har jobbat med journalföring.
Citera
2017-11-23, 16:37
  #738
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad som gör att jag tror det är äkta är att det är skrivet på sjukhussvenska. Skickliga bildförfalskare kan sällan skriva på det viset eftersom de ofta är datanördar eller 3D-grafiker och inte har jobbat med journalföring.
En vän till mig med lång erfarenhet inom vårdsektorn har bekräftat att uttryckssättet sannolikt verkar helt autentiskt.
Kort, koncist men ändå tydligt bekräftande av det mest väsentliga för exempelvis komplettering av journalanteckningar m.m.
Citera
2017-11-23, 16:39
  #739
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad som gör att jag tror det är äkta är att det är skrivet på sjukhussvenska. Skickliga bildförfalskare kan sällan skriva på det viset eftersom de ofta är datanördar eller 3D-grafiker och inte har jobbat med journalföring.

Håller med. Ordet ”fallrisk” är knappast ett ord en datanörd skulle tänka på men som är viktigt inom vård och omsorg.
Citera
2017-11-23, 16:46
  #740
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
En vän till mig med lång erfarenhet inom vårdsektorn har bekräftat att uttryckssättet sannolikt verkar helt autentiskt.
Kort, koncist men ändå tydligt bekräftande av det mest väsentliga för exempelvis komplettering av journalanteckningar m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med. Ordet ”fallrisk” är knappast ett ord en datanörd skulle tänka på men som är viktigt inom vård och omsorg.


Ja, det är just korta och tydliga språket och såna detaljer som ”fallrisk” och ”allergi”som får mig att se äktheten. Jag är så klart öppen för andra alternativ, men i nuläget finns inget som får mig att tro att det är en förfalskning
Citera
2017-11-24, 09:51
  #741
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Du är inte så hemma på det här med informationsinhämtning eller hur? Dödsannonsen finns visst där, om man bara klickar på rätt rubrik i menyraden.

Annonsen kommer att publiceras den 28,e i både Miit i och DN.

Vad som förvånar mig är dock detta totala mörker vad gäller barnet. Det är som om det aldrig funnits. Familjen beter sig som strutsar och stoppar huvudet i sanden som om de bara vill att problemet barnet ska förssvinna om man låtsas att det inte funnits. Verkar väldigt skruvat! Vad finns egentligen under ytan i den där familjen?
Kanske var det en liten mörk rackare som någon varit inne på tidigare, ett oönskat barn helt enkelt?
Att barnet inte nämns i dödsannonsen är absurt.
Citera
2017-11-24, 10:11
  #742
Medlem
Bergreses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det är just korta och tydliga språket och såna detaljer som ”fallrisk” och ”allergi”som får mig att se äktheten. Jag är så klart öppen för andra alternativ, men i nuläget finns inget som får mig att tro att det är en förfalskning
De skriver om blod i lägenheten, men inget om blodet på kvinnan (dvs enkla iakttagelser om blodets ursprung och misstanke om exempelvis cirkulationssvikt som följd av blodförlust). Inte heller antecknar man något om moderkaka, navelsträng och sådant på barnet. Bara att det är livlöst kallt. Känns riktigt taffligt.

En faktor att beakta är att spädbarnet rimligen gallskrikit påträngande, ihålligt och hjärtskärande. Det kan skapa en panik hos någon som själv genomgår en mycket svår kris och är chockad.
Citera
2017-11-24, 10:21
  #743
Medlem
laffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad som gör att jag tror det är äkta är att det är skrivet på sjukhussvenska. Skickliga bildförfalskare kan sällan skriva på det viset eftersom de ofta är datanördar eller 3D-grafiker och inte har jobbat med journalföring.


Har själv skrivit in patienter och det är såhär det ser ut i datorn då. Med andra ord lätt att ordna..innan det skall sparas! Går inte att se att denna inskrivning är sparad utan kan lika gärna vara enkelt ifylld och sen raderad!

Tvivlar dock på att någon roar sig med detta!
Citera
2017-11-24, 15:57
  #744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med. Ordet ”fallrisk” är knappast ett ord en datanörd skulle tänka på men som är viktigt inom vård och omsorg.


Det är äkta.
Jag kan garantera att det är äkta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback