Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 09:08
  #1
Medlem
Ska för första gången åka till Asien under en månad. Jag har grovplanerat en rutt och tänkte om någon vill ge lite tips/synpunkter på den:

Hanoi 6 dagar (2 heldagar i Sapa & 2 dagar Halong Bay)
Flyg till HCM med en övernattning för att sen fortsätta till Koh Rong med buss
Koh Rong 3-4 dagar
Vidare mot Siem Reap med ett stopp i PP för S-21 & Dödens fält
Siem Reap 3-4 dagar
Sen buss till Bangkok och sen vidare mot Koh Samui & Koh Pangan där jag stannar en vecka ungefär.

Synpunkter? Något jag missar?
En fråga också, hur viktigt är det egentligen med utresebiljett från Vietnam?

Tacksam för svar!
Citera
2017-11-15, 09:31
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Utresebiljett är krav för att kontrollanten ska godkänna ditt visum när du landar i Hanoi.

Eftersom du vill se dödens fält rekommenderar jag Cu Chi när du ändå är i Saigon, så kan du skjuta lite M16, kräla i tunnlar och äta rötter
Citera
2017-11-15, 13:11
  #3
Medlem
Bbobis avatar
Vad ska du göra i siem reap 4 dagar?

Skulle nog lägga ett par av dom dagarna på någon av de andra orterna.

Siem reap som är helt invaderat av turister är man väl bara till för att spendera en heldag runt angkor wat?
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-11-15 kl. 13:15.
Citera
2017-11-15, 13:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Utresebiljett är krav för att kontrollanten ska godkänna ditt visum när du landar i Hanoi.

Eftersom du vill se dödens fält rekommenderar jag Cu Chi när du ändå är i Saigon, så kan du skjuta lite M16, kräla i tunnlar och äta rötter

Billigare att skjuta i PP
Citera
2017-11-15, 14:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad ska du göra i siem reap 4 dagar?

Skulle nog lägga ett par av dom dagarna på någon av de andra orterna.

Siem reap som är helt invaderat av turister är man väl bara till för att spendera en heldag runt angkor wat?

Jag läste någonstans att man bör vara minst 3 dagar i Siem Reap för att hinna uppleva dem bästa tempel. Men det kanske är för mycket?

Några frågor till:
Enligt rutten kommer vi vara i Siem Reap under nyår. Kan det vara roligt eller ska man försöka styra om?
Kan man räkna med att bussar/tåg och sånt går som vanligt även om det är Jul/Nyår?
Citera
2017-11-15, 14:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Utresebiljett är krav för att kontrollanten ska godkänna ditt visum när du landar i Hanoi.

Eftersom du vill se dödens fält rekommenderar jag Cu Chi när du ändå är i Saigon, så kan du skjuta lite M16, kräla i tunnlar och äta rötter :)

Tack för svar. Det är nog bäst att boka det i förväg då :)
Citera
2017-11-15, 17:35
  #7
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals179
Jag läste någonstans att man bör vara minst 3 dagar i Siem Reap för att hinna uppleva dem bästa tempel. Men det kanske är för mycket?

Några frågor till:
Enligt rutten kommer vi vara i Siem Reap under nyår. Kan det vara roligt eller ska man försöka styra om?
Kan man räkna med att bussar/tåg och sånt går som vanligt även om det är Jul/Nyår?

Orkar ni med mer än en heldag med att kolla på gamla stenar, alltså att ni är otroligt intresserade så kan man spendera en jäkla lång tid om man vill. Men dom populäraste hinner man med på en halvdag. Jag tog en tuktuk och kollade på dom 5 populäraste. Han släppte av mig och väntade vid varje.

Jag menar inte att förminska upplevelsen och det går ju att få en guidad tur om man är intresserad men för mig personligen räckte en dag.

Sådana där historier är ofta kryddade av att personen vill låta lite mer speciell än dom andra genom att verkligen ha spenderat tre dagar och tittat på varenda lilla sak.

Men du vet bäst hur intresserad du är.

Sen var inte stan allt för rolig jämfört med dom andra ställena du ska till. Siem reap är kambodjas turist-mecka.

Vet inte hur nyår spelar in med bussar men tvivlar på att dom sluta gå.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-11-15 kl. 17:37.
Citera
2017-11-15, 17:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals179
Ska för första gången åka till Asien under en månad. Jag har grovplanerat en rutt och tänkte om någon vill ge lite tips/synpunkter på den:

Hanoi 6 dagar (2 heldagar i Sapa & 2 dagar Halong Bay)
Flyg till HCM med en övernattning för att sen fortsätta till Koh Rong med buss
Koh Rong 3-4 dagar
Vidare mot Siem Reap med ett stopp i PP för S-21 & Dödens fält
Siem Reap 3-4 dagar
Sen buss till Bangkok och sen vidare mot Koh Samui & Koh Pangan där jag stannar en vecka ungefär.

Synpunkter? Något jag missar?
En fråga också, hur viktigt är det egentligen med utresebiljett från Vietnam?

Tacksam för svar!

Varför HCM-Koh Rong-PP? Känns som en rejäl omväg. Skulle aldrig vilja åka buss HCM-Koh Rong i ett svep. Kör HCM-PP-Koh Rong och flyg sedan från Koh Rong/SHV till Siem Reap. Och max två heldagar i Siem Reap, mer behöver du inte om du inte är rejält historieintresserad.
Citera
2017-11-16, 08:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Orkar ni med mer än en heldag med att kolla på gamla stenar, alltså att ni är otroligt intresserade så kan man spendera en jäkla lång tid om man vill. Men dom populäraste hinner man med på en halvdag. Jag tog en tuktuk och kollade på dom 5 populäraste. Han släppte av mig och väntade vid varje.

Jag menar inte att förminska upplevelsen och det går ju att få en guidad tur om man är intresserad men för mig personligen räckte en dag.

Sådana där historier är ofta kryddade av att personen vill låta lite mer speciell än dom andra genom att verkligen ha spenderat tre dagar och tittat på varenda lilla sak.

Men du vet bäst hur intresserad du är.

Sen var inte stan allt för rolig jämfört med dom andra ställena du ska till. Siem reap är kambodjas turist-mecka.

Vet inte hur nyår spelar in med bussar men tvivlar på att dom sluta gå.

Skulle väl inte säga att det är superintressant med tempel. Så max 2 dagar borde ju räcka då.

Tackar så mycket för info!
Citera
2017-11-16, 08:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam

Varför HCM-Koh Rong-PP? Känns som en rejäl omväg. Skulle aldrig vilja åka buss HCM-Koh Rong i ett svep. Kör HCM-PP-Koh Rong och flyg sedan från Koh Rong/SHV till Siem Reap. Och max två heldagar i Siem Reap, mer behöver du inte om du inte är rejält historieintresserad.

Blir nog att vi flyger mestadels. Kollade priserna och det känns värt det med tanke på den tiden man sparar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2890372

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback