Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-16, 15:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icenberg
Tack! Mycket bra tips! Men behövs det verkligen K-modeller? Klarar jag mig inte bra långt utan att överklocka ändå?

Ska du lägga 20k på en dator är det dumt att snåla på processorn.

Rekommenderar att du gör lite egen research på youtube/reddit (buildapc)/diverse hemsidor, även om du får konkreta tips här så tycker jag att du borde lägga ner lite mer tid själv när du gör en så stor investering. Har du skärm eller ska den ingå i budgeten t ex? För övrigt tycker jag allt x12 skriver låter väldigt sunt, du behöver inte 32 gig minne t ex.
Citera
2017-11-16, 15:49
  #14
Medlem
Okej så nu har gjort lite förändringar i listan. Att överklocka grejer vet jag inte om det är så nödvändigt? Kan man komma ner 2-3000kr i pris men ändå få en likvärdig slutprodukt? Hojta till vad man kan byta ut i så fall, och mot vad?

https://www.dustinhome.se/favorites/index/8199672?
__________________
Senast redigerad av Icenberg 2017-11-16 kl. 16:26.
Citera
2017-11-16, 16:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icenberg
Okej så nu har gjort lite förändringar i listan. Att överklocka grejer vet jag inte om det är så nödvändigt? Kan man komma ner 2-3000kr i pris men ändå få en likvärdig slutprodukt? Hojta till vad man kan byta ut i så fall, och mot vad?

https://www.dustinhome.se/favorites/index/8199672?

Nu har du ett moderkort som stödjer överklockning men fortfarande inte en processor som gör det, jag ser det som en investering iom att du kan överklocka processorn i framtiden när du kanske upgraderar grafikkortet. Då behöver du inte köpa nytt moderkort+processor+minne utöver grafikkortet för att undvika att processorn blir en flaskhals.

Windows kan du få gratis om du studerar via Microsoft Imagine. Rekommenderar som sagt att du gör lite mer research utanför flashback på de delar av internet som är mer dedikerade till just datorbyggande. Och jämför priserna på prisjakt/tom utanför Sverige, jag sparade mycket på att få en del skickad från tyskland när jag byggde senast.
Citera
2017-11-16, 19:07
  #16
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icenberg
Men behövs det verkligen K-modeller? Klarar jag mig inte bra långt utan att överklocka ändå?
Bara för att man väljer K behöver man inte överklocka, behöver egentligen inte ha ett Z-moderkort heller.
Anledningen till rådet att välja K-processorn är att den redan som standard körs i markant högre hastighet än icke-K modellen, 3,7 istället för 3,2 GHz, en skillnad på 15% utan någon överklockning alls, så det är liksom inte fel på nåt sätt att välja den.
Citera
2017-11-16, 22:59
  #17
Medlem
dunderkålas avatar
Vill du ha något som bara funkar så kolla in dessa. Dessutom 3 års garanti. Lär komma med Coffee Lake inom kort också.

http://www.g4g.se/category/edition/premium
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback