Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 02:47
  #1
Medlem
Jag har kvar en gammal dator här hemma som fungerar ibland, ibland stänger den dock av sig men ibland kommer den igång. Startade upp den nu men skärmen fungerar inte. Kopplar in men vilket uttag jag än väljer står det "no signal" på skärmen.

Så då började jag fundera ett steg längre. Har ingen direkt god lust att koppla in en hårddisk i nuvarande dator men började fundera på om man kunde koppla den gamla datorn till nuvarande datorn? Eller måste själva hårddisken in till nya datorn ändå?

Skärmen fungerar ju till den nya datorn men inte till den gamla, den har dock fungerat på den tidigare.
Rör sig om två stationära datorer. Bifogar bild på hur jag på ett ungefär menar:

http://forumbilder.se/GA6EE/fungerar.png
(G = gamla. N = nya. S = Skärm).

Förstår någon ens vad jag menar?
Citera
2017-11-15, 02:57
  #2
Medlem
Ja, det går att koppla ihop två datorer. Nätverk kallas det.
Citat:
Ursprungligen postat av whwycd
Förstår någon ens vad jag menar?
Förmodligen inte.
Citera
2017-11-15, 03:07
  #3
Medlem
köp en crossover nätverkskabel

Eller flytta bara över hårddisken till den nya datorn.
Det borde vara enklast
Citera
2017-11-15, 04:44
  #4
Medlem
Om grafikkortet är trasigt behöver du byta det för att den gamla datorn ska gå att använda med skärm.
Men vill du "bara" hämta information från den gamla till den nya. T.ex. Alla bilder och texter. Så skruvar du isär den gamla datorn och letar efter hårddisken. Det är "monoliten" som sitter fastskruvad i lådan framtill. Ofta under dvd spelaren.
Sedan skruvar du isär den nya datorn och ser om den har plats för ytterligare en hårddisk. Kanske finns det färdiga sladdar för en till... Annars tar du med dig sladdarna också från den gamla datorn. Har du otur är det olika kontakter (ide på den gamla och sata på den nya.) då letar du efter en passande kontakt på moderkortet där du jackar i den gamla. Provstarta den nya datorn och vips så kommer du åt all den gamla informationen. Jag skulle dock börja med att göra en ordentlig virus koll på den nya datorn innan och direkt efter att du satt i den gamla hårddisken.
Citera
2017-11-15, 05:37
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Eller köp en dockningsstation som du monterar i den gamla hårddisken. Dockningsstationen kopplar du sedan i den nya datorn.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702
Citera
2017-11-16, 13:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Eller köp en dockningsstation som du monterar i den gamla hårddisken. Dockningsstationen kopplar du sedan i den nya datorn.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702

Får nog luta sig åt det ändå. Tack =)
Citera
2017-11-16, 15:30
  #7
Medlem
Flytta disken är nog bästa lösningen. Antingen koppla in i datorn eller med dockningsstation.

Du kan nog glömma att koppla ihop datorerna. Ofta behöver man kunna se och ställa in åtminstone nätverksinställningarna vilket bli svårt utan bild på gamla. Även om du hann göra allt och den startar hela vägen in i Windows blir det i längden bättre att flytta disken om du inte vill felsöka gamla.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2017-11-16 kl. 15:33.
Citera
2017-11-16, 15:44
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whwycd
Får nog luta sig åt det ändå. Tack =)

Har själv detta enkla och billiga lösning på vissa datorer. Det fungerar hur bra som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback