Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-19, 21:12
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är inte ett personangrepp. Du låter ju precis som du har blivit upplärd. Du och jag vet bägge om det. Vi har vuxit upp i samma land (förmodligen) samma tid. Vi har förmodligen konsumerat precis samma värdelösa massmedia tills jag själv kastade ut TVn (bokstavligt talat) och för alltid sade upp min prenumeration på DN, eller SVD (jag växlade mellan dessa två på 90-talet). Jag fick upp ögonen för hur förljuget och fel allt är på en svensk högersida och genom att börja lyssna på vissa amerikaner. Ron Paul har varit en av dem.

Men du är helt djävla fel ute. Vill ha kvar industrinationen, ja det är väl nobelt, som dock utvecklats åt helvete. Ja varför skulle den inte ha gjort det? Med tanke på den här förbannade inflationspolitiken som alltid gäller. Men du vill ju gasa på den. Det blir fint det, precis som du blivit upplärd att det ska vara.
Jo Tv och stockholmsblaskor klarar vi oss ofta utan. Det är dock en gåta hur någon producerande verksamhet ska kunna överleva i Sverige om vi istället har deflation eller om den svenska valutan kraftigt stärks i förhållande till andra valutor om vi klamrar oss fast vid nuvarande lönenivåer och skatter o.s.v.? Detta oavsett om det handlar om jordbruk eller industri och oavsett om dessa producenter främst riktar sej mot en intern marknad eller export.

Faktum är att många länder/valutor har inflation och det är den verkligheten vi måste förhålla oss till. Den globala ekonomin är tyvärr ett race mot botten där den som erbjuder varan/tjänsten med tillräckligt bra kvalitet till lågt pris vinner. Det duger inte att leverera en halvbra produkt till dubbla priset jämfört med konkurrenterna (oftast inte i.a.f., enstaka undantag finns där marknadsföringsavdelniongen gjort ett väldigt bra jobb). När kineser, tjecker, polacker och andra gödslar våra svenska butiker med varor som kostar hälften jämfört med svenskproducerade diton så måste vi ju anpassa oss till det.

Alternativet till inflation är att konkurrensutsatta branscher istället får anpassa sej till den ekonomiska verkligheten via ännu mer effektiviseringar och lönesänkningar. Eller att nästan alla blir sysselsatta inom ekonomi och handel istället för produktion. Kanske skulle det senare leda till att vi får större köpkraft men det är inte ett land jag skulle vilja leva i.

Sen finns det kanske även andra parametrar som man skulle kunna skruva litet på för att förbättra vår konkurrenskraft så att vi inte behöver ha så mycket inflation: sänk skatter och avgifter för företagen. Men det tar lång tid att göra såna omställningar.

Minus- eller nollränta är i.a.f. något som vår överhet har tagit till av någon anledning och det var det tråden handlade om. Det är väl ännu ett försök att syresätta den inhemska konsumtionen som sagt för att hålla vraket flytande. Men frågan är ju varför denna åtgärd behövs. Verkar som att den svenska ekonomin har blivit för mycket beroende av inrikes privat konsumtion finansierad av lånade pengar.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-11-19 kl. 21:43.
Citera
2017-11-22, 08:51
  #26
Medlem
Kan inte undanhålla Ingves synnerligen begåvade och pedagogiska svar:

Ur Dagens Industris Chatt:

"7 sep 2017 14:58
Om ekonomin tvärbromsar i det närmsta, minusränta redan mm. Vilka fler knep har ni i det läget?

Lelle

7 sep 2017 15:01
Det handlar inte om "knep" vi kan sänka räntan ytterligare och vi kan på olika sätt använda vår balansräkning för att skapa mera pengar, och mera pengar leder nästan alltid till ökad stimulans och inflation.

Stefan Ingves"

Behövs en dyr riksbank eller en automatisk telefonsvarare?
Citera
2018-06-05, 16:23
  #27
Medlem
Nestor Xs avatar
Stefan Ingves relation till inflation torde i dag vara likvärdig med den engelske gentlemannens åsikt efter att hans önskan om mer is till drinken under sista natten på oceanångaren Titanic blivit mer än uppfylld. Engelska ordspråket "He had it coming" är också relevant men Ingves missgrepp drabbar nu hela vår nation och alla oss som bor och lever här. Hoppas han lämnar Sverige för evigt och åker tillbaka till Finland och gömmer sig vid något ensligt träsk framöver.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback