Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 23:03
  #1
Medlem
Jag är en man som behöver noppa för att inte ögonbrynen ska växa ihop totalt. Det brukar bli bra, men stråna kommer tillbaka ganska fort upplever jag det som. Brukar noppa mig varannan eller tredje dag kanske. Undviker jag att noppa på en vecka så ser det bara dåligt ut.

Några av mina ögonbryn är ganska kraftiga och kan sitta hårt, ibland lyckas jag inte få upp dom med roten eftersom jag tappar greppet/bryter av håret. Då blir det ofta en fin liten inflammation/finne som syns i några dagar efteråt.

Något annat fult är att jag kan få små svarta prickar under huden, precis där dom grövre kommer att växa ut. Jag antar att det är roten som gör att det blir så, eller? Dessa försvinner efter att jag noppat bort hårstrået.

Hur gör jag för att undvika att ögonbrynen inte går av när jag noppar dom? Har ni bra tips på pincett som man kan köpa? Ska man vänta tills strået är längre innan man rycker det?

Jag behöver alla råd jag kan få, hehe.
Har googlat en hel del om detta men det kommer mest upp hur tjejer ska noppa för att få dom perfekta ögonfransarna... detta är jag inte ett dugg intresserad av.
Citera
2017-11-14, 23:43
  #2
Medlem
Använd en vass och spetsig pincett, gärna en lite dyrare variant. Ingen med mjuka kanter. Dra ut hårstråna mjukt från roten så kommer de inte växa ut lika grovt nästa gång. Lycka till!
Citera
2017-11-15, 00:10
  #3
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treat-the-feet
Hur gör jag för att undvika att ögonbrynen inte går av när jag noppar dom? Har ni bra tips på pincett som man kan köpa? Ska man vänta tills strået är längre innan man rycker det?

Noppa aldrig när det är blött och ha en bra pincett helt enkelt.

Sålänge du får bra grepp så borde det funka att noppa kortare strån också. Men om det är svårt att få till greppet så kan det vara bra att vänta lite mer.

Tyvärr är det svårt att lyckas hitta en bra pincett. Jag har hög fail-rate på de jag skaffat och har hållit mig till en gammal pincett som ännu gör jobbet bäst. Vissa pincetter kan funka lite bättre på en del av "nyp-området". Uppmärksamma var det finns och utnyttja det.
Citera
2017-11-15, 00:13
  #4
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Använd en vass och spetsig pincett, gärna en lite dyrare variant. Ingen med mjuka kanter. Dra ut hårstråna mjukt från roten så kommer de inte växa ut lika grovt nästa gång. Lycka till!

Mitt förslag är faktiskt tvärt om. Skaffa så bra grepp som möjligt (nära roten) och dra ut snabbt och kort istället (liksom en samlad ryckning).

Om man är ovan så kan det sticka till lite (vilket det också kan göra om man tar sakta), då är det bara att klappa lite över området med fingrarna så lättar det snabbt.
Citera
2017-11-15, 09:52
  #5
Medlem
Har en jättebra pincett från Åhléns, kostade runt 80:-, vass och bra.

Annars är mitt bästa tips att vaxa. Finns vaxremsor för ansikte och just mellan ögonbrynen gör faktiskt inte så ont.
Citera
2017-11-15, 20:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterbium
Har en jättebra pincett från Åhléns, kostade runt 80:-, vass och bra.

Annars är mitt bästa tips att vaxa. Finns vaxremsor för ansikte och just mellan ögonbrynen gör faktiskt inte så ont.
Smärta är inget som stör mig på det viset. Om man nu ska vaxa lär man väl få spara ut det till en viss längd va?

I vilket fall verkar det som jag måste fixa en bättre pincett. Den jag har nu är rätt bra, men det känns som att den kan knipsa av strået om man plockar det i ett visst läge.
Citera
2017-11-16, 07:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treat-the-feet
Smärta är inget som stör mig på det viset. Om man nu ska vaxa lär man väl få spara ut det till en viss längd va?

I vilket fall verkar det som jag måste fixa en bättre pincett. Den jag har nu är rätt bra, men det känns som att den kan knipsa av strået om man plockar det i ett visst läge.


Nja, det går att vaxa de små stråna också. Tycker det gör mindre ont om stråna är korta när man vaxar. Tryck bara åt remsan ordentligt och dra mothårs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback