Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 22:40
  #1
Medlem
När jag grillade så hade jag på mig min vinterjacka, vilket ledde till att jackan började lukta rök. Enligt tvättlappen så kan man tvätta den i 40 grader vilket jag gjorde, men efter tvättningen så luktar den fortfarande rök. Hur får jag bort lukten? Borde jag prova att tvätta i 60 grader?
Citera
2017-11-14, 22:43
  #2
Medlem
Har du prövat vädra jackan ett par dygn?
Utomhus förstås.
Citera
2017-11-14, 22:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
När jag grillade så hade jag på mig min vinterjacka, vilket ledde till att jackan började lukta rök. Enligt tvättlappen så kan man tvätta den i 40 grader vilket jag gjorde, men efter tvättningen så luktar den fortfarande rök. Hur får jag bort lukten? Borde jag prova att tvätta i 60 grader?
Släng in den i maskinen igen. När vattnet börjar spola in så häller du i ca 1 dl ättika i tvättmedelsfacket. En tvätt med ättika gör susen och tar bort alla lukter i världen. Och det blir bara en svag doft av ättika efteråt, det kan du nog leva med.
Citera
2017-11-15, 01:04
  #4
Medlem
Trixtons avatar
Häng ut den på vädring... Det är väl det bästa. Tvättar du den i 60 grader så krymper den, bättre i så fall att köra några sköljprogram. Men jag skulle satsa på vädring i första hand. Några dagar i friska luften gör säkert susen.
Citera
2017-11-15, 01:54
  #5
Medlem
Lyzzas avatar
Som föregående skrev Ättika!!

Hade kläder som fått svarta mögelfläckar och luktade illa. Hällde i en flaska 24% ättika och körde ett vanligt tvättprogram. Blev rent och luktade bra. Borde funka på rökiga kläder också.

http://skonahem.com/badrum/attika-i-...sa-manga-satt/
Citera
2017-11-15, 10:54
  #6
Medlem
Hupats avatar
Ättika eller en varmdusch! Brukar alltid hänga upp mina kläder i badrummet om de luktar rök och sedan ta en varm, lång dusch. Nästan såpass varm att huden blir röd. Vattenångan brukar dra ut rökdoften ur kläderna. Annars kan det funka med att hänga upp jackan över ett element över natten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback