Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-16, 14:07
  #1
Medlem
lorbers avatar
Jag sitter på en ny Samsung-hårddisk (SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ) och tänkte runt den bygga en tyst musikdator som jag kan ha i vardagsrummet utan att:

1. Bli galen på surrande eller andra oljud från datorn
2. Bli lämnad av min fru för att lådan är för ful (kanske inte sannolikt, men ni fattar).

Jag tänker mig antingen en kub eller ett rack i 19".

Men jag har inga miljoner, utan skulle egentligen bara behöva det mest grundläggande: ett tyst moderkort (fast de kanske inte låter??? - men det behöver ju inte vara snabbast i stan), nätdel (tyst), ljudkort så jag kan koppla lådan till förstärkaren. En cd måste den ha, och gärna dvd också.

Jag vill inte bygga något mediacenter, utan enbart använda lådan till att lyssna på musik. Kommer koppla med dvi (om möjligt) eller vga till en liten lcd-skärm av märket Philips.

Som ni märker är jag ingen expert på data. Men det är kanske någon som kan ge mig tips på vad jag ska köpa. Kan jag hamna under 5000 spänn vore det fantastiskt.

Tacksam för tips!

/Lorber
Citera
2006-01-16, 16:35
  #2
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Kingston DDR 512MB PC2100 266MHz CL2 - HV st ā 449kr

Morex Mini-ITX Chassi Venus Silver - 200w - HV st ā 1029kr

Seagate 80GB IDE Barracuda 7200.7 (Udma100) - HV st ā 565kr

Sony Intern IDE DVD 16x / CD 48x - Silver (Bulk) - HV st ā 199kr

VIA - Mini-ITX - Epia ME6000 inkl. 600Mhz CPU Fanless - DDR / Audio / VGA / LAN - HV

Totalt: 3737kr

Allt från webhallen.com

/#LOUDmouth#
Citera
2006-01-16, 21:38
  #3
Medlem
lorbers avatar
Tack Loudmouth.

Och jag kan alltså koppla ihop det du föreslår med min SATA2-hårddisk? Vore ju kanon. Eller måste jag ha den där 80 GB-disken du hade med i din lista?

En fråga till, säg att jag vill sträcka mig till 5000 spänn. Vilken del ska i ditt paket bör jag förbättra? Eller ljudkort kanske, när jag enbart ska lyssna på muzak?

Undrar,
Lorber
Citera
2006-01-17, 01:28
  #4
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorber
Och jag kan alltså koppla ihop det du föreslår med min SATA2-hårddisk? Vore ju kanon. Eller måste jag ha den där 80 GB-disken du hade med i din lista?

Nej, det moderkortet hade bara IDE-anslutning. Jag missade att du redan hade en SATA-disk. Jag har uppdaterat systemet.

Creative SoundBlaster Audigy 4 (Bulk) - HV st à 549kr
Morex Mini-ITX Chassi Venus Silver - 200w - HV st à 1029kr
Samsung DDR 512MB PC3200 400MHz CL3 - HV st à 419kr
Sony Intern IDE DVD 16x / CD 48x - Silver (Bulk) - HV st à 199kr
Via - Mini-ITX - EPIA SP8000E inkl. 800MHz CN400 and Fanless - DDR / SATA - HV st à 2309kr

Totalt: 4505kr

Citat:
En fråga till, säg att jag vill sträcka mig till 5000 spänn. Vilken del ska i ditt paket bör jag förbättra? Eller ljudkort kanske, när jag enbart ska lyssna på muzak?

Det är nog faktiskt ingen dum ide eftersom inbyggda ljudkort allt som oftast suger big time. Mini-ITX kortet som jag byte till var ganska mycket dyrare men å andra sidan tog jag bort IDE-disken eftersom 250gb torde räcka. Det här moderkortet/CPU'n är aningens piggare och har dessutom tv-ut så .....

Fan, byt till en dvd+-rw och lägg till ett tv-kort så har du en ganska trevlig maskin Fast då hamnar du ju över 5000kr förstås

/#LOUDmouth#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback