Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-14, 18:01
  #1
Medlem
4445 tjejer/kvinnor inom Sveriges juristsektor vittnar om sexuella övergrepp av manliga kollegor.

Kan man lita på Sveriges rättssystem om man varit utsatt för sexuella övergrepp då det sitter fullt med sexuella rovdjur inom advokatsamfundet, åklagarämbetet och svenska domstolar?

Hur kommer det sig att så många svenska män nu outas som sexuella förövare?


Länk till SVD
https://www.svd.se/jag-kommer-att-fo...nan-den-borjat
Citera
2017-11-14, 18:06
  #2
Medlem
DunningKrugers avatar
4445 kvinnor har inte blivit utsatta. Håll dig till fakta i rubrikvalet. Däremot har 4445 kvinnor skrivit på ett gemensamt upprop.
Citera
2017-11-14, 18:09
  #3
Medlem
ariananicole99s avatar
Tror du uppfattade det hela fel, dem har ej blivit utsatta
Citera
2017-11-14, 18:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunningKruger
4445 kvinnor har inte blivit utsatta. Håll dig till fakta i rubrikvalet. Däremot har 4445 kvinnor skrivit på ett gemensamt upprop.


Du menar att om man räknar med mörkertalet så måste det vara många tusentals fler? Bra poäng där!
Citera
2017-11-14, 18:46
  #5
Medlem
Citat:
Han är kammaråklagare och inte helt okänd. Jag var nyutexaminerad. Vi arbetar inte på samma arbetsplats, men stötte på varandra i arbetsrelaterat ärende. Han var trevlig och rolig initialt, ville bjuda på middag. Han ville ganska snart ses igen. Jag avböjde vänligt. Han anlade en ’lilla gumman’-ton, att jag bara inte förstått vilket kap han var och att jag inte förstod vad jag tackade nej till. Han började tjata. När han var på kongress med arbetet ringde han mig. Berusad. Klockan två på natten. Från dolt nummer. Ringde om och om igen med en minuts mellanrum. Jag svarade i tron det hänt någon anhörig något. Sluddrande förklarade han att han inte kunde sluta tänka på mig. Jag förklarade att jag inte var intresserad och att han borde sova ruset av sig. Han ringde upp igen, och igen. Skickade sms, pratade in meddelanden på telefonsvararen. Ömsom sluddriga kärleksbetygelser, ömsom ilska och tillmälen som ’jävla hora’, ’din jävla fitta’ och hot som ’Om du inte svarar är du slut. Jag ska se till att du blir svartmålad, du kommer aldrig få ett jobb som jurist. Jag känner massor med folk. Jag ska se till att din karriär är över innan den börjat.’ Han krävde att jag skulle svara, ’annars’... För varje meddelande blev hoten grövre, och började inkludera hot om misshandel och våld.

Att ringa tjejer på fyllan har väl alla gjort, däremot att hota dem, nej. Det låter förjävligt.
Citera
2017-11-14, 18:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Att ringa tjejer på fyllan har väl alla gjort, däremot att hota dem, nej. Det låter förjävligt.


Och fatta om du anmäler och sedan möts av polis som inte tror på dig (Mia anmälde våldtäkt, polisen rådde henne att ta en kopp kaffe med våldtäktsmannen så kunde de prata ut våldtäkten: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16545223.ab )

Och om polisen ändå väljer att starta en utredning så möts av en åklagare som den här:

”När man säger våldtäkt tänker man mest på riktigt ruggiga våldtäkter. Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust idag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse.”

”Man brukar säga att ett nej är ett nej och det kan jag ju i och för sig hålla med om. Det är naturligtvis ett allvarligt brott mot en gentlemannaregel att inte acceptera det. Men det är inte värt två års fängelse.”

Citat av; Rolf Hillegren fd Kammaråklagare 2009

Svenska rättsväsendet är fullt av vita svenskar som inte gör något annat än att skydda våldtäktsmän och istället dömer de som blivit utsatta.
Citera
2017-11-14, 18:54
  #7
Medlem
Minielden123s avatar
Det många "Sverigevännöööööööör" ännu inte har fattat, med tanke på massinvandringen, är hur många jurister som egentligen är vänsteraktivister, även extremvänster. Följ dessa jurister noggrant som skriver i den här kampanjen, notera hur de även kämpar för asylrätt och hela massinvandringsapparaten. Notera sen även hur de gör detta för att bekämpa patriarkatet. Allt enligt deras postmodernakulturmarxistiska-blablabla idéer. Ta inte mitt ord för detta, gå bara in på deras twitterkonton, bloggar osv och läs deras egna ord.

Utöver det där, så är jag inte förvånad om det finns många jurister där ute som är riktiga jävla svin på alla nivåer.

Sen så är väl OP lite missuppfattande. 4445 kvinnor skriver under någon kampanj/upprop inte att de alla har blivit utsatta och de säger inte att det är enbart av svenska män. Utan manliga kollegor. Vilket kanske är för det mesta svenskar.
__________________
Senast redigerad av Minielden123 2017-11-14 kl. 18:56.
Citera
2017-11-14, 18:58
  #8
Medlem
Är ju bara en av anledningarna till att Sverige är bland de sämsta länderna i väst på att döma sexbrottslingar, finns en mycket sjuk syn på kvinnor i domstolarna runt om i landet, inget nytt, bara titta på de mycket udda domarna som givits för grova sexbrott. Dömda sexbrottslingar får dessutom extremt låga straff i en majoritet av fallen som klaras upp, och offrena lämnas ut fullständigt utan hjälp eller support. Sitter antagligen domare runt om i landet som njuter av att delta i våldtäksmål, lyssna på detaljer, se offret lida etc.
Citera
2017-11-14, 18:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimrisUlv
Och fatta om du anmäler och sedan möts av polis som inte tror på dig (Mia anmälde våldtäkt, polisen rådde henne att ta en kopp kaffe med våldtäktsmannen så kunde de prata ut våldtäkten: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16545223.ab )

Och om polisen ändå väljer att starta en utredning så möts av en åklagare som den här:

”När man säger våldtäkt tänker man mest på riktigt ruggiga våldtäkter. Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust idag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse.”

”Man brukar säga att ett nej är ett nej och det kan jag ju i och för sig hålla med om. Det är naturligtvis ett allvarligt brott mot en gentlemannaregel att inte acceptera det. Men det är inte värt två års fängelse.”

Citat av; Rolf Hillegren fd Kammaråklagare 2009

Svenska rättsväsendet är fullt av vita svenskar som inte gör något annat än att skydda våldtäktsmän och istället dömer de som blivit utsatta.

Najs, då är det bara ut och våldta mer altså, det är ju riskfritt..
Citera
2017-11-14, 18:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimrisUlv
Du menar att om man räknar med mörkertalet så måste det vara många tusentals fler? Bra poäng där!

Skärp dig, det borde du själv kunna räkna ut att det där är en helt orimlig ståndpunkt. Det finns sammanlagt ungefär 3000 domare och åklagare i landet. Av dem är ungefär 60% kvinnor, d v s ca 1800 stycken.

På advokatsidan är det 70% män, men med 30% kvinnor och därtill biträdande jurister på landets advokatbyråer så blir det ändå 2900 kvinnor.

Sedan är förvisso absoluta merparten av alla landets jurister inte direkt inbegripna i rättsväsendet, men då är trakasserier mm å andra sidan inte på samma sätt ett hot mot rättssäkerheten, även om det fortfarande kan vara olagligt eller åtminstone omoraliskt och olämpligt och aldrig så djävligt för de som drabbas.

Men hur som helst, eftersom landets kvinnliga domare, åklagare och advokater och andra rättsliga biträden sammanlagt är ungefär 4700 stycken till antalet så skulle det vara smått exceptionellt om alla utom runt 250 st (d v s 95%) hade utsatts för sexuella övergrepp. Om man som du dessutom börjar tala om mörkertal så blir resonemanget närmast absurt.

Sedan är det över huvud taget som jag ser det en ganska konstig världsuppfattning du tycks ge uttryck för om du implicit menar att man bara skriver under en sådan skrivelse om man själv blivit utsatt? Oavsett vad man tycker om jurister så brukar de som söker sig till den världen ha just ett rätt starkt rättspatos, och i så fall kan det vara självklart att man stödjer saker även om man inte personligen blivit drabbad.

Som sagt, litet konstigt resonemang tycker jag nog att du för. Men jag kanske missförstod dig?
Citera
2017-11-14, 19:05
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimrisUlv
Du menar sådana typ av brott som vita svenska män är sjukt överrepresenterade på? Typ våldtäkt av barn, pedofili osv? Så jävla vidrigt!

Källa på att vita svenskar skulle vara överrepresenterade inom de brottskategorierna, tack.

Vet du för övrigt vad uttrycket "överrepresentation" faktiskt innebär?
Citera
2017-11-14, 19:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Najs, då är det bara ut och våldta mer altså, det är ju riskfritt..


Ja faktiskt.. finns flertal uppmärksammade domar som visar hur lätt det är att gå fri från våldtäkt, inte konstigt då att av ca 30.000 våldtäkter per år i Sverige så är det 80% som aldrig anmäls, alltså ca 24.000 våldtäkter per år i Sverige som aldrig anmäls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback