Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-17, 16:53
  #25
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag bilade genom Värmland igår och lyssnade då på Värmlandsradion. Det var mycket snack om den här älgen. Bl a. uttalade sig en representant för berört jaktlag att man i nuläget inte hade för avsikt att fälla just den här älgen.
Ja det har varit ett väldans tjat om älgkraken på radion. Och värst har ju Kommunalrådet i Eda varit som i radio sa att han skulle bryta mot lagen för att den skulle få leva.

Men lokalborna verkar inte vara nöjda med beslutet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6823669

Skulle det vara hos oss så hade vi skjutit bort den.
Problemälgar ska tas bort, vita eller ej.
Citera
2017-11-17, 20:10
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Ja det har varit ett väldans tjat om älgkraken på radion. Och värst har ju Kommunalrådet i Eda varit som i radio sa att han skulle bryta mot lagen för att den skulle få leva.

Men lokalborna verkar inte vara nöjda med beslutet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6823669

Skulle det vara hos oss så hade vi skjutit bort den.
Problemälgar ska tas bort, vita eller ej.

Men de var ändå så fega att de inte vågade ställa upp och avliva älgen medan det ännu var beslut om skyddsjakt, i stället hänvisade de till polisen, som ju ALDRIG själva verkställer skyddsjaktsbeslut
Citera
2017-11-17, 20:15
  #27
Medlem
Älgarna har fått nog.

https://www.youtube.com/watch?v=pbuluytLQl4
Citera
2017-11-18, 12:40
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ja, vad är din poäng!? Älgen älgen är missbildad och borde inte sparas bara för att någon tycker att vita älgar är fina. Samma utgångspunkt många knallkorkar har då det gäller sälungar. "Dom är så gulliga med sina stora ögon."

Samma personer brukar också hävda att fiskar har känslor och att gräs känner smärta när man klipper det.


Min poäng var att bara för att en älg är brun betyder inte de att de inte kan bära gener för leucism. Den här meningen fick mig därför att reagera: "Albinism är ärftligt och om vi kan ska det tas bort ur genpoolen". Vi kan ju inte veta vilka älgar som bär anlag för leucism eftersom att de inte bara är vita älgar.

Sälungar är väl gulliga, vuxna sälar också för den delen, precis som hundar. Och varför skulle inte fiskar ha känslor? Fiskar är ryggradsdjur och har i princip samma sorts hjärna som männsikor fast mindre.
Citera
2017-11-18, 19:12
  #29
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzar000
Min poäng var att bara för att en älg är brun betyder inte de att de inte kan bära gener för leucism. Den här meningen fick mig därför att reagera: "Albinism är ärftligt och om vi kan ska det tas bort ur genpoolen". Vi kan ju inte veta vilka älgar som bär anlag för leucism eftersom att de inte bara är vita älgar.

Sälungar är väl gulliga, vuxna sälar också för den delen, precis som hundar. Och varför skulle inte fiskar ha känslor? Fiskar är ryggradsdjur och har i princip samma sorts hjärna som männsikor fast mindre.

Fiskar har inte känslor och gräs känner inte smärta när man klipper det. Kan du på något sätt vetenskapligt påvisa det så ska jag aldrig mer klippa gräsmattan. Fast jag har anställda som gör det, men jag kan stoppa dom.
Citera
2018-01-26, 13:02
  #30
Medlem
kebabloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Skjut älgen, auktionera ut köttet och hornen och skänk pengarna till välgörande ändamål. Tror ni det märks någon skillnad på köttet från den här älgen jämfört med en brun älg?

Kan bekräfta att det inte gör det
Citera
2018-06-27, 15:23
  #31
Medlem
Offerviljas avatar
Jag läste på SVT att den vita älgen är försvunnen. Vart kan han ha tagit vägen? Är han död tro?
Citera
2021-08-22, 19:55
  #32
Medlem
Nån som vet var man kan se filmen nu? Svt har tagit bort den. "Skogens vita konung" om Ferdinand.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback