Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 14:10
  #1
Medlem
Ska starta enskild näringsverksamhet. Kan jag ange att jag beräknar 0 kronor i överskott första räkenskapsåret när jag lämnar in ansökan för F-skatt?
Jag vill inte att den anses passiv.
Citera
2017-11-14, 14:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Ska starta enskild näringsverksamhet. Kan jag ange att jag beräknar 0 kronor i överskott första räkenskapsåret när jag lämnar in ansökan för F-skatt?
Jag vill inte att den anses passiv.

Det ska gå fint att ange 0 kronor i överskott. Det som du skriver i ansökan avgör endast din preliminära skatt. Den slutliga skatten avgörs efter deklarationen.
Aktiv eller passiv verksamhet har inte med överskottet att göra.
Citera
2017-11-14, 21:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det ska gå fint att ange 0 kronor i överskott. Det som du skriver i ansökan avgör endast din preliminära skatt. Den slutliga skatten avgörs efter deklarationen.
Aktiv eller passiv verksamhet har inte med överskottet att göra.
ok, gör nog det då.
Men det står att företaget måste vara vinstdrivande, så man undrar lite. Kan man fortsätta skriva noll kronor som förväntat överskott nästa år också ?
Citera
2017-11-14, 21:40
  #4
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Ska starta enskild näringsverksamhet. Kan jag ange att jag beräknar 0 kronor i överskott första räkenskapsåret när jag lämnar in ansökan för F-skatt?
Jag vill inte att den anses passiv.
Absolut.
Det är inte krångligt.
Citera
2017-11-14, 21:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Absolut.
Det är inte krångligt.
Ok, tack för svar.
Men gäller det bara första räkenskapsåret? Eller kan jag ange 0 nästa år också?
Citera
2017-11-14, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
ok, gör nog det då.
Men det står att företaget måste vara vinstdrivande, så man undrar lite. Kan man fortsätta skriva noll kronor som förväntat överskott nästa år också ?

Du ska ha vinstsyfte men det behöver inte vara vinst hela tiden. Det är väl bara första året som du behöver beräkna överskottet. Därefter fastställs din preliminärskatt av Skatteverket. Du kan dock ändra det beloppet genom att lämna in en preliminär inkomstdeklaration. Om du gör stor överskott ett år så kan du behöva motivera varför du tror att överskottet blir noll nästa år.
Citera
2017-11-14, 22:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du ska ha vinstsyfte men det behöver inte vara vinst hela tiden. Det är väl bara första året som du behöver beräkna överskottet. Därefter fastställs din preliminärskatt av Skatteverket. Du kan dock ändra det beloppet genom att lämna in en preliminär inkomstdeklaration. Om du gör stor överskott ett år så kan du behöva motivera varför du tror att överskottet blir noll nästa år.
Hur fastställs / hur stor blir preliminärskatten om jag har 0 kronor i överskott första året?
Citera
2017-11-14, 22:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Hur fastställs / hur stor blir preliminärskatten om jag har 0 kronor i överskott första året?

Jag har inte sett någon formel för hur Skatteverket gör för att beräkna preliminärskatten men de bör inte göra någon stor höjning. Kontakta dem gärna och fråga.
Om du inte är nöjd med deras beräkning så kan du som sagt begära ändring.

Det står en del på deras hemsida.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/betalaochfatillbaka/debiteradpreliminarskatt.4.233f91f71260075abe88000 10616.html


Citat:
Skatteverket skickar beslut om hur mycket du ska betala i början av beskattningsåret. Hur din debiterade preliminärskatt beräknats ser du på framsidan av ditt beslut under rubriken Motivering.
Citera
2017-11-14, 22:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag har inte sett någon formel för hur Skatteverket gör för att beräkna preliminärskatten men de bör inte göra någon stor höjning. Kontakta dem gärna och fråga.
Om du inte är nöjd med deras beräkning så kan du som sagt begära ändring.

Det står en del på deras hemsida.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/betalaochfatillbaka/debiteradpreliminarskatt.4.233f91f71260075abe88000 10616.html

Jättehyggligt, tack!
Citera
2017-11-27, 16:05
  #10
Medlem
Instämmer helt i vad som har sagts. Bara ett litet tips: En formulering som man brukar använda (ifall det blir korrespondens med skatteverket om detta) är att firman "befinner sig i ett uppbyggnadsskede". (Uppbyggnadsskede kan i många branscher vara flera år utan att det är nåt skumt.)
Citera
2017-12-11, 10:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuminPricken
Instämmer helt i vad som har sagts. Bara ett litet tips: En formulering som man brukar använda (ifall det blir korrespondens med skatteverket om detta) är att firman "befinner sig i ett uppbyggnadsskede". (Uppbyggnadsskede kan i många branscher vara flera år utan att det är nåt skumt.)
tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback