Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 14:02
  #1
Medlem
Hej! Har tenta i makroekonomi nästa v och sitter därför och pluggar lite. Håller på att gå igenom/skriva gamla extentor för att se hur jag ligger till, men fastnade på en av frågorna. Känner att det är en ganska komplex fråga med mycket info som kan vara bra att förstå. Har googlat runt en hel del men hittar inga direkta svar, så därför tänkte jag vända mig hit i hopp om att kunna få klarhet i frågan.

Frågan/uppgiften: Ett litet öppet land med fast växelkurs samt fria kapitalrörelser, har under en längre period brottats med en lågkonjunktur, hög arbetslöshet(20%), stora underskott i bytesbalansen(ej extern balans) samt budgetunderskott(ej intern balans). Landet vill nu skapa en intern balans samt minska underskottet i bytesbalansen. Hur skulle du göra detta? Hur kan dessa åtgärder tänkas påverka prisnivån i landet på längre sikt? Vad avgör vilka åtgärder som är effektiva?

Tack på förhand!
Citera
2017-11-14, 14:31
  #2
Medlem
Ta bort den fasta växelkursen och låt valutan flyta, alternativt devalvera den fasta valutan
Citera
2017-11-14, 15:13
  #3
Medlem
Studioworkss avatar
Hmm, låter som Sverige innan kronan släpptes flytande, eller?
Kolla historiken för Sverige under sent 80-, tidigt 90-tal.
Citera
2017-11-24, 19:09
  #4
Medlem
Kontakta jlwam91 för att bli pluggkompisar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback