Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-14, 09:25
  #1
Medlem
Hej!

Tar gladligen emot lite spartips om hur jag når min första miljon.

Har fasta utgifter på 9,500:- i månaden. Där är även mat inkluderat.

Sen lägger jag cirkus 2000 på kläder, 1000 på snus och 1500 på alkohol.

Så totalt 14,000 ut varje månad.

Jag har en bruttolön på 30,000 + en del provision. Så brukar hamna på cirkus 40,000:-/månad i snitt. (Räknat hittills i år)

Så får ut runt 28 i månaden.

Jag hade kunnat spara cirka 15,000 i månaden men är tyvärr blir det inte alltid så. Brukar hamna på 10,000 i snitt.

Hur bör jag göra? Räntekonto? Aktier? Fonder? Blandat?

Någon med smaskiga tips/Erfarenhet?
Citera
2017-11-14, 09:32
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Hej!

Tar gladligen emot lite spartips om hur jag når min första miljon.

Har fasta utgifter på 9,500:- i månaden. Där är även mat inkluderat.

Sen lägger jag cirkus 2000 på kläder, 1000 på snus och 1500 på alkohol.

Så totalt 14,000 ut varje månad.

Jag har en bruttolön på 30,000 + en del provision. Så brukar hamna på cirkus 40,000:-/månad i snitt. (Räknat hittills i år)

Så får ut runt 28 i månaden.

Jag hade kunnat spara cirka 15,000 i månaden men är tyvärr blir det inte alltid så. Brukar hamna på 10,000 i snitt.

Hur bör jag göra? Räntekonto? Aktier? Fonder? Blandat?

Någon med smaskiga tips/Erfarenhet?


Vad ligger din hyra på? Har du möjlighet att bo billigare?
Sluta snusa och dricka alkohol - där sparar du mycket. Köp ett gymkort istället så kommer både kropp och själ må bättre, samtidigt som du närmar dig din miljon snabbare.

Din inkomst är det inget fel på. Men hade andra liknande jobb betalt mer?
Vad jobbar du med om man får fråga?
Citera
2017-11-14, 09:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Hej!

Tar gladligen emot lite spartips om hur jag når min första miljon.

Har fasta utgifter på 9,500:- i månaden. Där är även mat inkluderat.

Sen lägger jag cirkus 2000 på kläder, 1000 på snus och 1500 på alkohol.

Så totalt 14,000 ut varje månad.

Jag har en bruttolön på 30,000 + en del provision. Så brukar hamna på cirkus 40,000:-/månad i snitt. (Räknat hittills i år)

Så får ut runt 28 i månaden.

Jag hade kunnat spara cirka 15,000 i månaden men är tyvärr blir det inte alltid så. Brukar hamna på 10,000 i snitt.

Hur bör jag göra? Räntekonto? Aktier? Fonder? Blandat?

Någon med smaskiga tips/Erfarenhet?

Om tanken är ett långsiktigt månadssparande så öppna ett ISK. Välj förslagsvis två riktigt bra aktiefonder och lägg 5000 kr i varje. Om vi leker med tanken att du får i snitt 8 % per år i avkastning så har du 1 miljon efter 6,5 år.

Om jag hade varit du så hade jag sparat i:

Spiltan aktiefond investmentbolag
Didner & Gerge Small & Microcap

Eventuellt kommer andra att säga att du borde spara i fler fonder för att sprida dina risker. Personligen så tycker jag det är trams vid den här typen av månadssparande. Du får exponering mot över 60 bolag som har en global exponering i ovanstående fonder, du behöver inte mer än så.
Citera
2017-11-14, 09:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Vad ligger din hyra på? Har du möjlighet att bo billigare?
Sluta snusa och dricka alkohol - där sparar du mycket. Köp ett gymkort istället så kommer både kropp och själ må bättre, samtidigt som du närmar dig din miljon snabbare.

Din inkomst är det inget fel på. Men hade andra liknande jobb betalt mer?
Vad jobbar du med om man får fråga?

Tack för input!

Jag tränar mån-fre på gym. Gjort det i cirkus 7 års tid. Men som du nämner så vill jag verkligen försöka sluta snusa och trappa ner på helgkonsumeringen av alkohol. Dock ett svårt steg...

Jag har en bostadsrätt, kan tyvärr inte få ner räntan då den är lägsta möjliga. (Kontakter)

Samma sak med jobbet. Jobbar inom ett familjeföretag så har en väldigt förmånlig lön för min ålder.
Citera
2017-11-14, 09:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Om tanken är ett långsiktigt månadssparande så öppna ett ISK. Välj förslagsvis två riktigt bra aktiefonder och lägg 5000 kr i varje. Om vi leker med tanken att du får i snitt 8 % per år i avkastning så har du 1 miljon efter 6,5 år.

Om jag hade varit du så hade jag sparat i:

Spiltan aktiefond investmentbolag
Didner & Gerge Small & Microcap

Eventuellt kommer andra att säga att du borde spara i fler fonder för att sprida dina risker. Personligen så tycker jag det är trams vid den här typen av månadssparande. Du får exponering mot över 60 bolag som har en global exponering i ovanstående fonder, du behöver inte mer än så.

Tack för input!

Ska kolla upp dessa två akitefonder direkt.

Håller med dig. Ska man spara i fonder så krävs det inte allt för stor utspridning. Just nu har jag mina sparpengar i Kinneviks, HIVE Blockchain (gick åt skogen), Lexington, H&M, Axfood. Men ska satsa mer på aktiefonder då inte min tid räcker till.
Citera
2017-11-14, 11:00
  #6
Medlem
freddybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Tack för input!

Jag tränar mån-fre på gym. Gjort det i cirkus 7 års tid. Men som du nämner så vill jag verkligen försöka sluta snusa och trappa ner på helgkonsumeringen av alkohol. Dock ett svårt steg...

Om du inte kan sluta så kan du alltid byta snus- och alkoholmärke till något billigare. Jag snusar relativt lite och kör just nu Granit, vilket gör att jag sparar hundralappar gentemot de dyrare märkena. Jag köper via snusbolaget som är det billigaste jag hittat.

Dricker du öl så kan du ju hoppa över alla utländska märken och köra något för runt 7 kr för en burk istället för 14 kr.

Mat kollar du på matpriskollen och köper stora mängder av en sak när det är billigt, lär dig vad saker och ting ska kosta. Om du inte redan köper mat på ett smart sätt kommer du kunna spara upp mot en tusing på detta.

Bor du nära flera butiker så jämför du erbjudandena mot varandra, om någon säljer mjölk billigt köper du den där och om någon annan säljer färs billigt går du dit för färsen. Storhandling gör att man riskerar att lägga pengar på något som finns billigare på en annan butik, så gå inte in i den fällan.
Citera
2017-11-14, 12:42
  #7
Medlem
Du lever relativt billigt ändå, 2500 kr på snus och sprit är inte det väsentliga. Kom igång med hårt sparande, mät din sparkvot kontinuerligt så kan du sa att tids nog kommer du tycka att snuset inte är värt X antal aktier i ditt favoritbolag. Slutar du nu så lämnar du något som du kanske saknar, avvakta och bli beroende av sparande så byter du beroende mot beroende!

Jag hade köpt aktier, rent objektivt tror jag mer på en indexfond med noll i avgift men ska man spara hårt måste man unna sig något och det du ska unna dig är att köpa aktier! Det är roligare att köpa aktier än indexfonder...
Citera
2017-11-14, 12:44
  #8
Medlem
Kapten-Booms avatar
Om du kan spara 10 tkr per månad har du en bra grund. Men frågan är vilken ränta du kan nå. Om du kan lite om aktier kan du investera för säg 5-10% per år i snitt, det blir rätt bra pengar snabbt då.

Det vore även bra om du letade efter andra inkomster för att snabbare kunna öka ditt sparande. Bor du själv? Kan du ta in en hyresgäst eller två?
Citera
2017-11-14, 13:17
  #9
Avstängd
Att nå en miljon är inte så svårt, varaktigt sparande och disciplin är vad som krävs. Gällande fonder har du fått tips om Didner & Gerde samt Spiltan och jag skriver under på att de är bra förvaltare, Spiltans investmentbolag tror jag skarpt på och utvecklingen kan jag knappast klaga på under de 2-3år jag själv köpt fonden.

Tycker dock att du bör intressera dig för aktier, det är lite mer riskabelt men med rätt bolag kommer avkastningen förmodligen slå index med råge. Ett tips är att bli medlem i Aktiespararna, då får du en bra tidning med massor av goda råd.

Gällande allt trams om att sluta leva och minska dina utgifter tycker jag att du kan fortsätta leva som du gör idag om du nu sparar 10.000kr varje månad. Själv lever jag ett gott liv och sparar 7000kr varje månad... Skulle aldrig tycka att det vore värt att skippa god mat, viner, båt, bil, utekvällar etc för att samla pengar på hög då jag vet att det ena inte behöver utesluta det andra.
Citera
2017-11-14, 13:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
TS syftar nog på sparande genom ränta-på-ränta-effekten och inte som du tänker.

Precis.
Citera
2017-11-14, 13:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddyboi
Om du inte kan sluta så kan du alltid byta snus- och alkoholmärke till något billigare. Jag snusar relativt lite och kör just nu Granit, vilket gör att jag sparar hundralappar gentemot de dyrare märkena. Jag köper via snusbolaget som är det billigaste jag hittat.

Dricker du öl så kan du ju hoppa över alla utländska märken och köra något för runt 7 kr för en burk istället för 14 kr.

Mat kollar du på matpriskollen och köper stora mängder av en sak när det är billigt, lär dig vad saker och ting ska kosta. Om du inte redan köper mat på ett smart sätt kommer du kunna spara upp mot en tusing på detta.

Bor du nära flera butiker så jämför du erbjudandena mot varandra, om någon säljer mjölk billigt köper du den där och om någon annan säljer färs billigt går du dit för färsen. Storhandling gör att man riskerar att lägga pengar på något som finns billigare på en annan butik, så gå inte in i den fällan.

Bra tips!

Ska kolla upp snusalternativ. Kör Rapé och det är ju som sagt ganska dyrt. Snusar även alldeles för mycket.
Citera
2017-11-14, 13:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
Du lever relativt billigt ändå, 2500 kr på snus och sprit är inte det väsentliga. Kom igång med hårt sparande, mät din sparkvot kontinuerligt så kan du sa att tids nog kommer du tycka att snuset inte är värt X antal aktier i ditt favoritbolag. Slutar du nu så lämnar du något som du kanske saknar, avvakta och bli beroende av sparande så byter du beroende mot beroende!

Jag hade köpt aktier, rent objektivt tror jag mer på en indexfond med noll i avgift men ska man spara hårt måste man unna sig något och det du ska unna dig är att köpa aktier! Det är roligare att köpa aktier än indexfonder...

Håller med dig till 100. Är ju som sagt roligt att investera sina pengar i aktier. Behöver dock bli lite mer insatt och lägga mer tid på det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback